Trods fremgang på samtlige nøgletal blev 2020 også et udfordrende år for Rosendahl Design Group. “Vi står med en sundere virksomhed med forbedrede nøgletal, bedre balance mellem indtægter og omkostninger og mere robuste processer,” forklarer CEO Mette Maix. 

Hos den danske designkoncern Rosendahl Design Group har de god grund til at have hænderne over hovedet for tiden. Designkoncernen har nemlig netop offentliggjort regnskabet for 2020, der viser forbedringer på toplinje og indtjening trods et turbulent år med mange usikkerheder.

Nettoomsætningen landede i 2020 på 546 mio. kroner sammenlignet med 531 mio. kroner i 2019. Trods fremgangen blev omsætningen ifølge Rosendahl Design Group kraftigt påvirket af kurstab på især den norske krone grundet Covid-19.

Årets resultat steg ligeledes og sluttede i 2020 på 12,7 mio. kroner mod 4,4 mio. kroner året forinden. Trods stigningen på bundlinjen er der stadig langt til designkoncernens resultater fra 2018 og 2017 som endte på henholdsvis 35,8 mio. kroner og 38,7 mio. kroner.

Egenkapitalen blev i 2020 tilført omkring 11 mio. kroner og sluttede på 207,5 mio. kroner mod 196,1 mio. kroner i 2019.

Designkoncernen oplyser, at en række strategiske tiltag som optimering af supply chain, forecasting samt øvrig procesoptimering har nedbragt varelageret med 45 mio. kroner. Dermed er likviditeten i selskabet forbedret med 90 mio. kroner.

Rosendahl

 

2020 – udfordringernes år

Corona-nedlukningen i foråret 2020 ramte Rosendahl Design Group hårdt med 30-40 procents omsætningsnedgang fra den ene dag til den anden i marts. Derudover mødte designkoncernens globale supply chain også udfordringer.

CEO Mette Maix, der tiltrådte sin stilling sidste år, anser 2020-resultatet som tilfredsstillende.

“Vi er godt tilfredse med årets resultat, med toplinjen og med kundernes modtagelse af vores nyheder og lanceringer. Men mest af alt er vi tilfredse med, at vi trods coronakrisen i dag står med en sundere virksomhed med forbedrede nøgletal, bedre balance mellem indtægter og omkostninger og mere robuste processer. Samtidig lagde vi sidste år grunden til international vækst, som vi forventer vil slå igennem inden for en kortere årrække,” siger Mette Maix i en pressemeddelelse.

 

Transformation blev sat på pause

2020 startede hårdt ud, men gradvist over sommeren kom salget hos Rosendahl Design Group tilbage. Et stigende salg, som designkoncernen blandt andet tilskriver de positive markedstendenser og forbrugernes prioritering af at bruge penge på hjemmet.

De oprindelige planer for 2020 var en transformation af Rosendahl Design Group. Dog blev planen midlertidigt sat på hold, da samfundet lukkede ned, og koncernen måtte opproritere krisestyring med likviditetssikring, omkostningstilpasning og sikring af basale leverancer.

“Efter en velgennemført genopretning igangsatte vi den planlagte transformation, og jeg er imponeret over organisationen evne til i et så turbulent år at fastholde fokus på vores langsigtede mål, herunder indenfor e-commerce, digitalisering, revitalisering af brands samt fastlæggelsen af en ny virksomhedsstrategi,” udtaler Mette Maix.

I 2021 forsætter den positive udvikling, hvor Rosendahl Design Group satte omsætningsrekord i første kvartal. Det er især det svenske og tyske marked, hvor koncernen har succes med pure online-kunder.

Rosendahl Design Group, der har hovedsæde i Hørsholm, har i dag ni designbrands i porteføljen.


Du kan se Rosendahl Design Group A/S’ placering på 365DESIGNs live brancheanalyse her.


Nøgletal for Rosendahl Design Group

  2023 2022 2021
Omsætning433.375.000 DKK518.537.000 DKK625.246.000 DKK
Bruttofortjeneste97.260.000 DKK121.684.000 DKK178.810.000 DKK
Resultat før skat-20.339.000 DKK-2.158.000 DKK84.167.000 DKK
Årets resultat-14.716.000 DKK-1.475.000 DKK67.326.000 DKK
Balance541.085.000 DKK681.165.000 DKK639.002.000 DKK
Egenkapital229.547.000 DKK244.489.000 DKK272.149.000 DKK

Foto: Rosendahl Design Group, Mette Maix