Dette års tre designdage i København blev som ventet en bragende succes. Det var storslået, det var velbesøgt, og så udgjorde designfestivalen igen i år et imponerende udstillingsvindue for designverdenen i alle dens mange afskygninger. I år stod det dog for alvor klart, at designeventet har vokset sig fra en dansk til en international designbegivenhed med fokus på meget mere end møbler. Midt i den kollektive begejstring rejser denne udvikling spørgsmål om eventets fremtidige retning.

I sidste uge blev der skrevet endnu et kapitel i fortællingen om 3 Days of Design, da den danske designfestival for 11. gang løb af stablen i København.

Helt i tråd med de 10 foregående kapitler blev der i den grad bygget videre på den samlede succeshistorie, der efterhånden er blevet 3 Days of Design. Med et rekordstort antal udstillere var der på forhånd lagt op til, at eventet endnu en gang ville overgå sig selv, hvilket man da også lykkedes med. For selvom vejrguderne ikke leverede samme solbeskinnede rammer som sidste år, så var de 450 udstillere og de mange tusinde besøgende i allerhøjeste grad med til at omdanne København til verdens midlertidige designhovedstad.

Linie Design i Palægade.

Foran hundredvis af butiks- og showroomindgange i den centrale del af hovedstaden blafrede lyserøde balloner – dette års officielle 3 Days of Design-farve. De oppustelige pejlemærker viste med al tydelighed, at flere og flere brands ser et behov for at tage del i den voksende designfestival, der efterhånden har udfordret muligheden for lejemål i Indre By i den anden uge i juni. Af samme grund bliver der budt indenfor i alt fra moderne showrooms til omdannede arbejdspladser, atelierer, selskabslokaler, pakhuse og private lejligheder på 4. sal. Alt tages i brug, når 3 Days of Design er i byen.

Ja selv Kongehuset ønskede at lege med, da Amalienborg Snedkerværksted var blandt de mange udstillere. Her havde man, med input fra Dronning Mary, tegnet og snedkereret et spisebord af 16 forskellige træsorter, og ved præsentationen i Moltkes Palæ deltog H.M. Dronningen endda i egen royale person. Så ved man, at man har fået skabt et succesformat.

Louis Poulsens showroom i Kuglegården.

Fordelt over 11 københavnske distrikter – fra Holmen til Carlsberg Byen – slog de mange udstillere dørene op og fandt de højstilkede glas såvel som de store smil frem. Alt sammen i håb om at få en bid af den kage – og de deltagere – der ikke blot har gjort 3 Days og Design til et attraktivt udstillingsvindue, men også en decideret handelsplatform, der med tiden har erstattet flere af de etablerede messer rundt om i Europa.

Den helt store designmagnet

Og apropos messer: Da 365DESIGN i april deltog i Milano Design Week, var det tydeligt, at mange danske brands glimrede ved deres fravær på et designevent, der ellers tidligere har været nærmest obligatorisk for møbelbranchen. Sådan er det ikke længere. De danske brands’ deltagelse på de traditionelle, udenlandske messer svinder ind, og spørger man udstillerne på 3 Days of Design, har det københavnske succesevent meget at gøre med denne udvikling, da det både er mere praktisk, mere rentabelt, mere bæredygtigt og ikke mindst mere rigt på muligheder at blive hjemme i egne rammer. En udvikling man kan nikke genkendende til hos Fredericia Furniture, der vanen tro deltog i 3 Days of Design og fra møbelvirksomhedens imponerende showroom i Løvstræde kunne fremvise udstillingen ‘Crafting the Present’.

CEO hos Fredericia, Rasmus Graversen.

”Det er tydeligt, at flere aktører i branchen i dag fravælger de store, klassiske messer til fordel for nyere og mindre formater – heriblandt 3 Days of Design, der kan tage en stor del af æren for, at København i dag er blevet en international designdestination. På mange måde har designeventet vist sig som den oplagte arvtager for mange af de traditionelle messer – netop fordi den ikke er en messe, men kan noget helt andet,” fortæller Fredericias nytiltrådte CEO, Rasmus Graversen, da 365DESIGN lagde vejen forbi Løvstræde.

Det er dog ikke kun de danske brands, der i stigende grad foretrækker 3 Days of Design. Også indkøbere, designere, indretningsarkitekter og designinteresserede fra hele verden har efterhånden 3 Days of Design øverst på listen over internationale designevents, der skal besøges. Samtidig er det ikke kun professionelle besøgende, der finder vej til de mange showrooms, da adskillige turister også lader sig lokke af et glas cava eller en gratis mulepose. Det kunne særligt mærkes i år, hvor kun vejskiltene vidnede om, at det faktisk var en dansk designfestival, man bevægede sig rundt på, når man var omgivet af amerikanere, italienere og japanere.

New Works nyeste lampekollektion.

Den eksplosivt voksende interesse fra udlandet også kan mærkes, når Fredericia Furniture inviterer indenfor under 3 Days of Design.

”Inden for de senere år har vi for alvor kunnet mærke en stor interesse for 3 Days of Design fra udlandet. I år har jeg ikke besøgt nogle kunder ude i Europa, som ikke har sendt medarbejdere til 3 Days of Design, og det er en bemærkelsesværdig udvikling,” siger Rasmus Graversen og svarer prompte, da han bliver spurgt til, hvorvidt 3 Days of Design i dag er Fredericia Furnitures største internationale udstillingsvindue.

”Ja helt sikkert. Uden tvivl. Det er her, vi prioriterer at lave vigtige, strategiske samarbejder, og det er her, vi vælger at lancere de vigtige produkter. Som event er det helt klart 3 Days of Design, som vores årshjul drejer sig om,” fastslår han.

Toppen af Hay House.

Den naturlige udvikling?

Under årets 3 Days of Design var det tydeligt at mærke, at eventet – i endnu højere grad end tidligere – ikke blot tiltrækker udenlandske besøgende, men også flere og flere udenlandske udstillere, der har set skriften på designvæggen og er søgt mod Danmark for at præsentere deres produkter for et internationalt publikum. Således havde især svenske brands taget turen over Øresund for at tage del i et designevent, der modsat deres egne ditto har vokseværk og stor global bevågenhed.

Nu er der ingen, der påstår, at 3 Days of Design blev undfanget med det formål at være en ren dansk designfestival, men med den stigende internationalisering af eventet er der muligvis flere, der i deres stille sind har overvejet, hvor stort et rygstød eventet fortsat er for dansk design, hvis udviklingen fortsætter.

Hos Audo Copenhagen i Nordhavnen.

Og når nu vi er ved 3 Days of Designs konceptuelle evolution, så kan det også værd at bemærke, at eventets designforståelse med tiden er blevet udvidet, så festivalen i dag byder på eksempelvis husholdningsprodukter, tasker og ure. Produkter som selvfølgelig hører under definitionen ’design’, men som alligevel må siges at ligge i periferien af det oprindelige grundkoncept.

I Pilestræde kunne man blandt andet besøge Marimekko, der, på trods af et sortiment bestående af boligudstyr, primært er kendt som tekstil- og modevirksomhed. Det var første gang, at det finske designfirma tog del i 3 Days of Design, hvor man kunne præsentere lanceringen af den nye taskeserie The Resonance, der er fremstillet i et nyt plantebaseret materiale, som er udviklet i samarbejde med virksomheden Hemp Bio samt den danske tekstilgigant Kvadrat.

Marimekkos nye taskeserie The Resonance.

Ifølge kreativ direktør, Rebekka Bay, skyldtes 3 Days of Design-debuten i høj grad den udvikling, som det danske designevent har gennemgået.

”Jeg ser en tydelig udvikling i 3 Days of Design, der er gået fra at være en dansk designbegivenhed til en global designbegivenhed. En stor del af denne udvikling ligger også i muligheden for at udvide de deltagende brands, da design er en bred definition,” forklarer hun over for 365DESIGN og tilføjer:

”Som aktør i designbranchen er vi alle er del af den samme dialog i disse år. Eksempelvis: Hvilken rolle spiller bæredygtighed? Hvilken rolle spiller innovation? Hvilken rolle spiller nye materialer? Den dialog er ikke begrænset til møbelbranchen og har altid været en del af Milano Design Week. De har været gode til at skabe en platform for noget, der er enormt abstrakt og konceptuelt. Jeg oplever, at den udvikling nu også er nået til 3 Days of Design, og det er grunden til, at vi deltager i år,” siger Rebekka Bay.

Ved en skillevej

Ovenstående udvikling kan enten betragtes som en gave til 3 Days of Design – eller en grund til bekymring. For hvilken retning ønsker eventet at gå i? Og er 3 Days of Design på vej til at vokse sig for stort?

Kuglegården foran Ferm Living.

Fortsætter man som hidtil uden et fastlagt loft over antallet af udstillere, der næste år kan nærme sig de 500? Byder man den voksende internationalisering velkommen vel vidende, at flere danske brands dermed skal kæmpe om opmærksomhed såvel som lejemål? Ønsker man at blåstemple en øget tilstedeværelse af brands, der ikke har deres udgangspunkt i møbler og interiør, nu når både beauty- og fashionindustrien banker på for at være med, ligesom messeaktører og brancheorganisationer forsøger at hoppe på vognen? Og vil København på sigt være rustet til at lægger gader, hotelværelser og infrastruktur til eventet?

Eller ønsker man at gå mere back to basic ved at fokusere på den oprindelige grundtanke? En grundtanke om at skabe en københavnsk designfestival som et lille og unikt brancheevent. Et format der netop ikke havde til hensigt at blive et nyt Milano. Spørgsmålet er dog også, om der efter 11 års konstant vækst overhovedet er nogen vej tilbage for 3 Days of Design?

Kvadrats showroom i Pakhus 48 i Københavns Frihavn.

Flere vil formentlig ikke være enig i denne reportages betragtninger, og hvem gider i øvrigt at lede efter hår i suppen ovenpå tre fantastiske design-dage fyldt med talks, netværk, events samt det bedste fra den internationale designscene? Alligevel er der ingen tvivl om, at arrangørerne bag 3 Days of Design allerede er fuldt ud bevidste om de spørgsmål, som eventets udvikling har rejst.

Tilbage lyder derfor en kærlig opfordring: 3 Days of Design er blevet en kæmpe succes, men det er samtidig nu, at festivalen bør sætte sig ned og evaluere på, hvilken retning man ønsker at bevæge sig i. Skal man sætte nye vækstmål eller tilbage til udgangspunktet?

Øverste foto: Filip Gielda / 3 Days of Design