Det startede som en sidegesjæft, men blev hurtigt til et fuldtidsarbejde, da Anne Marie Lie Nielsen etablerede børneinteriørbrandet Liewood i 2015. Hos brandet er der fokus på at opretholde en høj kvalitet og designe gennemarbejdede produkter, der gør en forskel.

Det har altid ligget i kortene, at Anne Marie Lie Nielsen skulle starte sin egen virksomhed. Med en baggrund i modebranchen, hvor hun de sidste 15 år har arbejdet med design, indkøb og produktion, var det mest oplagt at starte et tøjbrand, men der er for mange om buddet, mener hun. Derfor valgte Anne Marie Lie Nielsen, sammen med sin daværende partner, i stedet at starte børneinteriørbrandet Liewood i 2015.

”Efter adskillige år i modebranchen, hvor man ikke altid har den bedste smag i munden i forhold til, hvordan varerne bliver produceret, synes jeg, at det kunne være spændende at designe produkter inden for interiør verdenen, som bliver fremstillet på en ordentlig måde, i bæredygtige materialer, og hvor man har et godt forhold til leverandørene,” forklarer Anne Marie Lie Nielsen, der nu står alene ved roret, efter hendes partner forlod virksomheden cirka et år efter opstart.

I starten troede de to partnere, at Liewood skulle være en sidegesjæft, hvor de først efter et par år ville fokusere 100 procent på brandet. Dengang havde den daværende partner et fuldtidsjob som Art Director på et reklamebureau, mens Anne Marie Lie Nielsen havde sin egen virksomhed, Lie Design, hvor hun lavede freelance- og konsulentarbejde for forskellige modevirksomheder i Danmark, Norge og Sverige.

”Vi startede med at tro, at vi udelukkende skulle lave økologisk sengetøj i fine print og primært sælge det på vores egen webshop. Da vi havde arbejdet med koncept, identitet, fået skrevet vores historie samt designet og bestilt de første print, lavede vi lækkert salgsmateriale og sendte en mail til 40 nøje udvalgte butikker og forhandlere i Danmark. Dagen efter tikkede det ind med ordrer fra 80 procent af forhandlerne – også selv om de kun havde set produktet elektronisk. Vi havde købt tusinde styk sengetøj, og de var allerede væk på anden salgsdag,” fortæller Anne Marie Lie Nielsen om det, der var startskuddet for børneinteriørbrandet

Det er ikke millionerne, det kommer an på
På bare tre år er Liewood vokset fra at være en iværksættervirksomhed til at blive et børneinteriørbrand med 12 medarbejdere, knap 700 nationale og internationale forhandlere, flere hundrede produkter og et overskud på mere end en halv million kroner på bundlinjen. Men ifølge Anne Marie Lie Nielsen er det ikke økonomien, der er det vigtigste:

”Selv om det er gået stærkt, og Liewood er blevet en helt anden størrelse, end vi havde regnet med fra starten, så handler det for mig om, at vi bliver det stærkeste og mest gennemarbejdede brand inden for børneinteriør i Europa. Og ikke nødvendigvis det største eller det fineste. Vi skal i stedet forsætte med det, som vi er gode til, og samtidig opretholde et højt kvalitetsniveau i vores produkter. Det er ikke et spørgsmål om, hvor mange millioner vi omsætter for,” forklarer hun og fortsætter:

”Vi er ambitiøse og gode til at drive forretning, og det skal vi nok blive ved med at være. Men det er vigtigt, at vi fortsætter med at gøre en forskel ved at have fokus på høj kvalitet, gennemarbejdede produkter og stræbe efter at levere et højt niveau i alt, hvad vi kommunikerer – både visuelt og i den daglige dialog med vores kunder og forhandlere.”

Anne Marie Lie Nielsen har et stort fokus på, hvilket typer af materialer Liewood bruger i udarbejdelsen af sine produkter. Alt hvad virksomheden bruger af bomuld er økologisk, mens der til trælegetøjet udelukkende er anvendt bæredygtige materi aler og vandbaseret maling. I de produkter, hvor der er en praktisk og funktionel ide med at bruge andet end bomuld, benytter Liewood i stedet recycled polyester og silikone, som er fri for alle former for kemi.

”Vi er ikke 100 procent økologisk, da der kan være nogle praktiske aspekter, når man laver produkter til børn, som gør, at det kan være en udfordring, hvis alt skal være 100 procent økologisk. Vi arbejder derfor med en bæredygtig tankegang, som eksempelvis betyder, at når vi benytter polyester og silikone, skal det være recycled,” forklarer Anne Marie Lie Nielsen.