Fra den 27.-29. august vil den 116. udgave af Formex blive afviklet. Den svenske designmesse er denne gang klar med fantasifulde udstillinger samt et tema, der ikke blot har til hensigt at samle branchen, men også at manifestere den svenske messes fortsatte betydning.

En magisk blomsterskov, finske Mumitrolde, The Great Gatsby og ikke mindst masser inspiration, design og interiør. Forvirret? Bare rolig. På Formex rummer man det hele.

Den stockholmske designmesse er tilbage, og denne august tales der i den grad til både sanserne, følelserne og fantasien. For ud over de hundredevis af udstillerstande, så vil de besøgende også blive forkælet med både foredrag, workshops og ikke mindst en række unikke tema- og trendudstillinger.

Når Formex den 27. august åbner dørene, vil deltagerne blive mødt af indgangsudstillingen ‘The shop in the Forest – A Nordic Fairy tale’ designet af blomsterkunstneren Anna Starrén. Udstillingen har til hensigt at tage de besøgende med ind i en drømmeverden med masser af fantasifuld butiksinspiration baseret på udstillernes egne produkter.

– Vi er fokuseret på at skabe en stærk august-messe fyldt med inspiration, trends, videnforøgende workshops, spændende talere og indflydelsesrige udstillinger. Når de besøgende træder ind i udstillingshallerne fra augustvarmen, vil de blive omsluttet af smukke og fantasifulde efterårs- og vintermiljøer, som de kan hente inspiration fra, når de skaber deres egne mødesteder i deres butikker,” siger Sonja Björk Ebert, projektleder på Formex i en pressemeddelelse.

Mumi-café og Gatsby-vibes

En anden eventyrverden vil ligeledes være at finde i forbindelse med Hilke Café, en af messens to café-samarbejder, der er skabt af Giovanna Hilke, der står bag det svenske brand Hilke Collection. Den nye Hilke Café vil nemlig tage de besøgende med ind i en fantasiverden på over 200 kvadratmeter. En verden hvor de ikoniske Mumitrolde vil spille en aktiv rolle, da Hilke Collection netop har indgået et nyt designsamarbejde med de elskelige Mumi-karakterer. Derfor er deres nye produktlinje – der er en del af Hilke Café – baseret på Tove Janssons første Mumi-bog ‘De Små Trolde Og Den Store Oversvømmelse,’ der blev udgivet for næsten 80 år siden.

Messens andet café-samarbejde, The Garden Café, byder på både gode smagsoplevelser og et visuelt særsyn, da caféen er inspireret af 1920’ernes The Great Gatsby. The Garden Café er skabt af Silk-ka Flowers, der fremstiller blomster og planter i silke.

Som altid præsenterer Formex også tre egne trends, denne gang i samarbejde med Jan Rundgren. ‘Fiery Flirting,’ ‘Keep calm and carry on,’ og ‘Sense of symbiosis’ er trendsene for efteråret 2024, hvor passion, flirt, samtale, natur og ro sammenfatter dem. Trendsene vil være i fokus i en udstilling og blive præsenteret på scenen dagligt af Jan Rundgren.

We are

Formexs tema er denne gang ‘We are’ – et tema der skal stadfæste messens status – og fortsatte eksistens – som én af nordens vigtigste designmesser. Det forklarer Sonja Björk Ebert.

”I august er fokus på kreativitet, fremsynethed og innovative samarbejder. Med temaet ’We are’ ønsker vi at manifestere, at Formex er en messe, der har eksisteret i 64 år og vil fortsætte med at eksistere i mange år fremover. Som altid er vi her for vores udstillere og besøgende,” forklarer hun.

Temaet vil ifølge Formex blive udtrykt gennem både trends, viden og inspiration i form af udstillinger, workshops og foredrag. I forlængelse af temaets kollektive budskab forklarer Sonja Björk Ebert videre, at messen i år har fokus på at samle branchen i kølvandet på nogle udfordrende år.

”Efter nogle hårde år i interiørdesignbranchen begynder tingene at lysne op, som vi bemærkede ikke mindst ved den seneste messe i januar, hvor mange af vores udstillende virksomheder solgte meget bedre end forventet. I dag er det vigtigere end nogensinde for branchen at kunne samles under ét tag for at være så effektive som muligt med hensyn til indkøb, viden, inspiration og netværk,” siger Sonja Björk Ebert.

Fakta:

Hvornår afholdes messen: 27.-29. august 2024
Hvor afholdes messen: Stockholmsmässan

Foto: Formex