En helt særlig vasketøjskurv inde i Sasse Abildgaard-Roopes hoved satte gang i designvirksomheden Rêve vert.
For to år siden kørte Sasse Abildgaard-Roope godt og gammeldags træt i sit økonomijob. Det gik ellers fint: Egen bogforøringsvirksomhed og et par ansatte, men der skete det, som så ofte sker: For mange kunder, for lidt fritid og generel udkørthed. Så fra den ene dag til den anden, valgte hun er reagere på en ide, der havde spiret i hovedet i længere tid.
”Jeg havde et tydeligt billede inde i hovedet af en virkelig flot vasketøjskurv i jute. Problemet var bare, at den ikke eksisterede. Jeg søgte nettet tyndt for den, men ingen lavede en firkantet jutevasketøjskurv, og så måtte jeg jo selv gøre det.”
Sasse Abildgaard-Roope ville have en testmodel lavet, men der var to parametre, der skulle være opfyldt: Det skulle være fairtrade, og det skulle støtte op om kvinder i arbejde. Derfor fandt hun frem til et hold af kvinder i Bangladesh, der har arbejdet med jute i flere generationer, og de kunne lave vasketøjskurven. De gjorde så flot et stykke arbejde, at der blev bestilt yderligere 75 kurve, og så var Rêve vert i gang.
”Jeg ved jo godt, at det ikke er den dybe tallerken, jeg har genopfundet. Teknikkerne og vasketøjskurve har eksisteret i mange, mange år, men jeg er til gengæld meget bevidst i mine design – såsom den firkantede form frem for en rund,” fortæller Sasse Abildgaard-Roope.
Økonom by day – designer by night
De firkantede vasketøjskurve blev hurtigt populære, og fra at køre en opdelt tilværelse som økonom by day og designer by night, valgte Sasse Abildgaard-Roope at sælge sit bogholderi, men beholdt stadig jobbet som en bibeskæftigelse. Men salget gav startkapital og tryghed til at tro på designvirksomheden.
”Jeg har rigtig mange ideer om, hvor jeg vil hen, så nogle gange må jeg lige stoppe op og trække vejret, for jeg kan ikke det hele på en gang. Samtidig kan jeg ikke lade være med at lave likviditetsbudgetter – man er vel økonom – så det skal også hænge sammen,” siger Sasse Abildgaard-Roope.
I januar 2022 blev hun fuldtidsdesigner, og gik dermed fra at have en passion for arkitektur og design til at have det som hovedbeskæftigelse. Derefter blev stuen derhjemme omdannet til et miniature-Formland med striber på væggene og en prøvestand, så hun kunne blive helt klar til sin første messedeltagelse på Formland i Creators Community.
“Formland gav min mand lidt ro”
Besøget på Formland Spring gav Sasse Abildgaard-Roope en tro på, at hun var på rette vej. Det gav designeren fornemmelsen af ikke at være alene, samtidig med at det gav unikke sparringsmuligheder og et selvtillidsboost.
”Jeg er ikke en udpræget salgsperson – jeg er vant til at sidde og nusse med tal, så det kom virkelig bag på mig, hvor godt jeg trivedes med det. For mig var Creators Community den bedste oplevelse. Jeg havde nogen at tale og nørde med, og så gav det min mand lidt ro – han plejer at lægge øre til alle mine overvejelser, så han havde nok også brug for en lille pause,” fortæller Sasse Abildgaard-Roope.
Hvad hedder ’grøn drøm’ på fransk?
Da Rêve vert opstod, var det vigtigt for Sasse Abildgaard-Roope at støtte kvinder, der var dygtige håndværkere, men som kunne bruge en håndsrækning. Kvinder hjælper kvinder. Det var også vigtigt, at alt skulle være naturligt og bæredygtigt – navnet på virksomheden var ikke på prioriteringslisten. Faktisk var det så langt nede på listen, at det blev til en sen aften på Google Translate, forklarer Sasse Abildgaard-Roope:
”Jeg prøvede mig frem med nogle ord på spansk, som jeg taler nogenlunde flydende, men det blev bare aldrig helt rigtigt. Så skiftede jeg til fransk, som er et smukt sprog, men som jeg ikke taler. Jeg prøvede med ’grøn drøm’, som jeg følte passede til mit brand. Og der var den… Rêve vert.”