Hvis du skal tiltrække de rigtige kunder, handler det om at have en visuel strategi, der rammer målgruppen med overbevisning. På Formland Spring er der mulighed for gratis sparring, hvis du har brug for hjælp til visuel merchandising.

Virksomheder har forskellige visuelle behov. De fleste virksomhedsejere og brands har en masse ideer til, hvordan deres butik skal se ud, og hvad den skal udstråle. De fleste vil også gerne forsøge selv med indretning, udsmykning og den visuelle identitet. Men mange når et punkt, hvor de får brug for hjælp, for det var ikke helt så nemt at komme fra ide til handling, som formodet. Og så var der også det med den røde tråd, der måske forsvandt i et virvar af podier, mannequiner og produkter. Det er der, at Danske Dekoratører kommer ind i billedet. De arbejder professionelt med rådgivning inden for netop det visuelle udtryk i butikker.

“Når virksomheder kommer til os, så er det fordi, de har erkendt, at det er noget, de ikke selv kan løse. De har brug for fif og konkrete løsninger,” fortæller Louise Ringgaard Jessen, der ejer Danske Dekoratører.

Hos Danske Dekoratører er de vant til at rådgive og sparre med virksomheder, brands og designere, der har brug for en hjælpende hånd og rådgivning til visuel merchandising. Det vil sige hjælp til udsmykning og opstilling i butiksvinduer, showrooms, hyldemeter og indimellem også på fotosessions til eksempelvis kataloger og websites. Det hele handler om den visuelle strategi, forklarer Louise Ringgaard Jessen. Danske Dekoratører har base i Silkeborg, men består af et landsækkende netværk, der kan rykke ud, hvor end opgaven er.

Show it, don’t tell it

Danske Dekoratører deltager på Formland igen i år, hvor de tilbyder gratis sparring og rådgivning. Og det er typisk travle dage på messen.

“Der er jo mange forholdsvis nye brands på messen. De forsøger stadig at finde netop deres udtryk, og så kan det være overvældende at se alle konkurrent­erne og kollegerne – det mudrer billedet, for de andre skaber jo også mange flotte og inspirerende ting. Brands kan simpelthen miste deres DNA af alle de input,” siger Louise Ringgaard og fortsætter:

“Vi oplever også et vaklende udtryk med brands, der har været i branchen længe. De har for travlt med egen succes, og det visuelle bliver nedprioriteret. De har brug for råd og fif til at få det til at spille.”

Når Danske Dekoratører sparrer, er fokuspunket noget af det første, der skal på plads: Hvor kigger øjet hen? Farver og belysning er noget af det vigtigste at få styr på. Farver der passer til det ønskede budskab, kontraster der fanger øjet, og belysning der drager synet på rette vej.

Tips og tricks fra Danske Dekoratører
  • Lav en visuel strategi, der passer til markedsføringsstrategien – et eksempel er: Hvis du markedsfører Black Friday i din butik, skal det visuelle følge trop.
  • Lokaliser din målgruppe, og hold dig til den. En nøje segmenteret målgruppe er et godt udgangspunkt, for hemmeligheden er at kommunikere på en måde, som målgruppen fanger.
  • Sørg for at skabe en helhedsoplevelse, der er overbevisende i udtrykket.
  • Farver skaber opmærksomhed. Der skal tænkes i kontraster. Ikke hvidt-i-hvidt, men måske en skrap orange eller stærk blå mod det hvide podie.
  • Belysning er alfa og omega.