Den rette emballage kan både forlænge og understøtte fortællinger fra brands – både før, under og efter udpakningen. 

En undersøgelse viser, at 70 procent af forbrugerne former deres indtryk af et brand udelukkende baseret på emballagen. Hele 67 procent af forbrugerne siger, at materialet på emballagen har en indflydelse på, hvilket produkt de vælger.

Når det kommer til marketing, bruger virksomheder glædeligt mange tusinde annoncekroner på at beskrive og fremvise brands, men i virkeligheden er eksponeringen i emballagen kolossal. Sådan lyder vurderingen fra CMO hos Scanlux Packaging, Gitte Mægbæk Søby:

”Emballage er en mobil reklamesøjle. Vi kender jo alle sammen Magasins grønne indkøbsnet – vi skal bare se den grønne farve, så genkender vi brandet. Embal­lagen er som oftest det sidste kontaktpunkt, som en virksomhed har med en kunde. Fra videnskaben ved vi, at det sidste kontaktpunkt er noget af det aller­vigtigste i kundens erindring. Derfor er materialet og designet i en målrettet emballage essentiel i det aftryk, vi sætter i vores kunder. Det aftryk, der får dem til at købe igen, købe mere og til at anbefale til andre.”

Fra pris til bæredygtighed og funktion

For bare 10 år siden var fokus stort set alene på prisen, når virksomheder skulle vælge den rette emballage. Men i dag er emballageverdenen gennemsyret af ønsket om mere design, bæredygtige løsninger og materialevalg samt behovet for øget funktionalitet og at differentiere sig. Det er afgørende, at totaloplev­elsen og opfattelsen af brandet er sammenhængende og genkendelig, da det skaber tillid til brandet, Samtidig er bæredygtige tiltag, funktionalitet og design vigtige parametre for både webshops og fysiske butikker:

Hos Scanlux Packaging oplever de, at mange allerede har en præference i forhold til farver, materialer, design og et ønske om at fremstille så bæredygtigt som muligt. Kunderne vil gerne skille sig ud fra mængden og har et ønske om at ’tage en specifik position i markedet’. Det kan eksempelvis være en virksomhed, der gerne vil være den mest miljøprofilerede virksomhed, og den retning skal natur­ligvis afspejles i emballagen.

Emballagen eksponerer dit brand

Vi kender alle logoer, som man blot skal se et lille hjørne af, før man genkender brandet. Det samme gør sig gældende for emballage. Vi genkender straks tasken, posen, indpakningspapiret eller båndet fra et givent brand. Også små forretninger har glæde af at have et genkendeligt udtryk. Emballagen eksponerer brandet til potentielle kunder. Derfor skal du bruge tid på at få lavet en emballage, som udtrykker dit brand og dine værdier. Uanset om det drejer sig om indpakningspapir, gaveæsker eller forsendelseskasser, så er der en lang række valg, du skal træffe, når du vælger en emballage.

Gode råd til valg af emballage
  • Match din emballage til din målgruppes adfærd og værdier
  • Medtænk dit brand – det har en altafgørende rolle i din emballage
  • Anvendelsesrejsen sætter krav til emballagen
  • Praktik og æstetik skal spille sammen i dit emballagedesign
  • Vurder bæredygtige tiltag i emballagen
  • Find den rette balance mellem brandværdi, kvalitet og pris
  • Tag højde for produktions- og leveringstid

Foto: Scanlux Packaging