Den danske møbel- og designvirksomhed så ind i et historisk godt 2020, inden Covid-19 ramte verden. Det er svært for administrerende direktør, Knud Erik Hansen, på nuværende tidspunkt at spå om, hvilken effekt coronapandemien får på Carl Hansen & Søn. Men en ting tror han dog på, og det er, at der fortsat vil være en hungren efter danske designklassikere efter krisen.
Artiklen blev bragt i 365DESIGN nr. 2 2020.
Den anerkendte møbel- og designvirksomhed, der er kendt for sine danske designklassikere fra blandt andre Hans J. Wegner og Børge Mogensen, har med sine 112 år på bagen gennemgået adskillelige kriser i årenes løb. Den administrerende direktør og tredje generation i spidsen for Carl Hansen & Søn, Knud Erik Hansen, har siddet på topposten siden 2002, hvor han overtog pladsen efter sin storebror. Han sad altså i direktørstolen, da en af nyere tids største kriser, finanskrisen, huserede tilbage i 2008, hvor han var med til at føre virksomheden sikkert i havn. Nu oplever og håndterer direktøren endnu en krise, der ifølge Knud Erik Hansen på en og samme tid både minder om og adskiller sig betydeligt fra finanskrisen.
”Mens årsagerne til de to kriser er vidt forskellige, så er den kortsigtede effekt den samme: Salget af vores produkter er faldende – for en periode,” siger Knud Erik Hansen og fortsætter:
”Under den nuværende Covid-19-pandemi adskiller lukningen af samfund verden over sig dog selvfølgelig fra finanskrisen, og vi har som følge af situationen måtte lukke en række af vores egne og kunders butikker i en kortere periode, hvilket ikke var tilfældet under finanskrisen.”
Lysglimt i en mørk tid
Møbelproducenten har netop indleveret sit regnskab for 2019, der for tiende år i træk hev en omsætningsrekord hjem. Første kvartal af 2020 tegnede endnu en gang historisk godt for Carl Hansen & Søn, men så ramte Covid-19. På nuværende tidspunkt er det for tidligt at spå om, hvad krisen konkret får af betydning for Carl Hansen & Søn, mener Knud Erik Hansen, der dog alligevel, udover butikslukninger, kan berette om steder i værdikæden, hvor virksomheden har været ramt:
”På produktions- og logistikleddet har coronakrisen medført en nedjustering af produktionen for at holde lagerbeholdningen på et acceptabelt niveau, men samtidig skal vi være klar til levering, når der kommer gang i hjulene igen.”
Selv om det er en turbulent tid, som mange virksomheder i design-, møbel- og interiørbranchen lige nu gennemgår, så oplever Knud Erik Hansen alligevel også små lysglimt i mørket, der peger i retningen af bedre tider.
”I første kvartal af 2020 oplevede vi et historisk godt salg. Da krisen indtraf, mærkede vi naturligvis en nedgang i antallet af ordrer, men vi ser allerede nu, at tallene er på vej op igen,” fortæller direktøren.
Det er særligt på eksportdelen, at Carl Hansen & Søn har kunnet mærke konsekvenserne af Covid-19, idet 75 procent af det samlede salg går til udlandet. Det er da også især i Asien, at designvirksomheden igen ser øget aktivitet.
”Vi kan mærke en positiv udvikling i især Asien, hvor hverdagen igen er ved at normaliseres,” forklarer Knud Erik Hansen, der ser optimistisk og lyst på fremtiden:
”Vi er naturligvis ikke immune overfor en krise som denne, og det vil selvfølgelig få betydning for os, om krisen fortsætter en måned eller i fem måneder. Jeg er dog overbevist om, at den rekordstore efterspørgsel, vi oplevede i starten af året, også er en indikator på, at vores forretning er sund på den lange bane, og jeg tror på, at der fortsat vil være stor sult efter unikke danske designklassikere efter krisen.”
Øget nethandel og udskudte lanceringer
Flere undersøgelser viser, at nethandlen har stormet frem under krisen – og hos Carl Hansen & Søn oplever man samme tendens. Møbel- og designvirksomheden har nemlig over de seneste år brugt mange ressourcer på digitalisering, hvilket har vist sig at bære frugt under krisen.
”Vi har i de seneste år investeret massivt i en nethandelsplatform, og det har stor betydning for vores salg. Under krisen har vi oplevet en flot stigning i onlinesalget – både i vores egen webshop, men også hos vores forhandlere herhjemme og i udlandet. Noget tyder altså på, at den tabte omsætning i de fysiske butikker er overgået til onlineplatformene,” fortæller Knud Erik Hansen og konstaterer, at Carl Hansen & Søn på grund af sine investeringer og øget optimering af forretningen over de seneste år er godt rustet til kriser som denne.
Knud Erik Hansen understreger dog også vigtigheden af det fysiske møde med kunder på messer. Carl Hansen & Søn udstiller blandt andet hvert år sine produktnyheder på verdens største møbelmesse, Salone Del Mobile i Milano, og Trends & Traditions i København, men på grund af Covid-19 er begge messer blevet udskudt til 2021 – til møbel- og designvirksomhedens store ærgrelse.
”Messerne herhjemme og internationalt er vigtige events, hvor vi møder vores kunder og præsenterer dem for alle de nyheder, vi har arbejdet med hjemme på fabrikken i Gelsted. Vi har udskudt lanceringen af nogle af de nyheder, vi skulle præsentere på messen i Milano til et senere tidspunkt, hvor vi igen kan møde vores kunder og vise dem, hvad Carl Hansen & Søn og vores solide håndværk kan,” forklarer Knud Erik Hansen.
En kriseerfaring rigere
”Der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget.”
Ordsproget kender vi alle, men det er nu engang sådan, at billedet tegner sig – også hos Carl Hansen & Søn. Selv om krisen for en periode har været en hæmsko hos den danske møbel- og designvirksomhed, så er Knud Erik Hansen endnu en gang blevet en kriseerfaring rigere.
”Usikre tider, hvor man ikke ved, hvad morgendagen bringer, er ikke egnede til hurtige beslutninger. Jeg – og virksomheden – har lært, at tingene kan ændre sig ubegribeligt hurtigt. Derfor skal man lytte til sine markeder, følge udviklingen, udvise rettidig omhu og bevare fatningen,” fastslår direktøren.
Vil du læse flere artikler fra 365DESIGN nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.