Det er ikke altid nemt at være en af de nye. Men som en del af Creators Community er alle nye – det er hele præmissen. Og en af de nye er Mia Emilia Juul. Hun designer bæredygtige lamper med klassiske snit under brandnavnet Vera Nordic.

På Creators Community kommer alle med forskellige forudsætninger og erfaringer for at deltage. Nogle har været i gang med designtilværelsen i et par år – dog maksimalt fem år, som er grænsen for deltagelse i Creators Community. Nogle har en baggrund som formgivere eller måske produktudviklere, og så er der sådan nogen som Mia Emilia Juul. Hun er udviklingskonsulent og har en kandidatgrad i pædagogisk psykologi. Mia Emilia Juul er stifter, designer og selvstændig ejer af den spritnye designvirksomhed Vera Nordic, der laver lamper, som har referencer til klassisk møbel­design. Fra kruseduller i notesbøger under telefonsamtaler til mere håndfaste ideer og prototypeproduktion er der gået nogle år, men det første officielle skridt som virksomhedsejer blev taget i begyndelsen af 2022.
”Jeg har altid interesseret mig for klassisk design og belysning, men jeg har ikke en designuddannelse bag mig eller nogen erfaring som sådan. Jeg har dog et kreativt sind og mange ideer til produktudvikling. Min Creators Community-mentor synes heldigvis, at det er en force, at jeg har en alternativ baggrund,” fortæller Mia Emilia Juul, der er en del af dette års Creators Community-kuld.

I sin søgning efter skulpturelle lamper til sin bolig opdagede hun et hul i markedet. Det var egentlig ikke planen, at hun skulle være designer eller selvstændig, men ideen voksede, og krusedullerne tog mere og mere form og blev efterhånden til reelle design.

De vigtige til- og fravalg

Med designet nogenlunde på plads var der andre para­metre, der skulle indtænkes: Formgivning, bære­dygtighed og kvalitet. Hvordan skulle produktet produceres og ikke mindst hvor?

”Bæredygtighed kan betyde mange ting. Jeg arbejder med det i flere led: Jeg laver bæredygtige design, da de er tidløse og ikke følger trends. De skal kunne holde i mange år og til flere generationer. Bæredygtighed er også fremstilling af produkterne. Det har taget enormt lang tid at finde frem til den rette metode, men for mig har det hele tiden været et must, at lamperne skulle produceres i Danmark eller i hvert fald EU,” forklarer Mia Emilia Juul.

Trods sin afklarethed, har hun også afsøgt mulig­hederne i Kina, hvor markedet er stort og priserne billige, hvilket kan være tillokkende, når man er ny. Men i dag er der også flere og flere, der får produceret i EU. For Mia Emilia Juul handler lokal produktion også om at være tryg ved såvel arbejdsforhold som kvalitet, og klimaet og transporten og også en vigtig faktor. I dag bliver lampefødderne derfor drejet i Vestjylland, og lamperne støbt i EU. Dernæst sendes de hjem til Mia Emilia Juuls adresse i Randers, hvor hun selv samler komponent­erne til de færdige lamper i sin kælder under huset. Det er en tidskrævende proces, men på den måde har hun selv kontrollen og kan sikre, at de lever op til gældende lovgivning og hendes egne kvalitetsstandarder.

Hjælp til det kommercielle

Der er godt styr på mange ting i den lille virksomhed. Vera Nordic har både en forretningsplan og en målsætning, men Mia Emilia Juul kommer dog til kort, når det kommer til det kommercielle og marketing­orienterede. En af årsagerne til, at Mia Emilia Juul har søgt ind i Creators Community, er derfor at få hjælp til det kommercielle ben i forretningsdriften:

”Nu skal jeg træne mig selv i noget, som jeg synes er spændende, men som jeg ikke er superskarp i, og det glæder jeg mig til. Det er klart den kommercielle del, som jeg ser frem til at blive udfordret i. Jeg har til gengæld ro i mit produkt, min kvalitet og mine leverandører, så jeg trøster mig selv med, at jeg trods alt har styr på nogle ting, så mon ikke det nok skal gå?”
En anden, men vigtig årsag til at søge ind i Formlands mentorforløb var også at få eksponering.

”Jeg vil vise mit produkt og mit navn frem. Det er svært at bryde gennem lydmuren, når man er en lille, ny virksomhed,” fortæller hun og fortsætter:

”Creators Community er også en helt unik mulighed for at møde ligesindede. Der er både de helt nye – som mig, men også dem, der har været i gang i et par år. Det bliver virkelig rart at dele det med andre iværksættere – både sparring og udfordringer.”

Høje forventninger og en stejl læringskurve

Allerede på det første kickoff-møde, hvor de nye Creators Community-deltagere mødte Formland-teamet og deres kommende mentorer, blev det gjort klart, at noget af det vigtigste at lære som nystartet virksomhedsejer er at følge sin mavefornemmelse og mærke efter, hvad der føles rigtigt og forkert. Det kan eksempelvis være flatterende, hvis en populær livsstilsbutik kommer og bestiller 300 stk. af et produkt, men selvom det lyder spændende, så er det ikke nødvendigvis den rette butik for alle nye brands. Det var en læring, som Mia Emilia Juul tog til sig.

”Jeg ville da lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke drømmer om at komme ind hos en god forhandler. Men jeg skal ikke ind hos dem, der gerne bare vil have mange af de samme produkter. En god forhandler for mig er en, der kan se en værdi i det unikke i mit brand og mine lamper,” siger Mia Emilia Juul.

For den nystartede lampedesigner handler deltagelsen på Creators Community i høj grad om at få svar på de spørgsmål, som hun ikke selv har mulighed for at kunne besvare. Og selvfølgelig at få vist sin lampekollektion frem.

”Jeg har en række håb og ønsker til forløbet: Jeg vil gerne have et indblik i messeverdenen, gode branche­kontakter, større netværk, og så vil jeg gerne have forståelse for indkøbernes processer. Jeg forventer en stejl læringskurve hos mig selv, men jeg har også store forventninger til mentorprogrammet,” lyder det fra Mia Emilia Juul.