365DESIGN har været på Formland. Her danner der sig hurtigt et gennemgående stemningstema, hvor stort set alle adspurgte udstillere kommer med samme vurdering af messen. 

Der var fuld fart på farverne under den netop overståede forårsversion af Formland.

“Farver og blomster på Formland insisterer på et optimistisk 2023,” skriver trendsekspert Mads Arlien-Søborg i et opslag på Instagram, og der var noget om snakken.

Fra Trendzonen med pangfarver og temaet ‘Colors – a living network’ til storladne blomsterdekorationer, der dannede blikfang for de mange besøgende, blev der skabt positiv energi og sitrende forårsfornemmelser, der forhåbentlig danner præcedens for den kommende tid. Også udstillerne lod til at have taget den postive og optimistiske indstilling med på messe.


Fashion er kommet for at blive

Formland Spring 2023 bød på mange nyheder. Først og fremmest var der rykket rundt på dagene og datoerne, for i år var første gang, at Formland begyndte en søndag og kun varede tre dage. Mange af de adspurgte udstillere vurderede, at det var meget positivt, at messen var rykket til en weekendstart.

“Vi er så glade for, at Formland starter om søndagen. På den måde kan butikkerne sende flere afsted, end de har mulighed for, når det er midt på ugen,” lyder det fra Claus Sørensen, der er CEO ved modebrandet Soulmate, som for første gang var udstiller på Formland. Soulmate udstillede i den nye Fashion-hal, hvor modebrands kunne præsentere deres produkter for livsstilsbutikkerne.

Thomas Klausen, der er adm. direktør i brancheforeningen Dansk Mode & Textil, fortæller i en udtalelse til Formland, at:

“Flere af udstillerne var spændte, men de mange tilkendegivelser, jeg har fået fra dem, har været positive; de har været meget glade, har alle fået tilført nye kunder og ønsker alle at være med igen. Når man har denne slags livsstilsmesse, som jeg vil kalde Formland, er det helt naturligt at følge detaillandskabet, og derfor bliver vores opgave at lave det endnu bedre og endnu større næste gang med flere brands og udstillere. Det ser jeg frem til, og det gør fashion-udstillerne også.”

Turister og de rette indkøbere

Det var ikke kun i Fashion-hallen, at der var tilfredshed at spore. 365DESIGN talte med mange udstillere, og stort set samstemmende lød det, at søndag havde været en virkelig god dag, hvor der var rigtig mange besøgende og samtidig også gode indkøbere at finde i messehallerne. Messen havde i år 8.163 besøgende, hvoraf en stor del var indkøbere, men også designstuderende og naturligvis nysgerrige gæster, der ville snuse til bolig- og interiørtrends.

“Det er svært allerede nu at sige, om det er en god messe, for det er ofte først efter messens afslutning, at man kan danne et reelt billede. Men min mavefornemmelse er god. Det er dog tydeligt at mærke, at indkøberne er mere påpasselige med at lægge store ordrer i forhold til, hvad de førhen har gjort,” fortæller Mie Malund, der er Marketing Manager ved Ester & Erik.

Mie Malunds iagttagelse bakkes op af de fleste: Der var mange indkøbere, og mange af ‘de rigtige indkøbere’, men de svinger ikke dankortet lige så rundhåndet, som der måske har været tendens til tidligere. Det tilskrives den generelle samfundsudvikling og den økonomiske status.

Hos Vera Nordic, som er en del af Creators Community og med for første gang på messen, er begejstringen svær at skjule:

“Jeg har simpelthen fået så meget opbakning og så mange ordrer. Det er næsten helt overvældende,” siger Mia Emilia Juul, der er indehaver og designer af lamperne fra Vera Nordic.

Homehagen, som designer boligtekstiler, var også med på Formland for første gang. Det var sågar deres første messe nogensinde.

“Det var faktisk ret impulsivt, at vi valgte at deltage, så vi nåede ikke rigtigt at forventningsafstemme, inden vi tog afsted. Men vi er blevet taget godt imod, og søndag var virkelig en god dag for os ,” fortæller Henrik Pedersen, der er en af ophavsmændene bag det farverige brand.

Foto: MCH/Tony Brøchner