På Formland Spring samler Creators Community i Hal F 40 upcoming brands, der på den ene eller anden måde beskæftiger sig med design. Dertil tilsættes 11 mentorer, som fordeles mellem de nystartede brands, og som guider dem gennem alt det, der kan være svært i opstartsfasen for en ny virksomhed.

For at kunne komme i betragtning til Creators Community og den mentorordning, det indebærer, er der visse krav, som skal være opfyldt, og et nåleøje, som man skal igennem. Deltagende brands skal have eksisteret mellem et og fem år og må ikke tidligere have deltaget på Formland. Derudover skal brandets portefølje gennemgås. Og så vurderes det, hvor langt de er i etableringsprocessen, og hvorvidt de rent faktisk vil få værdi af at deltage på Formland, hvilket ses ud fra det kundesegment, som
messen repræsenterer.

De tre Hv’er

Hvorfor, hvordan og hvornår? Det er de tre vigtigste fokusområder, når Senior Advisor Kurt Sommer, der er mentor på Creators Community, skal rådgive iværksættere og nystartede virksomheder. Altså hvorfor igangsætte en akti­vitet, hvordan skal det gøres, og hvornår skal det gøres?

Kurt Sommer har været tilknyttet som mentor på Creators Community, siden projektet blev lanceret i 2015. Han har haft 28 virksomheder gennem sine hænder, og en stor del af dem har siden opnået flotte resultater.

”De fleste brands kender deres produkt forfra og bagfra, men når jeg så spørger ind til produktion, pris og salg, kommer mange kort,” fortæller Kurt Sommer.

Mange nystartede virksomheder står selv for produktionen, men ’hvad nu hvis en kunde bestiller 200 styk på messen?’, som Kurt Sommer hypotetisk spørger. Er de så klar med en produktionsplan? Sjældent, lyder svaret fra den erfarne mentor. Det samme gælder prissætning – altså kalkulere en salgspris ud fra både produktionspris, indkøbspris og omkostninger.

”Det ér svært at prissætte sit første produkt, for når man selv har stået for udarbejdelsen af prototyperne, kan det være nærved umuligt at prissætte arbejdet og produktionen,” siger Kurt Sommer og tilføjer, at mange tror, at det er nok bare at lave en hjemmeside, og så kører salget af sig selv, men så nemt går det sjældent.

Ud fra min erfaring er en fysisk butik det bedste showroom, for her kan køberne mærke og nærstudere i langt højere grad, end de vil kunne digitalt, og det er et must for de nye,” lyder vurderingen fra mentoren.

Kurt Sommer har samlet sine bedste råd til de brands, som han rådgiver ved Creators Community, og her er der flere råd, der kan synes helt basale, men som mange nystartede brands glemmer at tænke på, når de skal deltage på messe. Han løfter gerne sløret for et par råd: Kom til tiden, når messen starter. Hav styr på din kernefortælling til både indkøbere og presse og lær at afkode besøgende: Er der værdi i besøget? Et af de brands, der har været med på et Creators Community og et mentorforløb ved den seneste Spring-messe i 2022, er designvirksomheden Moud Home, der drives af Malene Kristensen og Rehne Bomholt Petersen.

Fra hestehospital til design og interiør

Malene Kristensen har altid gerne villet være selvstændig. Som 10-årig var drømmen et heste­hospital, men siden da har drømmen udviklet sig af andre veje. I mange år havde hun rollen som indkøbsansvarlig ved House Doctor, men da Malene Kristensen var på barsel med sin første datter, ulmede skabertrangen og lysten til at gøre noget nyt. Sammen med Rehne Bomholt Petersen grundlagde Malene Kristensen derfor egen webshop, hvorfra de solgte boligtilbehør. Men efter nogle år måtte de sande, at det bare ikke var dét, de skulle. I stedet ønskede de at skabe produkter i eget navn, og den drøm tog for alvor form og fart, da de fik et advisory board i ryggen i januar 2020.
”Advisory boardet troede på os. De sagde: ’Gå i gang – I har kompetencerne’, og i maj var vi klar med de første vareprøver, som vi kunne teste af,” fortæller Malene Kristensen.

Systemet med at få vareprøver hjem til test er blevet fulgt siden begyndelsen. I sin spæde start havde brandet en enkelt livsstilswebshop som forhandler, men som ideerne og porteføljen voksede, blev ønsket om at nå ud til flere forhandlere også større.
”Vi ville skabe noget, der kan holde til almen brug og slid. Vi ville lave noget, som vi kunne stå 100 procent inde for,” siger Malene Kristensen.

Klar til Creators

Gradvist som produktmængden hos Moud Home tog til, blev der afsøgt nye græsgange. Marie Graff fra Kodanska gjorde Malene Kris­tensen opmærksom på Creators Community og opfordrede dem til at søge. Det lykkedes at komme gennem nåleøjet, og Moud Home var med på Formland Spring i januar 2022.

Når man er en del af Creators Community, får man tildelt en mentor, der har branchekendskab, som skal hjælpe de nystartede brands ud over rampen – både inden for kollektions­opbygning og messedeltagelse.

Qua sit job hos House Doctor var Malene Kris­tensen ikke helt grøn, når det kom til kollek­tionsopbygning- og forståelse, men det var alligevel givtigt at få andres øjne på.

”Det var fedt at lære af mentorens erfaring, og vi fik nogle gode fif med,” siger Malene Kristensen.

”Det var et alsidigt mentorforløb, og vi har taget det med videre, som vi kunne bruge,” tilføjer hun. I dag er Moud Home tilbage ved det oprinde­lige advisory board, der stadig følger virksomheden tæt.