”Der findes ikke stærkere værktøjer til at smelte den fysiske og den digitale handel sammen end liveshopping”, understreger Benjamin L. Henriksen, der er CEO & Live Shopping Specialist hos Let’s Go Live. Han understreger, at der er både markedsandele og bedre købsoplevelser at hente, hvis man går all in på liveshopping.
Du kalder liveshopping ”en strategisk game-changer”. Hvorfor er der tale om en gamechanger?
Helt kort, så handler det jo om, at hr. og fru Danmark er græsk-katolske, om det hedder B2B, D2C eller B2C. Vi handler helst med mennesker som os selv, og med liveshopping får vi sat ansigt og personlighed på selv gamle, støvede forretninger. Pludselig har vi en reel chance for at tage kampen op om forbrugernes opmærksomhed i en verden, hvor der ikke mangler alternativer til netop det. Jeg er helt med på, at live-formatet ikke er den eneste måde, hvorpå dette kan opnås – men når det ikke blot er et hurtigt scroll og så videre, som man kan opleve ved andre formater, men hvor man i stedet rent faktisk investerer i gennemsnit cirka 23 minutter af sin tid, så kan man heller ikke undlade at efterlade sig lidt af et indtryk hos forbrugerne.
Hvad kan branchen opnå gennem liveshopping?
Der findes ikke stærkere værktøjer til at smelte den fysiske og den digitale handel sammen end liveshopping – så simpelt kan det siges. Hvis du ønsker at give dine kunder samme nemme og bekvemme købsoplevelse som på en klassisk webshop, men også gerne vil give dem en grad af rådgivning og information, der dækker mere end bare en generisk produktbeskrivelse, ja, så kan du selv begive dig ud i gætteriet og komme med et bud på, hvad min anbefaling til dig vil være. Jeg kan afsløre, at det rimer på ’jaw dropping’.

Hvad rører sig lige nu inden for liveshopping?
Live-formatet er i konstant udvikling, og derfor er det også en udfordring udover det sædvanlige at sætte fingeren på lige præcis ét område – skulle man dog alligevel tage udfordringen op, så vil jeg placere fingeren solidt på ’underholdning’. Skal det siges helt kort, så er vi – lige meget om det er handel, fritidsaktiviteter, streaming eller noget helt fjerde – i en kamp om forbrugernes opmærksomhed. Som forbrugere bliver vi udsat for rekordmange indtryk, og ser vi alene på detailbranchen, så er man i lige så stor konkurrence om deres opmærksomhed med Netflix og Gift ved første blik, som vi er med konkurrenterne i egen branche.
Vores analyse er, at man bedst muligt tager den kamp op ved at være mere end bare endnu en aktør, der vil have forbrugernes hårdt optjente penge. Derfor laver vi oplevelser fyldt med underholdning, gamification, belønninger, fællesskab og smil på læben. Og dét virker.
Hvordan skiller man sig ellers ud, når det kommer til liveshopping?
Man skal vide, at ansigter er logoer overlegne. Qua min unge alder kan jeg kun svagt fremkalde et par minder fra tv-skærmen, hvor Lars Larsen tonede frem for Jysk med budskabet om et ”rigtig godt tilbud”. Og selvom forskellene er til at få øje på mellem dét og liveshopping, så er der altså også nogle ret væsentlige ligheder. Først og fremmest, så var det ikke Jysk, der havde et godt tilbud – det var Lars Larsen, og han var både autentisk og tillidsvækkende, og så var han i bund og grund bare én, man havde lyst til at handle med. Det er det samme, vi nu oplever, med Mille fra BabySam, Hannah fra Elgiganten og Paw fra Ilva – bare endnu federe og bedre, for nu er der endda også mulighed for reel dialog virksomhed og forbruger imellem.
Hvad er de vigtigste forudsætninger for at lykkes med liveshopping?
At du går all in. Man lykkes helt generelt sjældent med en halvhjertet indsats, og her er liveshopping selvfølgelig ikke nogen undtagelse. Jeg ser lidt for tit, at folk bliver overrasket over tiden, det kræver, eller dybt skuffet, når anden omgang ikke helt lever op til første. Men helt ærligt; dine nyhedsbreve performer jo heller ikke ens hver gang, og dine annoncer går jo også både op og ned, og tror du fra den ene gang til den anden, at du kan halvere tidsforbruget i planlægningsfasen, så tager du altså fejl. Giv det en kæmpe skalle fra dag ét og gangene efter. Opbyg stille og roligt en loyal seerskare, sørg for at holde kog i udviklingen, så du også løbende får endnu flere med på seerholdet. Og husk så på, at hvis du vil skille dig ud fra mængden og vinde forbrugernes opmærksomhed, så kræver det personlig drivkraft og originalitet – ligesom i alt andet.















