Når det kommer til at indfri kundernes forventninger til købsoplevelser, så de er udenlandske webshops et stort skridt foran. De danske retailere skal nemlig oppe sig og blive bedre til omni channel, hvis de ikke vil miste kunder. Sådan lyder udmeldningen i Impacts seneste rapport. 

Hvis de danske retailere ikke skal miste sine kunder til udenlandske webshops, som Zalando, Wish og Amazon, så skal de blive bedre til at indfri kundernes forventninger – det skal de i hvert fald, hvis man spørger Kasper Holst, der er CEO hos konsulenthuset Impact.

”Internationale spillere som Zalando, Wish og Amazon har skærpet kampen om de danske forbrugere, så hvis danske retailere vil bevare og vinde markedsandele, så er de nødt til at indfri kundernes forventninger i højere grad. Og det starter med en bedre omni channel-indsats,” siger han i en pressemeddelelse.

Impact har i en ny rapport fremlagt resultaterne fra en undersøgelse, hvor virksomheden har undersøgt 111 store danske retaileres evne til at møde kundernes forventninger til gode købsoplevelser.

Resultatet af undersøgelsen viser, at der stadigvæk ligger noget arbejde foran de danske retailere, hvis de vil være med i kampen om kunderne. Ud af en mulig score på 100 ligger gennemsnittet hos de danske retailere på 35.

Det er blandt andet ting som at modtage sin kvittering på e-mail, levering til døren samme dag, som bestillingen er foretaget, og online information om, hvilke varer der er på lager i den lokale butik, som kunderne i højere grad efterspørger. Og det er ting, som de fleste danske retailere ikke tilbyder sine kunder.

Det er for eksempel kun 36 procent af de undersøgte retailere, der giver kunderne mulighed for at kunne se lagerstatus i de fysiske butikker online – og det er på trods af, at 70 procent af forbrugerne ifølge FDIH synes, at det er vigtigt.

Kasper Holst er overrasket over resultatet fra undersøgelsen, idet retailerne, ifølge ham, misser oplagte vækstmuligheder ved ikke at prioritere omni channel højere, end de gør.

”Danskerne er generelt ikke gode til at implementere digitale løsninger, som ellers letter kundernes købsproces. Det går ud over den økonomiske indtjening, og giver kunderne en dårligere købsoplevelse,” siger han og fastslår, at de danske retailere bør kigge mere efter digitale muligheder for at give kunderne en bedre købsoplevelse.

Du kan læse rapporten om omni channel fra Impact her.