Den danske butikskæde har netop offentligt regnskabet for 2021, og her er vækst på alle nøgletal. Samtidig er planerne for 2022 mange – blandt andet at øge kundetilfredsheden endnu mere.
Omnichannel butikskæden Imerco har netop offentliggjort resultaterne for regnskabsåret 2021.
Her kan kæden fremvise en lille stigning i omsætningen, som dog er nok til at være ny rekord. Omsætningen lander på 1,5 mia. kroner i 2021 mod 1,49 mia. kroner i 2020. Årets resultat efter skat øges med 46 mio. kroner fra 20 mio. kroner i 2020 til 66 mio. kroner i 2021. Også egenkapitalen får et boost og stiger til 948 mio. kroner mod 881 mio. kroner i 2020.
Væksten sker på trods af, at 2021 startede samme sted som 2020 sluttede – med tvangslukkede butikker. Strøgbutikkerne blev genåbnet 1. marts, og centerbutikkerne blev genåbnet i løbet af april måned.
I en pressemeddelese skriver Imerco, at det omsætningsmæssige tab var betydeligt, omend onlineforretningen kunne betjene en del af kunderne og derved samle en del af den tabte omsætning op.
”Imerco har igen i 2021 haft en meget stærk udvikling med vækst og mange nye rekorder, selvom året startede med tvangslukkede butikker grundet Covid-19 restriktioner,” udtaler administrerende direktør Frederik Brønnum i pressemeddelelsen og fortsætter:
”De sidste store centerbutikker blev genåbnet 21. april 2021 og var således lukket i mere end fire måneder. I den periode viste tidligere års investeringer i digitalisering, onlineforretning og distributionscenter sig afgørende for Imercos mulighed for at kunne servicere kunderne. Det er samtidig glædeligt, at væksten er geografisk bredt funderet og i såvel fysiske butikker efter genåbningen som online. Det tegner positivt for fremtiden med fortsat vækst i omsætning.”
Digital transformation er afgørende
Imerco har gennem mange år investeret i udviklingen af Imerco for at blive en af de førende omnichannel detailhandlere. For uanset hvor kunderne vil gøre deres indkøb, ønsker Imerco at levere en god og ensartet oplevelse.
”Imerco er kommet langt med at skabe et unikt samspil mellem fysiske butikker, webshop og sociale medier og blev i 2021 blandt andet tildelt hæderen som den tredjebedste omnichannel virksomhed i hele Norden. Andelen af digital omsætning er igen i 2021 øget til nu at udgøre 33 procent af den samlede omsætning. Resultaterne skabes gennem digital markedsføring, en velfungerende online platform, en logistikoperation, der sikrer hurtige leveringer til kunderne og et fintmasket butiksnet hvor medarbejderne tager de nye løsninger helt ud til kunderne,” forklarer Frederik Brønnum.
I 2022 forventer Imerco at lancere endnu flere services for at øge kundernes tilfredshed yderligere. Der investeres blandt andet i en Autostore, som er klar i midten af maj, og i en ny platform til imerco.dk, som er klar til sommer.
Forventninger til 2022
Imerco forventer at skabe en mindre øgning af virksomhedens omsætning i indeværende år og som minimum fastholde indtjeningsgraden – men forventningerne til fremtiden er forbundet med større usikkerhed end normalt.
Om det kommende år udtaler Mikael Goldschmidt, ejer og bestyrelsesformand i Imerco:
”Imerco har gennem de seneste år styrket sin markedsposition markant ved investeringer i både digital forretningsudvikling, logistik og udvidelse af butiksnetværk. På baggrund af udviklingen i 2020 og 2021 har Imerco igangsat et omfattende investeringsprogram med yderligere automatisering og digitalisering af virksomheden. I 2021 og 2022 investeres samlet set 90-100 mio. kroner i fortsat udvikling af virksomheden.”
Foto: Imerco, Mikael Goldschmidt