40 år er ingen alder, hvis blot man fortsat er i fin form. Det beviste Formland, da design-, interiør– og livsstilsmessen løb af stablen for 80. gang. Trods en mindre tilbagegang på deltagerfronten viste Formland atter, at messen har en særlig evne til at give de besøgende flotte og inspirerende indtryk. 365DESIGN var selvfølgelig med.
Hvis der findes en pendant til det lidet flatterende udtryk ’fyrre, fed og færdig’, må det efter denne weekend være: ’fyrre, (fortsat) flot og foranderlig’.
For ovenpå en veloverstået Formland, der fandt sted fra lørdag til mandag, kan man kun konkludere, at den runde jubilar, efter 80 afholdte messer, kan endnu. Bevares – undervejs dukkede der en smule malurt op i jubilæumskagen i form af en stille åbningsdag og lidt færre besøgende, men overordnet demonstrerede Formland igen sin fabelagtige evne til at skabe en flot og ikke mindst inspirerende messe.
Samtidig blev man også mindet om, at Formland rimer på forandring. Modig forandring, vel at mærke, for er der noget, man siden 1984 har kunnet rose Formland for, så har det i høj grad været messens vilje til at turde forandre sig.
”Man skal flytte sig med tiden, og det gør Formland. Det er en messe i konstant forandring og bevægelse, og det synes jeg, vi er gode til at vise. Også under denne Autumn-messe,” lød det mandag, da 365DESIGN fangede Formlands projektleder Flemming Andersen til en snak om, hvordan messen var forløbet.
Behersket åbningsdag
Den første store forandring på efterårsmessen i MCH Messecenter Herning var allerede en kendsgerning tilbage i februar. Her blev det fra arrangørernes side meldt ud, at man havde valgt at flytte messen fra søndag, mandag og tirsdag til dagene lørdag, søndag og mandag efter nøje evaluering og ønske fra flere udstillere såvel som besøgende.
Denne beslutning vil dog muligvis blive sendt til revurdering, før Formland igen løber af stablen til februar næste år. For det var et noget afdæmpet fremmøde, der ventede de 440 udstillere lørdag morgen efter messens åbning. I løbet af åbningsdagen blev messehallerne mere fyldte, men der var næppe mange udstillere, der følte sig overrendt.
Spørger man Flemming Andersen, fortryder han dog ikke, at man valgte at flytte åbningsdagen til lørdag, da det for ham er vigtigt at lytte til branchen.
”Formlands fundament er samarbejdet og samspillet med udstillerne, og vi lyttede til argumenterne for at ændre dagsmønstret. Derfor prøvede vi denne model, for Formland står også for udvikling og nytænkning. Som altid skal vi nu evaluere messen grundigt og lytte til branchen. Derfor er det for tidligt at drage konklusioner om dagsmønstre og åbningstider,” forklarer han.
Smykkehal blev en succes
De beskedne besøgstal lørdag gjorde sig dog ikke gældende i Formlands nye og flotte smykkehal, der på forhånd var blevet udpeget som denne messes store nyhed. Her gik et pænt fremmøde hånd i hånd med stor tilfredshed blandt udstillerne, der alle tre messedage oplevede mange besøgende og god stemning. Især søndag var rigtig god for udstillerne på de mere end 40 smykkestande. Det fortæller Rie Bernhardt Ryg, der er CEO hos Ro Copenhagen, som også var til stede på Formland.
”Det har været rigtig godt. Søndag var vi nærmest blæst bagover, så hos Ro Copenhagen går vi herfra med en succesfornemmelse. Det samme fornemmer jeg hos alle de andre, jeg har talt med fra vores branche. Alle er enige om, at det har været en positiv oplevelse i nogle rigtig flotte rammer,” forklarer Rie Bernhardt Ryg og understreger, at det vil give god mening, hvis smykkebranchen også fremadrettet vil være at finde på Formland.
Samme opfattelse deler Flemming Andersen:
”De (smykkebranchen, red.) har haft en rigtig flot messe, et rigtig flot setup og en masse liv på deres stande. De tilbagemeldinger, jeg har fået, er alle meget positive. Bag smykkehallen står en brancheforening, der har arbejdet tæt sammen med Formland, og det bekræfter én af mine kæpheste: At vi løbende skal finde nye og gode legekammerater og samarbejdspartnere, da stærke branchesamarbejder virker og skaber god synergi,” forklarer han.
En tro på sig selv – trods tilbagegang
Igen i år måtte Formland sande en nedgang i antallet af besøgende, da messen denne gang tiltrak 7.234 gæster modsat 8.016 til Formland Autumn 2023. En kendsgerning man er ganske bevidst om hos Formlands ledelse, der dog hæfter sig ved, at tilfredsheden med messen fortsat er stor.
”Besøgstallet på Formland afspejler en udvikling og en virkelighed i branchen, som vi desværre ikke har indflydelse på, og som kan mærkes hos alle. Men hvor vi ikke kan påvirke udefrakommende faktorer, kan vi i stedet blive ved med at udvikle os og skabe nye tiltag, der begejstrer og inspirerer. Det er vi også lykkedes med i år, og jeg mærker overordnet en stor tilfredshed med messen,” siger Flemming Andersen og tilføjer:
”Som messe står vi stadig stærkt – især i Norden. Formland er fortsat i flot form. Vores udtryk, vores stil, vores aktivitetsniveau og ikke mindst vores udstilleres ambitionsniveau er rigtig højt, og det skal vi værne om. Vi skal værne om den særlige DNA, der gør os til Formland,” understreger han.
Prisbelønnet pulver
Formland Autumn blev også til et gensyn med Formland Design Award, der efter nogle års pause nu er blevet genintroduceret. Prisen blev uddelt i forbindelse med messens åbning lørdag og gik til virksomheden MyPureWay og deres produkt Re·Essence. Et unikt koncentrat i pulverform, der bliver til håndsæbe af 98 procent naturlig oprindelse ved tilsætning af vand.
MyPureWay debuterede på Formland i februar som en del af Creators Community, og allerede et halvt år efter kan de to stiftere, Cathrine Akselbo Runov og Henriette Holmgreen Thorsen, bryste sig af Formland Design Award.
”Det betyder rigtig meget at modtage prisen. Både fordi det skaber en masse god opmærksomhed om vores brand og vores produkter, men også fordi det er et skulderklap og en anerkendelse af, at vi har skabt et godt produkt. Det gør os stolte,” fortæller Cathrine Akselbo Runov, der tilføjer, at Re·Essence – ud over prisen – har nydt at være på Formland.
”Vi har haft tre gode dage på Formland. Lidt stille i starten, men i dag mandag har der været masser god aktivitet og mange. der har besøgt os – blandt andet fordi vi har vundet Formland Design Award. Vi føler i hvert fald begge to, at vi tager en masse med herfra,” fastslår Cathrine Akselbo Runov.
Cirkulær begejstring
Mens den nye smykkehal trak de fleste overskrifter i kategorien ’nyheder på Formland’, så er det alligevel værd at bemærke, at det nye koncept Think Circular også havde sin debut på efterårsmessen. Den kombinerede udstilling og eventplatform var blevet annonceret som arvtager for Circular Formland Days, og selvom placeringen i hal F muligvis lod lidt tilbage at ønske i forhold til synlighed, så var området præget af interesserede og nysgerrige besøgende kombineret med passionerede udstillere.
En af disse udstillere er Britta Frost, som er medejer af stearinlysfabrikanten Kunstindustrien, der gennem flere år har været fast udstiller på Formland. Derfor havde virksomheden igen sin vante stand i hal D – dog suppleret af en mindre stand i det nye Think Circular-område, hvorfra man fortalte om Kunstindustriens oliven-vokslys, der er lavet af 100 procent restmateriale fra presning af olivenolie.
”Jeg mærker virkelig en oprigtig interesse og begejstring for vores produkter. Jeg kan få helt kuldegysninger, når jeg tænker på de reaktioner, vi er blevet mødt med. Vi kunne godt have ønsket os, at der var lidt flere besøgende, der fandt vej til Think Circular-området, men de besøgende, der har været forbi, har været de rigtige. Vi har fået en del gode leads på også at udstille her i år, og så glæder jeg mig bare over, at vi kan være med til at inspirere livsstilsbranchen til flere cirkulære løsninger. Af samme grund er Think Circular et rigtig godt og meget vigtigt tiltag, der helt sikkert er med til at vise vejen fremadrettet,” siger Britta Frost.
Nye udstillere kommer til
Skal der opsummeres på Formland Autumn 2024, så kan det konkluderes, at messens evne til at skabe variation og nytænkning primært kommer til udtryk gennem udstillinger, events og talks, hvor inspiration og viden trives. Og selvom at mange af de 440 udstillere kører ’business as usual’ fra deres faste placering i messehallerne, kan Formland trods alt glæde sig over, at flere nye udstillere fortsat søger mod Herning – især fra Sverige hvor flere brands havde krydset Kattegat såvel som de jyske motorveje for at søge nye markeder på Formland.
Et brand, der også for første gang havde egen stand på messen, var den italienske køkkenmaskineproducent Smeg, der tidligere har været en del af Imerco City.
”I år har vi valgt at stå med egen stand, da vi har fået flere forhandlere – blandt andet Magasin og Kop & Kande. Derfor er det oplagt for os at være på Formland for at få afdækket, om der er andre danske kæder og butikker, der ligeledes kunne være interessante for os. Generelt er Smegs udbredelse i Danmark forholdsvis lille, når man sammenligner med eksempelvis Sverige, og det forsøger vi nu at lave om på,” forklarer Thomas Mogensen, der er Area Sales Manager hos Smeg Nordic.
Han er alt i alt godt tilfreds med udbyttet for de tre Formland-dage.
”Over tre messedage har vi oplevet en fin interesse, der er steget, som messen er skredet frem. Derfor er vi også godt tilfreds med vores debut som selvstændig udstiller på Formland,” fastslår han.
Formland vender tilbage i 2025, når Formland Spring bliver afholdt den 1.-3. februar.
Foto: 365DESIGN