Tirsdag blev der blændet op for Formex, og den traditionsrige svenske designmesse lagde godt fra land med besøgsrekord på åbningsdagen.

Da Formex-messen i går slog dørene op og dermed gjorde klar til tre travle messedage, var det med ‘We are’ som overordnet tema. Et tema der over de næste dage vil blive udtrykt gennem trends, viden og inspiration via udstillinger, workshops og foredrag.

“Vi har aldrig før haft så mange talks og workshops på Formex. Vi forstår værdien af viden, netværk og kreativitet – og den værdi, events tilfører en messe,” forklarer messechefen Sonja Björk Eber til 365DESIGN.

Med temaet ‘We are’ ønsker Formex at fremhæve sin rolle som en stabil og innovativ platform for udstillere og besøgende, med fokus på kreativitet og bæredygtighed. Temaet understreger også, at messen er her og består, og at det personlige møde og personlige relationer altid vil være der – uanset hvad der sker i verden.

Ved afslutningen af messens første dag er messechefen lettet:

“Op til en messe er der en vis grad af nervøsitet, men den er gjort til skamme i dag. Vi har sat rekord i antal besøgende – og ligger højere end både januarmessen i år og augustmessen sidste år. Det er endda, selvom vi har færre udstillere end sidste år,” forklarer hun og fortsætter:

“Stemningen er meget, meget positiv i dag, og der er en god trafik gennem gangene. Mange udstillere har selv været gode til at booke møder med kunder, og så kommer der en del ekstra kunder forbi. Så de har travlt på standene.”

Sonja Björk Eber er med al tydelighed klar over, at messelandskabet ændrer sig i takt med, at indkøbsadfærden ændrer sig. En større del af indkøbet foregår i dag digitalt, i showrooms og ved kørende sælgere, mens messens rolle bliver mindre i forhold til handelsvolumen, men større i forhold til inspiration og netværk.

“Vi har brug for at mødes – og derfor tror vi på, at der også er messer i fremtiden. Formex har været afviklet 116 gange og fortsætter i mange år endnu. Format, dage, dagsmønster mv. vil tilpasse sig behovet blandt indkøberne og den internationale messekalender, men vi vil altid være her – jf. temaet ‘We are’.”

Travlhed hos danske udstillere

Hos Ib Laursen var der mange besøgende, og Claudia Vamdrup, salgs- og marketingansvarlig, var meget positivt overrasket over aktivitetsniveauet.

“Vores messedeltagelse i Sverige har været meget svingende, og derfor havde vi ikke de store forventninger. Vi er dog blevet positivt overrasket her på dag et, men må selvfølgelig afvente de følgende dage, før vi vurderer det samlede udbytte af vores deltagelse,” siger hun.

Hun understreger, at messer er vigtige, og at hun sætter stor pris på det engagement, messearrangørerne lægger i det faglige program. Det gør messer som Formex relevante for mange flere og sikrer, at alle kommer hjem med ny viden og ny inspiration – også selvom der måske ikke er det helt store budget lige nu.

Claudia Vamdrup er meget bevidst om, at det svenske marked stadigvæk har det svært – global uro, tilbageholdende forbrugere, høje renter og driftsomkostninger samt skæve SEK/DKK valutakurser presser de svenske butikker. Det betyder dog ikke, at der justeres på priserne eller gives specialrabat til svenske kunder, da det kan have negative effekter på længere sigt.

“Vi må afvente en mere positiv udvikling og tilpasse os til den virkelighed, der er på det svenske marked nu og her,” siger hun.

Ib Laursen deltager på Formland, Formex, Nordstil, Trendset og Maison & Objet samt Ambiente. Så der er stor messeerfaring i virksomheden, der har samlet to danske medarbejdere, to svenske og en finsk sælger på standen i Sverige. Formex vurderes stadig som en relevant messe, da det svenske marked er vigtigt – og det vil forventeligt vende tilbage til et mere normalt niveau senere, hvorfor det er vigtigt stadig at være til stede og bevare de gode relationer.

Nyt dansk brand på vej til Sverige

Hos det danske brand Smith & Køster, der udvikler og sælger wellness- og hudplejeprodukter med omtanke, er det at deltage på messer en næsten ny disciplin – og selvom alting er ret nyt, så søges der allerede nu mod nye markeder. At deltage på Formex er derfor det næste naturlige skridt i brandets udvikling.

En ny dansk agent skal tage brandet med ud til de svenske livsstilsbutikker, og for at kickstarte processen står både agent og stifter på Formex. Leah Smith, ejer og stifter, fortæller historien om opstarten som en mor & datter-aktivitet til brand, produktion, salg og nu messer:

“Det er nyt for os at stå her, men det er et naturligt næste skridt for os. Vi vil gerne ud til de lidt mindre livsstilsbutikker i Sverige og dermed få suppleret de godt 100 butikker, vi servicerer i Danmark allerede, med svenske butikker af samme slags. Derudover deltager vi på messer for at komme i kontakt med hoteller, spasteder mv., da vores produkter både kan sælges til private og benyttes i professionelt regi.”

Vurderingen af dag ét på messen er god: “Vi har fået en masse ordre i bogen, så vi er godt tilfredse,” lyder det fra Leah Smith.

Nyt interiørbrand med kendt navn

Ilse Jacobsen er et modebrand, der har gjort sig bemærket for sin kombination af eksklusivt design og hverdagskomfort. Brandet er især kendt for en række livsstilsprodukter, som omfatter regnfrakker, jakker, kjoler, gummistøvler og tasker, der alle er skabt med fokus på både funktionalitet og stil.

Louise Hansen er CEO for Home by Ilse Jacobsen og står klar med en spritny kollektion af boligtekstiler som sengetøj, håndklæder, morgenkåber mv. på en stand på Formex.

“Vi var klar i april, så det er helt nyt. Selvom mange kender navnet Ilse Jacobsen, så kører vi virksomheden helt separat. Vi har egen virksomhed i Ølstykke og har allerede etableret brandet i Danmark, hvor vi er til stede i flere butikker og webshops. Nu er vi klar til også at rykke til Sverige, både i form af livsstilsbutikker og hoteller.”

Ifølge direktøren er visionen bag boligtekstilerne at inspirere til en livsstil i balance, hvor velvære og natur er i centrum. Produkterne fremstilles med omtanke for miljøet, idet der bruges genanvendelige materialer, hvor det er muligt. Hvert design afspejler en forbindelse til naturen, og der er fokus på de detaljer, der gør produkterne relevante for de kvalitetsbevidste forbrugere.

Om Formex:

Formex blev grundlagt i 1960 og afholdes to gange om året. På messen udstilles produkter inden for interiør, design, gaver, delikatesser, børneprodukter, mode og tilbehør. Her samles nationale og internationale indkøbere, agenter, grossister, importører, designere, producenter og medier fra hele interiør- og gavebranchen.

Antal udstillere på Formex:

August 2023: 390

Januar 2024: 270

August 2024: 350

Formex afholdes næste gang:

17.-19. januar 2025