Uddannelsesbeviserne siger biologer, men i dag driver tvillingesøstrene en succesfuld smykkevirksomhed. På sigt vil de være et af Danmarks førende smykkebrands.

I Odense bor tvillingesøstrene Camilla og Maria Rindal Petersen. De har siden 2019 haft smykkebrandet Nava Copenhagen. De designer og tegner selv alle deres smykkedesign i hånden, og når designprocessen er færdig, bliver tegningerne sendt til deres samarbejdspartnere i Asien, hvor
de bliver fremstillet og produceret.

”Vi har ikke en professionel designer til at lave vores design. Vores smykker har sjæl, for en skæv streg på vores håndtegninger vil kunne ses i det færdige smykke,” fortæller Camilla Rindal Petersen.

Vejen til smykkedesignere og virksomhedsejere lå ikke i kortene fra begyndelsen for søstrene. Selvom interessen for mode- og designbranchen altid har været der, så er både Camilla og Maria Rindal Petersen uddannede biologer med speciale i reptiler, hvilket ofte kommer til udtryk, når de designer nye kollektioner.

”Vi valgte begge at gå biologivejen, dengang vi skulle vælge en uddannelse. På det tidspunkt appellerede tanken om at være forskere og marinebiologer mere end den usikre vej som selvstændig. En kandidat­uddannelse er bare mere sikker og tryg,” siger Camilla Rindal Jensen.

Men under kandidaten begyndte iværksætterdrømmen for alvor at spire. Uddannelsen gav dem tryg­heden til at gå den selvstændige vej, og de turde at tage springet, fordi de vidste, at de havde uddannelsen og biologien at falde tilbage på. Uddannelsesbeviset var knapt udskrevet, før søstrene valgte at gå 100 procent ind i smykkevirksomheden, og Nava Copenhagen var en realitet.

 

 

Ambitiøs vækststrategi

Selvom virksomheden er ret håndholdt i visse hense­ender, så mangler søstrene ikke ambitioner for virksom­heden. Nava Copenhagen har en ambitiøs vækststrategi for de kommende år med det klare mål at etablere sig som et af de førende smykkebrands i Danmark.

”Vi stræber også efter at udvide vores tilstedeværelse og vækste endnu mere på internationale markeder, end vi allerede gør. Vi er bevidste om det store potentiale og efterspørgslen, der findes i udlandet på dansk design, og vi vil aktivt arbejde på at udnytte disse muligheder,” forklarer Camilla Rindal Petersen og forsætter:

”Vores mål er at etablere en stærk global tilstede­værelse og blive anerkendt som et eftertragtet smykke­brand både nationalt og internationalt. Derfor vil vi fortsætte med at investere i vores brand, produkter og markedsføringsstrategier for at sikre vores succes på disse vækstmarkeder.”

For at nå ambitionerne arbejder Nava Copenhagen-holdet på at styrke deres B2B-handel og samtidig designe og levere nye kollektioner rettidigt. Det betyder et stort engagement i sommerens og efterårets messer, som er en stor prioritering for smykkebrandet.
”Vi arbejder målrettet på at sikre, at vores tilstede­værelse på messerne er effektiv og professionel, så vi bedst muligt kan udnytte de muligheder, der præsenterer sig,” fortæller Camilla Rindal Petersen.

 

 

Messer fylder meget

For Nava Copenhagen er messer en bevidst strategi, der fylder meget i løbet af året. Det gælder både B2B- og B2C-messer. Tvillingesøstrene driver en online­butik og tilbringer derfor ofte tiden alene på kontoret.Som de selv beskriver det, så det er en rar afveksling at komme ud blandt folk og tale med kolleger, kunder, samarbejdspartnere og ikke mindst andre iværksættere som dem selv.

”Det har stor værdi for os at have direkte samtaler med kunderne og lytte til deres meninger om vores smykker. Og så er messer et oplagt sted til hjælp med at skabe øget opmærksomhed omkring Nava Copenhagen,” siger Camilla Rindal Petersen.

Nava Copenhagen har deltaget på Formland flere gange og ser frem til at være med igen.

”På Formland har vi planer om at engagere os i sam­taler med vores eksisterende kundebase og præsen­tere vores seneste designkollektion for dem. Derudover sigter vi også mod at tiltrække nye kunder samt interesserede kontakter fra hele landet,” slutter Camilla Rindal Petersen.

Siden Spring-messen i 2023 har smykkebrandet været en del af Fashion & Lifestyle-hallen, hvor de sammen med andre smykke- og tøjbrands udstiller igen til Autumn-messen.

Foto: Nava Copenhagen