Virksomheder kan nu sælge produkter direkte til forbrugerne gennem det nye Instagram Shopping, som netop er blevet lanceret i en række europæiske lande.

For cirka et år siden blev Instagram Shopping lanceret i USA efter en testperiode i slutningen af 2016. Nu åbner Instragram op for, at otte andre lande også kan benytte sig af den nye opdatering, hvor virksomheder kan sælge varer direkte til forbrugerne gennem det sociale medie.

De otte lande er: Storbritannien, Australien, Brasilien, Canada, Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien. Der er dermed ikke endnu åbnet op for, at danske virksomheder kan benytte sig af Instagram Shopping.

Instagram Shopping fungerer ved, at virksomheder kan tagge produkter på Instagram-billederne. Når der bliver trykket på billedet, bliver der vist en kort beskrivelse sammen med prisen på produktet. Herefter kan forbrugerne klikke sig videre ind på en mere detaljeret produktside, hvor der er en ‘køb nu-knap’, som linker til den specifikke indkøbsside på forhandlerens egen hjemmeside.

De billeder, hvor Instagram Shopping er tilføjet, vil have påsat et ikon, som ligner en indkøbspose.

Instagram Shopping er gratis, men for at benytte opdateringen skal Instagram-brugeren have en forretningsprofil, sælge fysiske varer og have et produktkatalog via Facebook eller en integrationspartner.

Hvis du vil se mere om, hvordan Instagram Shopping fungerer, kan du besøge  profilerne @ashleyhomestore, @westelmph eller @anthropologie, som alle er flittige brugere af den nye opdatering.