”Det koster at vokse, og det afspejles også i vores tal for 2018.” Rosendahl Design Group har netop offentliggjort sit seneste årsregnskab, der viser fald i både omsætningen og årets resultat. Resultatet er dog stadig det andet bedste i multibrandvirksomhedens historie.

Det koster at købe og få integreret et af Danmarks største keramikproducenter i virksomheden. Det kan Rosendahl Design Group skrive under på, da virksomheden i oktober 2018 overtog Kähler-brandet for et mindre trecifret millionbeløb og nu mærker, hvordan opkøbet har påvirket det seneste årsregnskab.

”Det koster at vokse, og det afspejles også i vores tal for 2018,” skriver CEO Henrik Rosendahl i ledelsesberetningen.

I ledelsesberetningen beskriver Henrik Rosendahl 2018 som et byggeår. Udover opkøbet af Kähler-brandet har virksomheden også brugt ressourcer på nyansættelser, omstruktureringer og udvidelse af hovedkontoret.

”Vi har bygget i bogstavelig forstand for at få plads til flere. Vi har bygget i billedlig forstand for at tilpasse vores forretning et foranderligt marked, en skiftende forbrugeradfærd, og for at integrere et nyt brand og nye medarbejdere i vores hus,” forklarer Henrik Rosendahl.

Tallene for 2018 viser, at Rosendahl Design Group oplever et fald i både omsætning, driftsresultat og årsresultatet. Med en tilbagegang på under 3 procent indkasserer Rosendahl Design Group i 2018 en omsætning på 488 mio. kroner.

På bundlinjen dykker Rosendahl Design Group lige under tre mio. kroner, og hvor multibrandvirksomheden i 2017 landede et årsresultat på 38 mio. kroner, ender resultatet på 36 mio. kroner i 2018.

Trods diverse tiltag har resulteret i en tilbagegang, så er Henrik Rosendahl dog alligevel tilfreds med årsregnskabet.

”Omsætningen for 2018 ender på 488 mio. kroner, og vi kan rapportere et driftsresultat (EBIT) på 42,1 mio. kroner. Et solidt og tilfredsstillende resultat, der samlet set lander en smule under vores oprindelige forventninger til året.”

De mange ressourcer, som Rosendahl Design Group har investeret i heriblandt virksomhedens opkøb af Kähler-brandet, kan endnu ikke ses i 2018-regnskabet. Rosendahl Design Group forventer, at Kähler er fuld integreret i 2019.


Efter offentliggørelsen af det nye regnskab rykker Rosendahl Design Group fra plads nummer 21 til plads nummer 24 på 365DESIGNs samlede top 150 over design-, møbel- og interiørbrachen i Danmark.


Nøgletal for Rosendahl Design Group A/S

(i 1000 kroner) 2018 2017 2016 2015
Nettoomsætning 487.693 500.796 448.489
Driftsresultat 42.100 52.514 33.351 40.977
Årets resultat 35.787 38.673 29.911 32.208
Egenkapital 221.097 206.824 198.687 218.797