Trods Bang & Olufsen nedjusterede de finansielle forventninger tre gange i løbet af 2018, så var det ikke nok til at indfri det ønskede resultat. Adm. direktør Henrik Clausen beskriver 2017/18 årsregnskabet som ’skuffende’.

Med et omsætningsfald på 13,6 procent og et resultat før skat der gik fra 81 mio. kroner til 19 mio. kroner, er det ikke et tilfredsstillende årsregnskab, som den jyske audio- og tv-producent, Bang & Olufsen, leverer.

I en pressemeddelelse fremgår det, at selvom Bang & Olufsen i løbet af 2018 nedjusterede de finansielle forventninger tre gange, er adm. direktør Henrik Clausen alligevel ikke tilfreds med regnskabet.

”Det var et skuffende år for Bang & Olufsen. Det utilfredsstillende resultat skyldtes især udfordringer med omstillingen af vores salgs- og distributionsnetværk samt færre produkt-lanceringer end året før,” forklarer Henrik Clausen i pressemeddelelsen og uddyber:

”Trods udfordringerne havde vi sorte tal på bundlinjen, hvilket understreger, at vi er kommet langt med vores transformation, selvom vi stadig har et stort arbejde foran os. Med en række produktlanceringer i det kommende år og en styrkelse af distributionen, forventer vi igen at levere lønsom vækst i 2019/20.”

Omstillingen af salgs- og distributionsnetværket handler blandt andet om at tage større ejerskab over kundeoplevelse og at etablere en mere efterspørgselsdrevet salgsmodel. Ifølge pressemeddelelsen vil der i det igangværende regnskabsår forsat være stort fokus på arbejdet med dette, hvor Henrik Clausen forventer at få Bang & Olufsen tilbage på vækstsporet.

”2019/20 vil være et udfordrende år, men vi forventer at komme tilbage på vækstsporet i andet halvår. Væksten skal drives af den fortsatte omstilling af salgs- og distributionsnetværket, hvor vi etablerer nye salgssteder i alle kernemarkeder og tager mere ejerskab over kundeoplevelsen, og lanceringen af flere innovative produkter i alle produktkategorier,” afslutter Henrik Clausen.