Formex, den anerkendte messe med en lang historie i interiørbranchen, har i de seneste år oplevet en mærkbar tilbagegang, en skæbne den deler med mange andre messer i Norden.

Messereportage: I en tid præget af økonomisk og samfundsmæssig forandring, særligt i kølvandet på coronapandemien, har Formex set et dramatisk fald i antallet af udstillere og besøgende. Før pandemien kunne Formex notere sig over 1.000 udstillere, men dette tal nåede ned på 350 sidste år og i år til 250. Dette fald har haft en tydelig indvirkning på messens dynamik – gangene har været mindre livlige, og antallet af kvadratmeter dedikeret til udstillere er skrumpet ind. Hos Formex forsøger man dog at se fremad.

“Mange håber, at det er i 2024, at det hele vender. Økonomien er fortsat presset, samlet forbrug er mindre end tidligere. Der er fokus på nostalgi, tradition, det kendte, men der er også nogen, der kigger længere frem. Der kommer jo noget på den anden side – håb og positivisme. Det er der brug for. Der bliver en fremtid, hvor det ikke kun handler om pris,” udtaler projektleder på Formex, Sonja Björk Ebert, til 365DESIGN.

Men selv i denne ændrede kontekst formåede denne udgave af Formex dog stadig at være en vigtig platform for netværk, inspiration og fremvisning af nye trends og innovationer i branchen samtidig med at kendte udstillere og brands fik sikret gode handler. Messearrangørerne havde med andre ord arbejdet hårdt for at tilpasse sig disse nye realiteter, og trods en reduceret skala, formåede messen fortsat at tiltrække en kerne af dedikerede professionelle, som søgte at udforske de nyeste tendenser og muligheder i designverdenen.

Når kreativitet møder tradition

I Alvsjö fortsatte Formex således med at være et mødested for dem, der ønskede at holde fingeren på pulsen i design- og interiørbranchen, uanset de udfordringer, der måtte ligge forude.

Blandt de mange højdepunkter var Tina Hellbergs udstilling i hal A. Hendes tema, “At opleve verden gennem hænderne”, bragte håndværk i centrum som en vital handling i en stigende digitalisering. Her, i samspil med Annika Sandstedts workshops i tekstilfarvning, blev besøgende mindet om håndværkets uerstattelige værdi. Derudover kunne følgende aktiviteter fremhæves:

  • Design Talents-sektionen var en skattekiste af nye produkter. Nye designere fik en unik platform til at vise deres arbejde; fra håndværk til high-tech, var denne del et bevis på Formex’s engagement i at fremme nyt talent.
  • Influencer og kunstner Saskia Cort fungerede som Formex’s flyvende reporter, hvilket tilføjede et frisk og moderne perspektiv til begivenheden. Hendes udforskning af de nyeste tendenser og favoritfund gav et unikt indblik i, hvad der rørte sig i designverdenen.
  • Monchiqe og Studio Lisa Bengtsson samarbejdede om at omdanne caféområdet i hal A til et farverigt og inspirerende rum. Med referencer til den Italienske Riviera og vintage parasoller, skabte de et livligt og indbydende mødested.
  • Indretningsstylist Dennis Valencia, kendt for sit arbejde med Elle Decoration og H&M Home, skabte hovedudstillingen. Hans brede erfaring og kunstneriske flair kom til udtryk i denne imponerende præsentation.
  • I hall C fandtes Formex Trends, en trendudstilling for SS 2024. Her fik besøgende indsigt i sæsonens tendenser, kurateret af den anerkendte stylist Jan Rundgren. Dette rum var ikke kun en visuel fest, men også en kilde til viden og inspiration.
  • Sustainability Award, som belønnede bæredygtigt design, understregede Formex’s engagement i bæredygtighed. Prisen, der blev præsenteret under åbningsdagen, anerkendte innovation og ansvarlighed i design.
  • Blomsterfrämjandets tulpaninstallation tilføjede en eksplosion af farver og forårsvibes, der mindede besøgende om naturens skønhed og dens rolle i design og dekoration.
  • Endelig var der “Design Walk” med trendekspert Stefan Nilsson, en unik chance for at få en guidet tur gennem messens højdepunkter. Dette initiativ tilbød en dybere forståelse af årets farver, produkter og inspirationskilder.

“Viden og workshops er vigtige på en messe, og vi har fortsat fokus på at sørge for, at de besøgende bliver inspireret af nostalgi, tryghed, genkendelighed, håndværk og genbrug kombineret med farveglæde og mønster-maksimalisme,” forklarer Sonja Björk Ebert.

Alt i alt var Formex 2024 en god blanding af kreativitet og tradition. Med en blanding af etablerede navne og nye talenter, satte messen scenen for trends inden for indretning og design. Dens fokus på bæredygtighed, håndværk og innovation gjorde den til en uundværlig begivenhed for alle i branchen, og den efterlod en varig indvirkning på alle, der deltog.

Datoer for kommende messer er allerede fastlagt, hvilket sikrer, at Formex fortsætter med at være et centralt samlingspunkt for designverdenen. Med sin kombination af handel, inspiration og netværk, bekræftede Formex sin status som en nøglebegivenhed i den internationale designkalender, hvilket Sonja Björk Ebert også står fast på:

“Interiørmessernes fremtid? Der kommer til at være en fremtid for interiørbranchen og interiørmesserne. Jeg har selv været med på Formex siden august 2022, og har set hvad branchen kan mønstre, når der er opbakning fra både udstillere og besøgende. Jeg håber, at den fysiske mødeplads og netværk igen bliver en prioritet og vi skal nok levere rammerne,” mener Formexs projektleder.

De næste datoer for afholdelse af Formex er:

27. – 29. august 2024

14. – 16. januar 2025

Foto: Formex/Angelica Liljenroth