Skuden er vendt hos B&O, FDB Møbler har vokseværk og Normann Copenhagen starter ny produktlinje i samarbejde med kunstnere. Læs de seneste ugers nyheder fra designbranchen.

                        

B&O-regnskab med tocifret vækst

I flere år har regnskaberne for den danske designvirksomhed, Bang & Olufsen, vist røde tal med tab af millioner. Nu ser det dog ud til, at skuden er vendt. I de nyligt offentliggjorte tal for årsregnskabet for 2017/18 er der både stigning i omsætning og indtjening hos Bang & Olufsen.

I en pressemeddelelse fremgår det, at Bang & Olufsen leverede en omsætningsvækst på 11 procent, en EBIT-margin på tre procent og positive frie pengestrømme på 85 mio. kroner. Den adm. direktør, Henrik Clausen, er tilfreds med resultatet:

“Bang & Olufsen opnåede en vækst på 11 procent, forbedrede lønsomheden og genererede positive frie pengestrømme i 2017/18. Vi er tilfredse med resultatet og med den fremgang, vi har vist i regnskabsåret. Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup.”

I 2018/19 forventer virksomheden, at omsætning vokser med mere end 10 procent i forhold til 2017/18.

 

FDB Møbler har vokseværk  

I 2013 blev de klassiske FDB Møbler lanceret på ny. Møblerne sælges primært online, men siden åbningen af den første butik i 2015 er møbelbrandet nu at finde i Gilleleje, Lyngby, Middelfart, Roskilde og i København. Og butiksåbningerne fortsætter hos møbelbrandet. Den 31. august åbner en butik i Aarhus, og den 28. september slår dørene op i Odense. Derudover leder FDB Møbler også efter en beliggenhed til at åbne en butik i Aalborg.

Vokseværket fortsætter også i stormagasinerne. For nyligt åbnede FDB Møbler en shop-in-shop i Illums Bolighus på Amagertorv, og nu er de velkendte møbler også at finde i Magasin.

Siden åbningen af den første butik i 2015 er FDB Møblers salg vokset med 112 procent procent.

 

Normann Copenhagen starter produktlinje med kunstnere

I slutningen af 2018 vil Normann Copenhagen i samarbejde med kunstkurator Jens-Peter Brask og en række danske og internationale kunstnere præsentere en særkollektion i krydsfeltet mellem kunst og design. Kollektionen har fået navnet Normann x Brask Art Collection og er en leg mellem to verdener, hvor kunst og design vikler sig ind i hinanden og forenes på vidt forskellig vis.

Kollektionen udgøres af bidrag fra 11 forskellige kunstnere: Ryan Schneider, Jørgen Haugen Sørensen, Mira Dancy, Greg Bogin, Vincent Dermody, Roma Manikhin, Tony Matelli, Gudrun Hasle, Graham Collins, Anton Møller-Munar og Joseph Hart.

”Vi er meget beærede over, at dette stærke hold af kunstnere har sagt ja til at samarbejde med os. Det følelsesmæssige og refleksive, som kunsten adresserer, synes at blive stadig vigtigere aspekter i designfaget, og vi finder det interessant afsøge nye kreative perspektiver ved at arbejde i spændingsfeltet mellem disciplinerne. Med kollektionen kan vi tilføre en ny dimension til vores univers og gøre det tilgængeligt for flere at få et lille stykke kunst med hjem,” fortæller Poul Madsen, direktør hos Normann Copenhagen, i en pressemeddelelse.

Planen er, at kunstsamarbejderne skal være en blivende produktlinje, som udvikles over tid, hvor flere kunstnere løbende skal bidrage til kollektionen.