Designvirksomheden Morsø, plantecentret Billigblomst og drivhusproducenten The Greenery har alle mærket den stigende interesse for udelivet de senere år.

 

Designvirksomhed – Morsø
Ellen Philipsen Dahl, Head of Marketing

 

Hvordan har I oplevet udviklingen af danskernes brug af haven i de seneste år?

Haven og det private udendørsareal har med eksponentiel hastighed bevæget sig fra at være et repræsentativt udeområde, eventuelt med pryd- og nyttehave, til at blive en direkte udvidelse af selve boligarealet. Haven og terrassen er, ud over ’den grønne tilbygning’, nu også blevet det udvendige kulinariske være- og værksted. En udvikling, der især har taget fart gennem de seneste 10 år og dermed ændret danskernes brug af det nære udeliv helt kolossalt.

For Morsø har denne udvikling matchet 100 procent ind i den designstrategi og -filosofi, som vi intro­ducerede i 2008, hvor vi hos Morsø genoptog produk­tionen af grill- og udeprodukter med design, funktion og kvalitet i høj­sædet. Når terrassen og haven bliver en udvendig forlængelse af hjemmets indendørsareal, stiller det store krav til indretning og design. Danskerne ønsker at indrette terrassen som et rum, hvor det skal være rart og smukt at opholde sig, uanset hvad anledningen er. Morsø har i den forbindelse oplevet en stor efterspørgsel på sor­timentet af udeprodukter, som netop har det enkle og stilrene design som vartegn. Især i Danmark, det øvrige Skandinavien og England har efterspørgslen på vores brændefyrede ovne og vores gas- og elgrill været meget tilfredsstillende.

Hvad tror I, det skyldes?

Der er flere årsager til den livsstilsændring, der er sket gennem de seneste 10 år. For det første er der helt overordnet kommet en meget større interesse for og krav om kvalitet. Måltidet på terrassen skal være lige så lækkert, sundt og spændende, som det der indtages omkring spisebordet indendørs. Den gastronomiske ekspertise udfordres, der eksperimenteres, og nye madoplevelser finder vej til udekøkkenet og på tallerkenen. Det gælder også kvalitetstid. ’Samlivet’ og hyggen må gerne tage tid.

Når der inviteres udenfor, starter sammenkomsten ofte med madlavningen, og fællesskabet heromkring giver samværet en ekstra dimension, hvor alle bidrager til ’festen’. Og så gælder det selvfølgelig også kvaliteten i det æstetiske samt miljø og bæredygtighed. For alle nye eller kommende Morsø-produkter forudsættes det, at design, kvalitet og funktion indgår i en treenighed – selvfølgelig med tanke på miljøet. En anden vigtig årsag var corona, som vendte op og ned på vores liv. Pludselig blev vores hverdag totalt forandret. Men det vi i første omgang opfattede som et snærende fængsel, ændrede karakter og blev – for de fleste – også et givende univers, hvor kvantitet blev vekslet til kvalitet. Vi havde nu endnu mere brug for hyggen og det sociale samvær med de allernærmeste.

Er der noget, der har overrasket jer?

Ja og nej. Da pandemien brød ud, blev vi som virksomhed og medarbejdere – ligesom alle andre – frygtelig bekymrede for, hvad den ville medføre. Ville det ramme os både helbredsmæssigt og økonomisk – og i hvor lang tid? Ville vi være afskåret fra at se vores nærmeste – og hvor længe? Men vi blev vist alle overraskede, da vi så oplevede, hvordan danskerne hver for sig og i fællesskab tog ejerskab til det nye livsvilkår. Vi rykkede sammen i de tilgængelige fællesskaber og dyrkede samværet optimalt. Men da vi havde vænnet os til ’den nye dagligdag’, var vi faktisk ikke synderligt overraskede over, at det netop blev en Morsø-grill, at så mange danskere valgte at nyde hyggen og hinandens selskab omkring.

Hvad forventer I af de næste tre til fem år?

I kølvandet på pandemien kom Putin med energikrise, inflation og rentestigning, og pludselig blev alt atter vendt rundt. Igen en ubehagelig usikkerhed på fremtiden. Men som historien har vist, så kommer vi danskere hurtigt op til overfladen efter en dukkert. Vi tror fuldt og fast på, at vi hos Morsø – efter en lille stagnation i salget i 2022 og 2023 – igen vil se et stigende salg af vores grill- og livsstilsprodukter, når vi kommer et stykke ind i 2024 og årene derefter. Vi tror også, at Morsø-brandet, med en løbende udvidelse af sortimentet, fortsætter sin færd videre ud i verden.

 

Plantecenter – Billigblomst
Kamilla Rønnov Kramme Høy, Marketingkoordinator

 

Hvordan har I oplevet udviklingen i danskernes brug af haven i de seneste år?

I de seneste 10 år er interessen for haven eksploderet. Under  pandemien var haveinteressen på sit allerhøjeste. I 2022 var der en opbremsning i efteråret, hvor forbrugerne helt generelt holdt igen med at bruge penge for at være sikre på, at der var penge til mad, el, vand og varme. Samtidig blev det sværere for os at skaffe produkterne hjem, og fragtpriserne steg. Vi var meget i tvivl om, hvordan 2023 ville blive. Vi køber fra mange internationale gartnerier, der bruger lys og varme til produktion, så det var utroligt vigtigt, at priserne ikke stak helt af. Men det tog heldigvis en drejning igen, og vi har ikke kunnet mærke, at foråret 2023 skulle være udfordret af hverken stigende produktionsomkostninger eller tilbageholdende kunder.

Til dato i år har vi haft det bedste år nogensinde. Vi har fået flere plantecentre, som selvfølgelig spiller ind. Men da foråret og varmen endelig kom, og kulden aftog, gik det amok. Krukkerne og drivhusene skulle fyldes. Generelt oplever vi afsindig stor efterspørgsel på krukker, og det øges år for år – og vi kan faktisk næsten ikke følge med. Vi oplever, at alt skal plantes i krukker, og efterspørgslen på haveplanter daler, da det rykkes op i krukkerne. Jeg vil tro, at cirka 80 procent af de planteforespørgsler, vi får, er: ”Kan den plantes i en krukke?” I princippet kan alt jo plantes i krukker med den rette pasning. Der er sket en stor ændring i udviklingen, hvor det i dag ikke længere kun er havenørder, der besøger plantecentrene. Nu er det alle – hvad end de har have eller ej.

Hvad tror I, det skyldes?

Jeg er sikker på, at Instagram er den primære årsag. Vi oplever, at danskerne i højere grad er mindre interesserede i deres egne grønne fingre – det skal bare se godt ud. Det er den visuelle effekt, de går efter. De håber og forventer, at det ser godt ud i lang tid, men det er ikke altid tilfældet. Før i tiden var kunderne ligeglade med, hvordan en plante så ud over jorden. I dag kan du ikke sælge en rose, hvis der ikke er fylde og blomster på. Du kan ikke sælge nedklippede stauder som førhen. Kunderne vil have stauder, der allerede er klar. Det betyder også nye produktionsmåder. Det er impulsvarer og impulsplanter. Det skal se ud af noget og være hurtig og nem ekspedering.

Er der noget, der har overrasket jer?

Det er kommet snigende over et stykke tid, så vi har været forberedt på udviklingen. Vi er også allerede i gang med at klargøre næste år, hvor vi regner med, at tendenserne bare tager til. Det overrasker os dog, at inflationen ikke påvirkede os i så høj grad, som vi måske havde regnet med.

Hvad forventer I af de næste tre til fem år?

Vi formoder, at udviklingen forsætter. Flere vil plante tættere på huset, og så er der stigende fokus på dyrkning af egen have med insektvenlige planter, der trives i det danske miljø. Vi forventer stigende efterspørgsel på vildfrø og hjemmehørende frøtyper til forskellige jordbunde – mindre græs og mere vildskab.

 

Drivhusproducent – The Greenery
Majken Eriksen, Medindehaver

 

Hvordan har I oplevet udviklingen i danskernes brug af haven i de seneste år?

Da vores virksomhed blev etableret, blev et drivhus primært benyttet som et væksthus for planter. Mange havde en stol stående i drivhuset, men et egentligt uderum blev det sjældent benyttet som. I løbet af de sidste fire år er drivhuset gået fra at være et væksthus til at være et uderum, og i dag bruger 95 procent af vores kunder deres Greenery-drivhus som et opholdsrum. Meget få benytter i dag drivhuset udelukkende som et væksthus. Generelt ønsker danskerne i højere grad at opholde sig i haven. Samtidig oplever vi en lyst til at være udenfor så meget af året, som det er muligt, og langt de fleste af vores kunder køber derfor en brændeovn til drivhuset, så de kan holde sig lune det meste af året i ly for regn, blæst og sne.

Hvad tror I, det skyldes?

De sociale medier og danske boligmagasiner er nysgerrige på indretningsmulighederne i et rum, der hverken er udestue eller orangeri, men noget helt for sig. Tilbage står vi og glæder os over, at et Greenery-drivhus er blevet defini­tionen på et glashus i haven, som mange betegner som deres drivhus. Det er konstrueret som en stærk, holdbar bygning med mulighed for at benytte det til lige det, fantasien rækker til, eksempelvis yogastudie, træningsrum, spisestue, soveværelse, kontor, mødelokale, festlokale og meget mere. Samtidig er der ingen tvivl om, at vores kunder havde et stort behov for et ekstra rum under pandemien. Mange fortalte, at de havde brug for et kontor i haven, så de kunne få ro fra resten af familien. Så sad de i drivhuset og fik ro til at ordne dagens gøremål.

Er der noget, der har overrasket jer?

Det har overrasket os, at der er så stort et marked for driv­huse. Vi elsker vores drivhuse, men at behovet pludselig blev så stort, og at vores forretning blomstrer så meget, det er en vidunderlig overraskelse for os.

Hvad forventer I af de næste tre til fem år?

Vi forventer, at tendensen fortsætter. Der er ingen bivirkning­er ved naturen og dyrkning af haven. Afslappende tid i drivhuset er godt både for vores fysiske sundhed og vores psykiske velbefindende. Samtidig forventer vi, at flere og flere får øjnene op for behovet for at købe bæredygtigt. Det er stadig uforholdsmæssigt kostbart at få produceret varer i Danmark, og det håber vi, at danskerne er klar til at bakke op om, for det er en vigtig del af vores DNA at producere herhjemme. Det er godt både for naturen og for de kommende generationers mulighed for at glædes over naturen, bierne og fuglene.

Foto: Morsø