Når der er Formland-messe, kan du næsten altid være sikker på at finde grossistvirksomheden 2have, der har fast base i Garden & Lifestyle-hallen. 2have er specialister i brugskunst og er i særdeleshed kendt for deres haveinteriør.

Hos 2have har de tydeligt mærket, at planter og dermed også potteskjulere er vokset i popularitet. I de seneste fem år har endnu en ny tendens bredt sig, nemlig keramik.

I den nordjyske virksomhed har de mange forskellige produkter i sortimentet, men særligt en produktkategori er væsentligt større i omsætning end de øvrige, og det er keramik i form af potteskjulere og urtepotter. Og det passer som fod i hose til markedsudviklingen. Keramik kan variere ekstremt meget – både i størrelse og pris. Fra mindre beløb til flere tusinde kroner og fra små maskinlavede potter til store håndlavede unikapotter.

”Den store interesse for keramik har også påvirket vores forretning. Vi har altid solgt keramiske potter, men i de seneste fem år har det virkelig taget fart,” siger Jacob Meulengracht, der er partner og ejer af 2have. Med den stigende interesse er der også kommet nye forhandlere til. Store livsstilsbutikker sælger nu både planter og potter, som tidligere ikke var at finde så­danne steder. Det betyder samtidig også, at der er kommet nye konkurrenter til, da flere interiørbrands selv er begyndt at lave potter. Men der er ligeledes kommet flere retailere ind som kunder, hvor det førhen var blomsterforretningerne, der udgjorde langt størstedelen af kunderne.

Foruden en stigning i nye retailkunder, er der også sket noget med måden, hvorpå nye kunder kommer til. Det er nemlig i stigende grad online, hvilket er nyt for 2have, men samtidig også en naturlig forlængelse af en periode, hvor online for alvor er blevet udbredt. Dog er der stadig mange indkøbere fra livsstilsbranchen, som finder frem til 2haves stand på messerne.

Messer er sværere i dag, men nødvendige

Jacob Meulengracht tror så meget på messer, at 2have i år går lidt mod strømmen og deltager på både Nordstil, Trendset og Formland i januar:

”Mange er bange for at bruge penge på at have en messestand for tiden, men vi vil gerne bruge pengene på at komme ud og blive set, og derfor deltager vi på tre messer i starten af året. Hvis der bliver kamp om at sælge varer, så er det vigtigt at gøre sig synlig for nye kunder. For os er messerne et vigtigt middel.”

Ifølge Jacob Meulengracht ramte messerne bunden under coronapandemien, men hans vurdering er, at de har haft problemer i noget tid. Da messerne for alvor peakede for virksomheden i 00’erne, måtte 2have nærmest lære sig nye sprog for at følge med udviklingen af nye indkøbere og markeder, og indtjeningen var derefter.

”Vi forventer aldrig at komme tilbage til de omsæt­ninger, der kunne indhentes i 00’erne. Men vi er realistiske omkring messerne. Det er stadige vigtige for os, og vi genererer en fornuftig omsætning og nye kunder, både fra Norge, Sverige og Tyskland, når vi deltager. Det er bare ikke samme målestok, som kunne opnås tidligere,” fortæller Jacob Meulengracht.

I dagligdagen har de hos 2have for travlt med eksisterende kunder til at starte med blankt kanvassalg, og forretningen er ikke sådan en, hvor folk bare kommer ind fra gaden. Så selvom de kronede dage på messer muligvis er ovre, er Formland stadig en vigtig base for 2have, når virksomheden skal få nye kunder, for kunderne er ifølge Jacob Meulengracht mere motiverede til at finde nye leverandører, når de er afsted på messe.