Trends & Traditions har for længst manifesteret sin status som et af design- og møbelbranchens førende og mest populære events. Nu slår det årlige meet & greet atter dørene op, men hos arrangørerne har man ingen planer om at lade succesformatet vokse sig endnu større.

Den 2. maj valfarter store dele af den danske design,- møbel- og arkitekturbranche ud på en årligt tilbagevendende pilgrimsfærd mod Trends & Traditions, der efterhånden har udviklet sig til et sandt mekka for aktører på kontraktmarkedet.

At begivenheden for længst er blevet Skandinaviens største – og vigtigste – meet & greet-event for branchen er ingen hemmelighed. Hvert år mødes kontraktmarkedets mest prominente aktører i Lokomotivværkstedet i Københavns sydhavn i jagten på nye kontakter, viden og inspiration.

Trends & Traditions har dog først og fremmest udviklet sig til et netværksevent for en møbelbranche, der med årene har fået et stadigt stigende fokus på de profitable muligheder, der ligger i kontraktmarkedet. Netop derfor er Trends & Traditions også the place to be, hvis man ønsker succes med et direkte salg af produkter til virksomheder og organisationer. Det vidner den venteliste om, som interesserede brands skal skrive sig på, hvis de ønsker at udstille. En venteliste der er vokset stødt år for år.

Hos Trends & Traditions er man glad for den sejrsgang, som eventet på mindre end ti år har gået i branchen, men når snakken falder på egen succes, er man alligevel forholdsvis beskeden.

”Vi er meget stolte af, at vi har været i stand til at skabe dette event i Danmark, ligesom vi er taknemmelige for, at branchen har bakket op om det. Det betyder rigtig meget for os. Derfor forsøger vi også hvert år at gøre det en lille smule bedre end året før. Både for vores udstillere og vores gæster. Vi har oplevet en stigende interesse for vores talks, så i år har vi blandt andet udvidet vores store scene med et telt, hvor der er plads til endnu flere tilskuere, ligesom vi har tilføjet en helt ny scene,” forklarer Christine Lauth, der er head of marketing & sales integration hos Holmris B8, og som samtidig er ansvarlig for Trends & Traditions.

Hviler i grundkonceptet

I år er det niende gang, at Trends & Traditions afholdes, og meget er sket siden prøveformatet, der blev sat i søen i 2015 og som næste år kan fejre 10 år (man var tvunget til at aflyse i 2020 grundet corona). Nogle vil nok mene, at jubilæet er en oplagt anledning til at gøre status og samtidig kigge på, hvordan man udvider det succeskoncept, der sagtens kunne rykke ud af Lokomotivværkstedet for at rumme flere udstillere og flere besøgende. Men ifølge Christine Lauth, lader man sig ikke rive med af egen succes, da eventets triumf ikke er ensbetydende med vokseværk og store planer.

”Vi ligger stadig på cirka 130-140 udstillere og gør selvfølgelig, hvad vi kan, for at få flere med, men det er svært at udvide på grund af den begrænsede plads. Så kan man spørge, om vi ikke bør rykke ud af Lokomotivværkstedet, men det har vi ingen planer om, da vi egentlig er rigtig godt tilfredse med det grundkoncept, vi har skabt. Ikke nok med at vi har nogle superflotte rammer, men vi ønsker heller ikke en traditionel messe. En del af vores DNA er netop den intime atmosfære, vi oplever blandt udstillere og besøgende,” fortæller Christine Lauth og uddyber:

”Vi er meget bevidste om styrken i vores event og meget opmærksomme på, at vi ikke ændrer en hel masse, da både udstillere og gæster er meget glade for kernen i det koncept, vi har skabt. Det skal fortsat være uformelt, det skal være sjovt og ikke mindst inspirerende og udbytterigt for deltagerne. Selvfølgelig skal vi også udvikle os, men det bliver løbende fintuning og små forbedringer, man får at se,” siger hun.

Nogle af disse forbedringer har man blandt andet foretaget i år ved at flytte eventets Main Stage ud i et stort telt, hvilket har frigivet indendørs plads til nogen flere stande.

Behovet for at mødes

At Trends & Traditions fortsat nyder stor opbakning fra udstillere såvel som besøgende, handler, ifølge Christine Lauth, ikke kun om en interesse for kontraktmarkedet, men også om lysten til at mødes som mennesker og som branche.

”Da Trends & Traditions startede i sin tid, var det ud fra idéen om at skabe noget, der ikke fandtes i Danmark på det tidspunkt. Vi bildte os ind, at der var et behov for at mødes på en anden måde, end man gør på de traditionelle messer. Et meet & greet for en konkret del af branchen, hvor der ville blive sørget godt for dem hele dagen, og hvor netværk mellem mennesker var i fokus,” siger hun og tilføjer:

”Netværksdelen, og det at bringe folk sammen, har hele tiden været kernen i dette event, og lige fra begyndelsen har vi kunnet mærke, at folk havde en stor lyst til at mødes. Denne lyst er kun blevet større i takt med, at arrangementet er vokset – især efter coronatiden. Man skal ikke undervurdere værdien af at mødes som mennesker og sammen udvikle idéer, der kan føre til ny inspiration.”

Christine Lauth understreger, at hun ser meget frem til årets event, der igen i år vil have et øget fokus på cirkularitet og ansvarlige produktion – fokuspunkter, der ifølge hende, er allestedsværende i branchen i disse år. Samtidig er det værd at bemærke, at Trends & Traditions også oplever en spirende internationalisering, da flere og flere gæster fra udlandet finder vej til Lokomotivværkstedets tætpakkede haller.

”Vi oplever en stigning i gæster fra udlandet og har derfor også flere talks på engelsk i år. Jeg ser virkelig udviklingen som en styrkelse af både arrangementet, men også af det netværk, der er mulighed for at skabe,” afslutter Christine Lauth.