I går blev der sat punktum for Formland Autumn 2023. I en tid med udfordringer for flere af de store messer blev Formlands besøgende ikke desto mindre efterladt med flotte indtryk, samt flere nye tiltag, der varsler godt for fremtiden.

I MCH Messecenter Herning kan de atter puste ud efter tre travle messedage spækket med branchesnak og håndtryk, slagkraftige salgspitches, lukkede aftaler og godt slidte skosåler.

Den 78. udgave af design- og interiørmessen Formland er netop overstået, og de rustikke haller i Herning er tømt for de tusindvis af indkøbere og branchefolk, der siden søndag morgen er valfartet til messen for at aflægge de 422 udstillere et visit. Over de seneste tre dage er der blevet fremvist alt fra fashion til filtnisser og fra bålfade til babyudstyr. Alt sammen krydret med inspirerende oplæg, underholdende aktiviteter samt et par spændende nyheder.

Op til messens åbning havde 365DESIGN vanen tro udgivet et særligt messeblad med fokus på Formland Autumn. Heri havde Formlands projektleder Flemming Andersen i sit forord tegnet et ærligt, men også et tanketungt billede af en verden (og et Formland) i alvorens og udfordringernes tegn. Sammenfattet med de vanskeligheder, som de store messer i alt tydelighed har stået overfor de senere år, var det derfor en Formland-messe, der havde fået den vanskelige opgave at begejstre og betage i en svær tid og i et svært marked.

Panderynker var der dog ingen af ved den officielle åbning søndag, der blev skudt i gang i en virak af guldkonfetti og opløftende taler. Både stemningen og forventningsglæden var i top – ikke mindst fordi messen denne gang havde formået at øge antallet af udstillere, ligesom man havde fået stablet et attraktivt aktivitetsprogram på benene bestående af hele 73 events.

På selve messen kunne de fleste udstillere da også melde om god stemning og stor nysgerrighed og interesse blandt både nye såvel som eksisterende kunder.

Outdoor er kommet for at blive

Den store nyhed på efterårsmessen var det stort anlagte outdoor-område, der uden sammenligning var messens flotteste ‘community’. Her havde Formland, som den eneste af de store efterårsmesser, valgt at være på forkant og satse stort på møbler, interiør og udstyr til vores udeområder. Et modigt træk i en tid, hvor ikke alle belønner nytænkning og satsninger.

Det nye område, der var både visuelt flot såvel som stimulerende for sanserne, fik dog ikke helt den opmærksomhed, som det ellers havde fortjent. For selvom det imponerende setup høstede mange roser, så var det langt fra alle, der endte med at finde vej til det nye område.

Fraværet i besøgende såvel som deltagere bekymrer dog på ingen måde den ene af ophavspersonerne til projektet, Mads Arlien-Søborg, der er trend-, livsstils- og designekspert og tilkoblet Formland. Han er ikke kun tilfreds med resultatet, men tror også på, at området vil høste succes fremadrettet.

“Først og fremmest har beliggenheden ikke været optimal, og så er det jo noget helt nyt. Man kan ikke skabe et nyt koncept og forvente, at det høster stor opbakning fra dag ét. Det skal lige så stille vise sit værd og bevise, at det er bæredygtigt og holdbart. Der ligger masser kvaliteter i vores udeområder. Det understøtter både fysisk og mental velvære at være udenfor, så der er ingen tvivl om, at outdoor er kommet for at blive. Alt understøtter, at outdoor-markedet er et af de interiør- og designmarkeder med mest vækstpotentiale i fremtiden,” forklarer Mads Arlien-Søborg til 365DESIGN.

Han lægger ikke skjul på, at det har været vanskeligt at få udstillere til at stille op i det nye outdoor-område, men også her er han optimistisk for fremtiden.

“Det har været svært at få udstillere med, men det er jeg slet ikke nervøs for. Det skal nok komme. Sådan er det altid, når man laver noget nyt. For hver 10 udstillere, der er klar, er der altid 50, der lige skal se det an. For os var det dog vigtigt at være firstmovers på det her i messekontekst – ikke mindst fordi vi er overbeviste om, at både udstillere og besøgende nok skal se potentialet næste år,” forsikrer han.

Formland i børnehøjde

Det nye område høstede da også pæne ord med på vejen fra outdoor-udstillere som Hay og Louis Poulsen, ligesom Formlands projektleder Flemming Andersen også er godt tilfreds med det nye outdoor-tiltag.

“Jeg havde nok troet, at der ville være lidt flere besøgende på outdoor, men der er en første gang for alting – også et nyt messeområde. Men ingen tvivl om, at det kommer igen til næste år, hvor jeg er helt sikker på, at vi også får endnu større brands med. Vi har fået skabt et enormt flot område, og jeg er overbevist om, at det er kommet for at blive,” lyder det fra Flemming Andersen til 365DESIGN.

Formland-frontmanden forklarede da også, at han overordnet er fint tilfreds med årets messe – og fint tilfreds var også de mange deltagerne i det omfattende aktivitetsprogram, der blandt andet bød på mange oplæg og debatter på Speak Up-scenen. Den nye Salon d’Amour var også et velbesøgt trækplaster, og så mærkede man især stor begejstring blandt både besøgende og udstillere i messens børneunivers, der denne gang var væsentligt mere omfattende end tidligere.

Overfor 365DESIGN forklarer Flemming Andersen, at det oprindeligt ikke var en bevidst strategi at skabe en klynge af børnerelaterede udstillere, men at universet opstod tilfældigt, da flere brands indenfor børnetøj- og interiør selv kontaktede Formland med ønsket om at deltage.

Blandt de udstillere i børneområdet, der havde debut på Formland, kunne man blandt andet besøge Flexa, der udstillede småmøbler, interiør og trælegetøj til børn. Her var der lutter begejstring over deltagelsen på messen – og ikke mindst over at være en del af et børneområde, der i den grad har fået vokseværk.

“Det er første gang, vi er med på Formland, men vi oplever en meget positiv stemning samt stor interesse og nysgerrighed for vores produkter. Det samme fortæller de andre brands omkring os, der også producerer børnevarer, og som ligeledes er nye udstillere. Vi både hepper på hinanden og hjælper hinanden. Hver morgen mødes vi lige og gør status, og vi er alle enige om, at vi kun har fået positive tilbagemeldinger,” fortæller Susanne Dam Christensen, der er International Sales Manager hos Flexa.

Hun forklarer videre, at tilstedeværelsen på Formland har været med til at sikre dem både synlighed og forhåbentlig også markedsandele. Af samme grund forventer hun, at Flexa vender retur til forårets Formland – forhåbentlig til et børneunivers, der er repræsenteret ved endnu flere deltagere, og som derfor kan være med til at trække helt nye besøgende på Formland.

Formland Autumn 2023 fandt sted 20.-22. august og tiltrak 8.016 besøgende.