Kom tættere på Kathrine Gran Hartvigsen, som er stifter, medejer og kreativ direktør for interiørvirksomheden Gran Living og brandet AYTM. Læs om, hvordan en beslutning i Bangladesh banede vejen for at etablere egen interiørvirksomhed.


Artiklen er en del af en artikelserie om personligheder i den danske design-, møbel- og interiørbranche.


Navn: Kathrine Gran Hartvigsen

Virksomhed: Gran Living / AYTM

Titel/stilling: Kreativ direktør og medejer

 

Hvordan kom du ind i design- og interiørbranchen? 

Det var ved lidt af et tilfælde, at jeg kom ind branchen. To et halvt år inden boede og arbejdede min mand og jeg inden for tøjbranchen i Bangladesh. Efter et år valgte jeg at opsige min stilling, og da jeg havde en konkurrenceklausul, så blev det interiør, jeg kastede mig over. I første omgang som agent for en bengalsk porcelænsproducent, og da vi valgte at tage tilbage til Danmark, så gik min mand også ind i virksomheden, som så udviklede sig til importør med egen designafdeling og endnu senere vores eget brand AYTM.

 

Hvad er dine primære arbejdsfunktioner I din nuværende stilling?

I dag er jeg ansvarlig for hele vores designafdeling, som står for at designe til både vores eget brand AYTM samt til vores private label-kunder. Derudover er jeg overordnet ansvarlig for vores eget brand AYTM. Udover det har jeg også forskellige opgaver inden for vores it og administration.

 

Læs også: Mød en fra branchen: Allan Torp

 

Hvordan har du oplevet branchens udvikling gennem årene?

Der er kommet større og større krav til branchen i form af lovgivning samt standarder for forskellige produktområder. Sammenholdt med det større fokus på bæredygtighed og CSR har det betydet, at der er behov for andre kvalifikationer end dem, som der måske traditionelt har været behov for. Som i andre brancher er denne branche også blevet mere international. Hvor man før i tiden bevægede sig mere i Skandinavien og Europa, så er mange virksomheder i branchen nu i hele verden.

 

Hvad er branchens største udfordring lige nu? Og hvad kan løsningen være?

Den største udfordring lige nu for branchen er, at forbrugerne sætter mere og mere fokus på bæredygtighed. Det betyder blandt andet, at forbrugerne kommer til at have deres ting i længere tid og vil købe mere brugt. Dette vil højst sandsynligt ændre på kundernes indkøbsmønstre, men det vil formentligt også kræve nytænkning af de virksomheder, som leverer billige varer. Den bæredygtige-’trend’ stemmer nemlig ikke overens med en ’køb-og-smid-væk-kultur’, som mange af virksomheder, der sælger billige produkter, fordrer til.

 

Læs også: Mød en fra branchen: Amalie og Sarah Thorgaard

 

Hvilke tendenser, tror du, vil sætte agendaen i branchen i 2019?

Bæredygtighed er det helt store tema, og det er både på materialer, men også i forhold til, hvordan vi agerer i alle led i virksomheden. Vi har stort fokus på CSR og er blandt andet medlem af United Global Compact. Vi forsøger hele tiden at forbedre den måde, vi og vores leverandører agerer på.