Ved at kombinere designklassikere med nytænkende design fra upcoming designere har den danske designvirksomhed manifesteret sig som en fremtrædende aktør i branchen. 365DESIGN har talt med Els Van Hoorebeeck, som er Head of Design hos den danske designvirksomhed, om vigtigheden af at skabe møbler, der holder i nutiden, men også i fremtiden. 

Artiklen er bragt i 365DESIGN nr. 3 2022


Hos &Tradition har de en vision om at være i konstant bevægelse. For den danske designvirksomhed, som blev stiftet i 2010 af Martin Kornbek Hansen, er på en rejse med at nytænke den skandinaviske designtradition. Ifølge Els Van Hoorebeeck, der er Head of Design for &Tradition, er virksomhedens design-DNA at skabe signaturdesign ved at kombinere det klassiske og det moderne:

“Helt fra starten har visionen hos &Tradition været at skabe et univers med en passioneret tilgang til design ud fra et stærkt fokus på kvalitet, håndværk og detaljegraden i hvert enkelt produkt. Når vi designer produkter, er det ud fra filosofien: ’being rich in feel, honest in spirit and surprising in look’.”

Hos &Tradition ærer de gamle designere, som var avantgarde i deres tid, og byder velkommen til nye designere, der skaber morgendagens ikoner. Sammenspillet afspejler sig tydeligt i &Traditions formsprog og vidner om en helt særlig æstetik. Verner Pantons Flowerpot lamper har således fået nyt liv og fås nu i en række moderne farver, ligesom Jørn Utzons JU1 pendler er blevet relanceret i hvid og messing. Eksempler på moderne nyklassikere er Space Copenhagens Amore spejleserie samt Anderssen & Volls Pavilion stoleserie.

”Ved at skabe en sammenhæng mellem gammel og nyt dannes fundamentet for at udvikle tidløst design. Vores vigtigste opgave er at skabe møbler, der holder i nutiden, men også i fremtiden. Derfor værner vi om de håndværksmæssige teknikker, som har udviklet sig gennem tiden, og skaber møbler, der kan gå i arv,” fortæller Els Van Hoorebeeck.

God kemi skaber godt design

Porteføljen af produkter hos &Tradition tæller både møbler, belysning og accessories, og for Els Van Hoorebeeck er det en vigtig proces at udvælge de designere, som den danske designvirksomhed ønsker at samarbejde med.

“Vores kollektioner favner bredt og er et miks af nationaliteter og kulturer. Det betyder meget for os, at designernes personlighed skinner igennem i deres design, at de forbliver tro mod deres eget designsprog, og at de holder fast i deres vision,” forklarer Els Van Hoorebeeck og uddyber:

”Vi lægger stor vægt på, at de designere, som vi samarbejder med, er passionerede mennesker, der kan udfordre os og tilføje nye aspekter til vores eksisterende kollektioner.”

Som Head of Design er det Els Van Hoorebeecks opgave af briefe designerne og guide dem til at skabe et produkt, som passer ind i &Traditions portefølje. Denne proces indebærer en sammensmeltning af designernes identitet og &Traditions brandidentitet.

”Vi har et utrolig tæt samarbejde med vores designere, og derfor er det enormt vigtigt for os, at der en god kemi. I designprocessen er vi hele tiden i dialog med designerne, da de er involveret i hvert eneste skridt på vejen mod det færdige produkt. Hele forløbet bliver meget sjovere, når kemien er god – og det handler jo om at have det sjovt, når man udvikler nye produkter,” understreger Els Van Hoorebeeck.

Fokus på et bæredygtigt mindset

Et af de områder, som den danske designvirksomhed for alvor har rettet blikket mod i de senere år, er bæredygtighed. Hos &Tradition har de altid haft fokus på at respektere og skåne naturen, men ifølge Els Van Hoorebeeck er det en kontinuerlig rejse:

“Under pandemien brugte vi meget tid på at undersøge, hvordan vi kunne blive en endnu mere ansvarlig virksomhed. Det betyder, at vi har fået FSC-certificeret størstedelen af vores produkter i træ, og at vi nu udelukkende bruger vandbaseret lak. Vi har taget flere små skidt, men nu er vi klar til at tage det store skridt.”

Som Head of Design handler det for Els Van Hoorebeeck om at tænke bæredygtighed ind helt fra begyndelsen, og det hele starter med selve designet. Derfor har &Tradition udarbejdet en designetik-manual, der indebærer alt lige fra udvikling til implementering af designprincipper, som vil blive præsenteret på den kommende udgave af 3 Days of Design.

”Under 3 Days of Design vil vi afholde en workshop med alle designerne, hvor vi vil introducere dem for den designetik, som vi fremover ønsker at arbejde ud fra,” siger Els Van Hoorebeeck og tilføjer, at stolen Rely, designet af Hee Welling, er et godt eksempel på, at det er muligt at skabe kvalitetsdesign i genbrugsplast.

Et møde mellem design og kunst

Til 3 Days of Design glæder Els Van Hoorebeeck og resten af teamet hos &Tradition sig til at åbne dørene til deres showroom i Kronprinsessegade i hjertet af København.

“København er vores hjem, og vi glæder os til at invitere de besøgende indenfor, hvor de kan få et glimt af vores univers og se, hvordan vi arbejder. Folk har brug for at opleve, se og røre for at forstå tankerne bag produkterne,” lyder det fra Els Van Hoorebeeck.

I showroomet vil de besøgende kunne opleve en ganske særlig udstilling, der er resultatet af et samarbejde mellem &Tradition og det italienske designstudie Studioutte. En udstilling, hvor design og kunst forenes.
”Det har virkelig været en spændende proces, da vi har set på vores produkter med helt nye øjne ud fra et kunstnerisk perspektiv. Udstillingen giver fornemmelsen af gå rundt i et hjem, men samtidig være på et museum. Hvert rum i udstillingen vækker forskellige følelser og viser, hvad der opstår, når design og kunst smelter sammen,” fortæller Els Van Hoorebeeck.

Netop kunsten kommer blandt andet til udtryk i en række unikke kunstobjekter, som udvalgte kunstnere har skabt til showroomet i Kronprinsessegade.

“Kunstobjekterne er fremstillet af overskudsmateriale fra produktionen af vores øvrige produkter, såsom stof- og metalrester. Det er underspillet design, for selv om det er restmaterialer, så er der stadig lagt tanke og kreativitet i alle kunstobjekterne,” forklarer Els Van Hoorebeeck og tilføjer, at der desuden vil være en kurateret talk med designeren Luca Nichetto i showroomet under 3 Days of Design.

Hvad er et bord?

Udstillingen i showroomet er ikke den eneste event, som &Tradition præsenterer under 3 Days of Design. Et andet sted i København, nærmere betegnet Apollo Kantine, står designvirksomheden bag et spændende projekt kaldet ’Studies of a table’, som tager favntag med et møbel, der spiller en central rolle i indretningen i de fleste hjem: bordet.

”Tanken med dette studie er at belyse, hvad et bord egentlig er, hvad et bord skal kunne, og hvordan bordet differentierer sig rundt om i verden. Derfor har vi valgt at arbejde sammen med fem kunstnere fra henholdsvis Indien, Sydafrika, USA, Danmark og Japan, og det er der kommet fem unikke borde ud af,” lyder det fra Els Van Hoorebeeck.

De fem borde udstilles i Apollo Kantine den 15. og 16. juni, og de vil efterfølgende komme på en roadtour rundt til de forskellige &Tradition-showrooms, for at så mange som muligt kan opleve de fem specialdesignede borde. Senere vil bordene blive sat til salg på en auktion, hvor pengene vil gå til et godt formål, som hver enkelt kunstner har valgt.

“Det giver virkelig god mening for os at skabe disse udstillinger og events, da det er med til at udtrykke vores brandidentitet samt vores ønske om at inspirere og begejstre med vores design,” slutter Els Van Hoorebeeck.