Det hele startede med en drøm om en interiør– og møbelforretning på Christianshavn, som hurtigt blev afløst af en rastløshed og en lyst til at arbejde mere med produktion. 365DESIGN har talt med Hans Peter Munk, der har skabt det kollektive designbrand Munk Collective, som designer møbler og interiørprodukter til danske og udenlandske forhandlere i hele verden.
Hans Peter Munk er manden bag designbrandet Munk Collective, som er et kollektiv for danske designere og arkitekter. Virksomheden blev for alvor skudt i gang i starten af 2017, men længe før det har Hans Peter Munk været en del af designbranchen.
Hans Peter Munk har nemlig fået sin designopvækst i to store danske designvirksomheder – først Vipp og efterfølgende Muuto, som han var en del af helt fra starten. Hos Muuto havde han ansvaret for salget i Norden, hvilket bød på mange rejsedage med butiksbesøg og få dage i hjemmet på Christianshavn.
Lysten til at være mere hjemme og en blomstrende iværksættertrang fik Hans Peter Munk til at forlade jobbet hos Muuto, og i stedet starte sin egen interiør- og møbelforretning i 2012.
”Jeg havde en drøm om at få en lille biks, hvor jeg kunne gå over om morgenen med hunden i den ene hånd og en kop kaffe i den anden. Og så ellers bare have et dejligt liv med godt design omkring mig. Det var sådan det startede,” fortæller Hans Peter Munk om tilblivelsen af ’Munk – Way to live’, som butikken kom til at hedde.
Den rastløse designer
Selv om Hans Peter Munk nød at have sin egen butik på Christianshavn, gik der ikke længe før det begyndte at krible i fingrene hos den 37-årige designer, der oprindelig har beskæftiget sig med produktion.
”Tanken om at være hjemme og have min egen butik – det var en hyggelig tanke, men jeg er for rastløs til, at det kan lade sig gøre i virkeligheden. Det kan godt komme til at stå for stille,” forklarer Hans Peter Munk.
Der gik derfor ikke lang tid før Hans Peter Munk fik snakket med nogle af de designere, som af naturlige grunde kom ind forbi butikken. Han spurgte dem, om de havde noget liggende i skufferne, som de kunne tænke sig, at han startede med at producere i en mindre skala. Det havde de to designere Anita Johansen og Laura Faurschou. De havde designet nogle bakker, som Hans Peter Munk valgte at sætte i produktion på en fabrik i Riga.
”Vi startede med fire-fem farver og fik hurtigt stor succes med dem. Vi solgte dem i alt lige fra Louisiana til Illums Bolighus og Paustian, hvilket gav os et kæmpe forhandlernetværk. Så bakkerne var med til at åbne nogle døre, og det gav os endnu mere blod på tanden,” fortæller Hans Peter Munk, der efterfølgende fik produceret flere produkter fra andre designere.
Pengene eller passionen?
Efter nogle år var pladsen i butikken blevet for trang, og det var derfor på tide at lede efter nye lokaler. Ifølge Hans Peter Munk var det ikke muligt at få større lokaler på Christianshavn, og han overvejede derfor at flytte butikken ud på en mindre færge, men lokationen var desværre for dårlig.
Hans Peter Munk blev derfor nødt til at vælge, hvilket ben han ville stå på; butikken, webshoppen eller produktionen – og her var der ingen tvivl.
”Det var klart butikken og webshoppen der solgte mest, men min passion lå i at udvikle produkter og have det lange overblik på de enkelte dele,” forklarer Hans Peter Munk og fortsætter:
”Jeg har altid designet møbler og interiørprodukter selv, så det var naturligt at satse på den lille virksomhed. Der var heller ikke meget tvivl – det var produktionen og udviklingen sammen med designerne, som, jeg synes, var mest spændende.”
Derfor valgte den fremadstormende designer at lukke butikken i slutningen af 2016 og i stedet satse fuldt ud på egenproduktion og designvirksomheden Munk Collective.
Som kollektivet i 70’erne
Der er lige nu seks-syv designpar tilknyttet Munk Collective, men Hans Peter Munk har ikke et mål om at have mange designere – tværtimod. Han vil hellere fokusere på at finde de rigtige designere, som passer ind sammen med resten af kollektivet.
“Vi skal have en kemi, og der skal være en fælles forståelse for farver og materialer. Og så vil jeg gerne finde nogen, som jeg kan arbejde sammen med på længere sigt, så det ikke kun handler om et enkeltstående produkt,” fortæller Hans Peter Munk og uddyber:
”Jeg går ud fra, at det også var sådan i 70’ernes kollektiv – at man lige havde et møde med vedkommende, inden de flyttede ind. Sådan er det i hvert fald her hos os. Det er vigtigt, at jeg har en kemi med designerne, og at de indbyrdes har en kemi med hinanden. De er ikke bare et navn på en emballage – de er meget mere end det.”
Hans Peter Munk fortæller, at ’Collective’ opstod, fordi det var nogle forskellige og meget unge designere, der havde designet de første produkter til virksomheden. Den vej ville han gerne forsætte og samtidig gøre endnu mere ud af. For Hans Peter Munk er det nemlig vigtigt at give de unge designere en chance – også dem, som ikke har et kendt navn i forvejen.
”Der findes masser af store designere, som har etableret et navn, men de har også skulle starte et sted. Jeg synes derfor, at det var interessant at finde nogle små guldkorn og hjælpe dem videre med deres design,” forklarer Hans Peter Munk.
Vokseværk udenfor landets grænser
Munk Collective har allerede bevæget sig udenfor Danmarks grænser og har netop nu forhandlere i 16 forskellige lande – heriblandt USA, Canada, Singapore, Sydkorea, Frankrig, Italien og Holland. Fremtidsdrømmen er da også at udvide det udenlandske forhandlernetværk yderligere, fortæller Hans Peter Munk:
”Det vil da helt klart være en drøm at få brandet så langt ud som muligt. Jeg har ikke låst mig fast på, at Munk Collective skal være et dansk mærke, så det vil da være fedt at være lige så stor i Frankrig eller Japan, som vi er i Danmark.”
Til at starte med har designvirksomheden dog fokus på nærmarkederne, såsom Norge, Sverige, Holland, Belgien og Tyskland. Udover samarbejdet med de forskellige forhandlere, så har Munk Collective også planer om at indtage kontraktmarkedet i løbet af det kommende år.
”Mange af vores produkter passer godt til kontraktmarkedet, så det er da noget vi arbejder på. Men vi er stadig i gang med det første år, efter jeg lukkede butikken, så det er relativt nyt det hele,” fortæller Hans Peter Munk, der sammen med resten af kollektivet er vokset i løbet af det seneste år.