Design- og møbelvirksomheden Fritz Hansen dykker i omsætningen og lander et resultat på bundlinjen med en tilbagegang på næsten 20 procent i 2018-regnskabet.

Trods en forventning om vækst i 2018 er det ikke lykkedes for Fritz Hansen at levere et årsregnskab, der indfrier denne målsætning. Omsætningen for 2018-regnskabet oplever et fald på 2 procent fra 632 mio. kroner i 2017 til 619 mio. kroner i 2018. Det samme gør sig gældenden for bundlinjen, der dykker med 18 procent og ender på 78 mio. kroner.

Det skriver Børsen, som har fået adgang til design- og møbelvirksomhedens nye regnskabstal.

Økonomidirektør Lars Torp Madsen mener, at det faldende årsregnskab blandt andet skyldes valutatilbagegang på den japanske yen, den amerikanske dollar og en overraskende varm sommer.

“Vi har ikke set sådan et drop før. Det lyder lidt søgt at sige, at det er vejrets skyld, men vi havde en ekstrem varm sommer, og detailhandelen havde generelt manglende trafik i butikkerne. Folk tænker ikke ligefrem på at købe møbler, når det er 30 grader.”

Sidste år leverede Fritz Hansen et rekordårsregnskab med en omsætning på 632 mio. kroner. Økonomidirektøren løfter ikke sløret for forventninger til igangværende år, men fortæller, at virksomheden i fremtiden vil satse hårdt på oversøiske markeder. For blot to uger siden åbnede den danske design- og møbelproducent en flagskibsbutik i Kina, og derudover er der investeret i flere medarbejdere på kontoret i Chicago.