Vanen tro kan du i Hal E finde det ypperste inden for Taste-kategorien og lækre fristelser. Her kan du møde to af udstillerne, Bagsværd Lakrids og The Mallows, og høre om deres brands.
The Mallows
Emma Bülow, ejer
Hvad er historien bag The Mallows?
Jeg er datter af glaspuster Pernille Bülow og søster til lakridskongen Johan Bülow. Jeg kommer fra en familie af iværksættere, og siden jeg var lille, har jeg vidst, at jeg ville skabe noget, som var mit helt eget. Idéen til The Mallows opstod, da jeg altid selv har elsket den klassiske, ’Flipper’. Delfinen, som købes i supermarkeder, og som man kan trække flere centimeter lang, før man får en bid. Inspirationen fra den søde delfin, satte tankerne i gang. Jeg startede The Mallows med drømmen om at gøre den traditionelle skumfidus til en “gourmet spise.”
Hvad kendetegner jeres brand?
Dét, der især kendetegner vores brand, er konsistensen og kvaliteten. Vi udvælger nøje de bedste naturlige råvarer, og går aldrig på kompromis med kvaliteten. Dette betyder også, at vi hele tiden arbejder på at udvikle nye spændende smage og hele tiden forsøger at gøre vores produkt endnu bedre. Vores mallows er “chewy”, for vi kan godt lide, at man skal “tygge” sig igennem skumfidusen, og at man kan smage de forskellige lag, som man tygger sig igennem.
Hvordan forholder I jer til økologi og bæredygtighed?
Hos The Mallows vægter vi økologi og bæredygtighed højt. Af netop denne grund er vi også især stolte over vores økologiske linje, som faktisk var hele fundamentet for The Mallows – nemlig at skabe en økologisk, gourmetskumfidus. Der er mange grunde til at vi vægter økologi højt. Den vigtigste er dog, at vi synes. det er vigtigt at tage hensyn til både natur, miljø og mennesker.
Hvorfor er I på Formland?
Vi er på Formland, fordi vi synes, det er så dejligt at hilse på vores kunder, tegne og fortælle. Normalt er det jo os, der kommer til kunderne – men her er det kunderne, der kommer til os. Vi synes også, det er dejligt at kunne vise kunderne nyheder, se deres reaktioner og ikke mindst lade dem smage, hvad der er i vente af spændende produkter.
Bagsværd Lakrids
Morten Kornbech Larsen, direktør
Hvad er historien bag Bagsværd Lakrids?
Bagsværd Lakrids og hele ideen om lakridskaramel i plader blev startet i januar 2015 som et hobbyprojekt i en kælder i Bagsværd af Søren Beier og jeg. Vi brugte hver 900 kroner på ingredienser, og har siden ikke lånt en femøre, men investeret hver en tjent krone ind i firmaet på vejen til den nuværende position i 2022, hvor vi har 50 medarbejdere i lakridsværkstedet, der ligger midt på Bagsværd Hovedgade og leverer lakrids til over 500 butikker.
Hvad kendetegner jeres brand?
Smag og tekstur er kompromisløst fremelsket og er stadig i sin grundform som i 2015. Vi vil gerne lege med vores kunders ideer. Ingefærlakridsen er eksempelvis opstået i hjernen på en af vores allerførste kunder, Fru Østergaard, i Bagsværd. Vores kuverter, som lakridsen er pakket ind i, er vores kendingsmærke. De er opfundet helt i begyndelsen i kælderen i Bagsværd, fordi inderpapiret og kuverterne var den teknisk bedste emballage. Den var en ulempe for os i starten, fordi publikum ikke kunne afkode den, men nu er det vores fordel.
Hvordan forholder I jer til økologi og bæredygtighed?
I vores tid som hobbyvirksomhed opnåede vi et bronzemærke i økologi. Da virksomheden voksede, steg kravene fra myndighederne. Og da vi begyndte at handle med hele verden, blev denne øvelse sværere. Iransk lakridspulver, kinesisk ingefær og kenyansk chili. Vi er i gang med at realisere køb af lakrids i Nordafghanistan (i et samarbejde med Christian Friis Bachs firma Warfair), hvilket vil gøre vores lakridspulver økologisk og forbedre og stabilisere forhold for 500 kvinder på en fabrik dér.
Hvorfor er I på Formland?
For at tale med alle vores skønne forhandlere og for at møde nogle flere. Det har været en stor glæde at være på Formland hver gang. Gode snakke med mange om stort og småt. Kom og smag!