Bundlinjen er for første gang i flere år i plus hos Imerco, der trods det at være landets største isenkramkæde målt på antallet af butikker går frem i et år præget coronanedlukning.
Butikskæden Imerco, der sælger køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør i mere end 160 fysiske butikker og online, har netop offentliggjort regnskabstallene for 2020.
Selv om 2020 har budt på både restriktioner og to perioder med nedlukning af fysiske butikker som følge af Covid-19, formår Imerco at indkassere en markant omsætningsvækst i både de fysiske butikker og online.
I 2020 er omsætningen således øget med 140 mio. kroner til 1,4 mia. kroner. Omsætningen er vækstet i sammenlignelige butikker gennem hele året, men især webshoppen Imerco.dk har oplevet fremgang med mere end 80 procent. Til sammenligning var væksten i Imercos onlinesalg på 30 procent i 2019.
Årets resultat er for første gang i flere år i plus og slutter på 20 mio. kroner i 2020 mod -59 mio. kroner i 2019. I 2017 overtog Imerco konkurrenten Inspiration, og det er særligt omkostninger relateret til overtagelsen, der har kostet i regnskaberne for 2018 og 2019.
Egenkapitalen følger ikke med på vækstkurven og går fra 986 mio. kroner i 2019 til 882 mio. kroner i 2020.
Adm. direktør Frederik Brønnum fortæller, at det både er ændrede behov hos forbrugerne samt investeringer i digitalisering, som har resulteret i Imercos 2020-vækst.
”Forbruget i 2020 har været positivt præget af, at vores kunder har opholdt sig i deres hjem samt den fremskudte udbetaling af feriemidler. Samtidig var Imerco klar til at udnytte den positive udvikling i forbruget i kraft af de tidligere års store IT-investeringer kombineret med øget digital markedsføring, sortimentsudvidelser på Imerco.dk, nye omnichannel-services og forbedringer af både produktivitet og kapacitet på weblager,” lyder det fra direktøren i en pressemeddelelse.
Kædens digitale transformation har været undervejs i fem år, hvor der over årene er blevet investeret i at gøre Imerco til en moderne omnichannel detailhandel.
”Vi har fortsat tro på at komme godt igennem 2021”
Efter et succesfuldt 2020 trods pandemien gik Imerco ind i starten af 2021 med tvangslukkede butikker, og en omsætning som blev påvirket heraf. Frederik Brønnum forklarer dog, at væksten på Imerco.dk fortsætter og ligger på indeks 350.
”Vi har fortsat en stor tro på at komme godt igennem 2021 og fastholder vores forventninger til året. Vi er ikke i tvivl om, at vi gør alle de rigtige ting med et stålsat fokus på omnichannel og ikke mindst vores kunder i centrum,” fortæller direktøren.
Ejer og bestyrelsesformand Mikael Goldschmidt er tilfreds med, at den langsigtede strategi for Imerco har den ønskede virkning.
”Vi har gennem de senere år investeret massivt i at udvikle samspillet mellem vort omnichannel-koncept og de fysiske butikker, og det er dette, der medfører, at vi har styrket vores markedsledende position yderligere,” fortæller han.
Foto: Imerco