For børnemøbelbrandet Flexa er det allervigtigste designparameter, at det skal kunne holde og passe til, at børn er børn, og sådan har det været i mere end 50 år.

Flexa har eksisteret siden 1970’erne og er måske mest kendt for deres børnesenge. Virksomheden designer derudover også møbler og trælegetøj. Møblerne er kendetegnet ved, at de kan tilpasses og vokse med barnet. En enkeltseng kan blive til en mellemhøj seng med rutsjebane, en hyggelig husseng, en højseng med plads til et skrivebord nedenunder eller noget helt fjerde.

 

Børn som udgangspunkt

Flexa er designet i Danmark og skabt med udgangspunkt i den danske designtradition. Derudover lever deres produkter op til EU’s strengeste krav til produktsikkerhed og kvalitet. Men det allervigtigste design­parameter for virksomheden er, at det skal kunne holde og passe til, at børn er børn.

”At børn er børn, betyder for eksempel, at små børn gerne vil putte ting i munden, og vores produkter er derfor fremstillet af certificerede materialer, så du som forælder kan sænke skuldrene, når dit lille barn leger,” fortæller Susanne Dam Christensen, der er International Sales Manager ved Flexa.

Det betyder også, at børn i alle aldre er opfindsomme: De overrasker voksne gang på gang, når de eksempelvis finder på at lege gemmeleg i et tøjskab eller hoppe­leg i sengen. Derfor er Flexas produkter også robuste og produceret i langtidsholdbare materialer.

Når Flexa designer og producerer, er det ifølge Susanne Dam Christensen altid med udgangspunkt i det bedste valg for barnet. Det er i særdeleshed børnenes udvikling, kreativitet, motorik og kognitive evner, der er i fokus, når der udvikles nye produkter i Flexas navn. De ambitiøse mål opnår de blandt andet ved at involvere eksperter i børns leg og udvikling i designprocessen. Men hos Flexa er det en kontinuerlig proces altid at blive bedre, så de kan ramme målgruppen på bedste og tryggeste vis.

”Fremover vil vi også gerne være kendte for vores lære­rige legetøj, småmøbler og produkter til familiens allermindste. Vi oplever, at det er med ankomsten af en lille ny, at mange forældre første gang stifter bekendtskab med et børnebrand. Og har de haft en god oplevelse, så vender de tilbage, når junior skal have sit første skrivebord, et større klædeskab etc. Derfor ønsker vi at være der for forældrene lige fra starten,” forklarer Susanne Dam Christensen.

 

 

Formland er dansk design

For Flexa har messer altid været en prioritet. Dels fordi de elsker mødet med kunderne i virkeligheden, og dels fordi de elsker at få nye input og samle ny viden om trends og tendenser. Hidtil har deres fokus primært være på de større, internationale messer. Men selvom Flexa er et internationalt brand, er de også et dansk brand, med dansk design-DNA, og derfor har de i år valgt at udstille på Formland.

”For os emmer Formland-messen af dansk design. Da vi er et dansk designbrand, som gerne vil udbrede kendskabet til vores lærerige legetøj og fleksible småmøbler, glæder vi os til tre dage i selskab med nogle af landets fineste, danske brands,” fortæller Susanne Dam Christensen.

For Flexa er deltagelsen på Formland også et ønske om møde nye, spændende mennesker, som måske endnu ikke kender til Flexa, eller som ikke ved, at virksomheden også laver legetøj og legemøbler. Og så håber de naturligvis på at komme hjem med nye kontakter, som kan blive til langvarige samarbejdspart­nere i fremtiden.

 

Foto: Flexa