For første gang i koncernens historie lander omsætningen på over en mia. kroner, mens indtjeningen er tredoblet. Fremgangen er blandt andet båret af nye initiativer som salg udenfor Skandinavien, onlinemøder og et nyt digitalt showroom.
Coronapandemien har i løbet af 2020 slået de fleste ud af kurs – i hvert fald for en stund. De omsiggribende konsekvenser af en verdensomspændende pandemi satte dagsordenen for mange virksomheder, herunder den danske isenkram- og boligdesignvirksomhed F&H Group A/S, der i løbet af året har måttet tænke i nye og alternative baner.
Trods udfordringerne kan F&H nu løfte sløret for det bedste regnskab i koncernens historie. 2020-regnskabet markerer således en milepæl, da omsætningen for første gang passerer 1 mia. kroner. Mere præcist vækster F&H med 22 procent og lander en omsætning på 1,2 mia. kroner i 2020 sammenlignet med en omsætning på 991 mio. kroner i 2019.
Samtidig bliver indtjeningen (EBITDA) mere en tredoblet og slutter i 2020 på 67 mio. kroner mod 18 mio. kroner i 2019.
Online-værktøjer sikrer fremgang
F&H afsætter en stor del af sine produkter i fysiske butikker. Så da Danmark lukkede ned tilbage i marts 2020, var det hos ledelsen i F&H Group tid til at tænke i nye muligheder. Her blev et fokusområde bland andet salg uden for Skandinavien. Herudover har nye værktøjer som onlinemøder og et digitalt showroom også været med til at sikre fremgangen i 2020.
“Det har været imponerende at opleve, hvor omstillingsparate både kunder, leverandører og medarbejdere har været. For et år siden så vi ind i et 2020 med arbejdsgange og rutiner som tidligere, men Covid-19 har for alvor skabt ændringer. Så sent som i 2019 var vores salg udenfor Skandinavien båret af de store messer i Europa og USA, men i dag foregår meget af salget udelukkende via onlinepræsentationer,” forklarer CEO Knud Lomborg om ændringerne, som Covid-19 var katalysator for i løbet af 2020.
Fuldt gearet til at være en del af den digitale dagsorden
Det er ikke kun i leddet mellem butikkerne og F&H, at onlinehandlen er vækstet. F&H har i det forgangne år også oplevet, at butikskædernes onlinesalg til forbrugerne fra deres egne webshops er steget markant. Et salg, som har været medvirkende til at løfte det generelle salg for F&H Group i 2020.
“Vi ser det som en tendens, der også fremover vil ændre vores måde at handle på – både i forhold til vores kunder, og i forhold til forbrugerne,” forklarer Knud Lomborg og fortsætter:
“Og det er en dagsorden, som vi er fuldt ud gearet til at være en del af. Ambitionen er derfor, at vi i 2021 fastholder omsætningen, men corona og forbrugernes købsmønstre efter restriktionerne er umulige helt at forudsige,” afrunder direktøren.
Starten af 2020 var præget af, at Thuesen Jensen-familien valgte at afhænde deres sidste aktier til F&H, hvilket satte gang i en række interne optimeringer. 2020 bød også på etablering af F&H GmbH i Tyskland, hvor virksomheden har indrettet kontor og showroom i centrum af Berlin. F&H Group var også på opkøb i 2020, hvor de fik det svenske brand Gense A/S med i porteføljen.
F&H Group forhandler brands som Södahl, Zone Denmark, Rosti, Bitz, Alfi, Pillivuyt, Morsø, Blomsterbergs, Villa Collection, Bamix og mange flere.
Foto: F&H, Knud Lomborg