Imerco har netop offentliggjort årsresultat for regnskabsåret 2018, som til trods for en stigning i omsætningen viser et markant fald i årets resultat.
Den danske gave- og isenkramskæde Imerco kan præsentere et årsregnskab, der bærer præg af et efterslæb efter opkøbet af Inspiration.
Omsætningen er steget med 92 mio. kr. til 1.393 mio. kr. i 2018, og her er det især en markant salgsvækst online på 50 procent i forhold til 2017, som bidrager til stigningen.
Driftsindtjeningen (EBITDA før særlige poster) er ligeledes steget til 142 mio. kr. i 2018, mens årets resultat er faldet til -82 mio. kr. Ifølge Imerco er årets resultat påvirket af store integrationsomkostninger, tilpasning af varelager, tabt butiksomsætning henover sommeren 2018 samt nye regnskabsstandarder.
”Efter overtagelsen af Inspiration i august 2017 valgte vi at tage et oprydningsår i 2018, som kan ses i vores årsregnskab,” fortæller administrerende direktør Frederik Brønnum i en pressemeddelelse.
Opkøb kostede mange ressourcer
I forbindelse med opkøbet af Inspiration løb Imerco ind i lang række udfordringer, som har sat sit præg på årets resultat i det netop offentliggjorte regnskab.
”I februar 2018 rebrandede vi vores tidligere Inspiration-butikker og omdannede i alt 37 butikker til Imerco Home-butikker. Det langstrakte forløb op til opkøbet af Inspiration, grundet konkurrencemyndighedernes lange behandlingstid, gjorde, at Inspiration-butikkerne var inde i en meget negativ udvikling på overtagelsesdagen, som skulle vendes rundt. Derfor har vi brugt ekstraordinært mange ressourcer, kræfter og økonomi på at få Inspiration-butikkerne integreret i koncernen,” forklarer Frederik Brønnum og tilføjer:
”Samtidig kostede hedebølgen henover foråret og sommeren kundestrøm i vores fysiske butikker, hvilket resulterede i et tab på over 44 mio. kr. i omsætning sammenlignet med året før.”
Ifølge direktøren står både Imerco og Imerco Home står stærkt i markedet, og han ser mange nye muligheder i blandt andet boligindretning og boligtilbehør.
Ny omnichannel-strategi baner vejen for succes
I håb om at øge indtjeningen har Imerco valgt at slå flere af kædens butikker sammen. Samtidig har gave- og isenkramskæden investeret et tocifret millionbeløb i online udvikling og iværksat en ekspansiv omnichannel-strategi, som skal medvirke til at vende det negative årsresultat.
”Vi er ikke i tvivl om, at onlinehandlen fortsat vil stige, men det er tydeligt, at vores kunder fortsat sætter pris på de fysiske butikker, fagpersonalets kyndige vejledning og at lade sig inspirere, se og føle produkterne. Vi skal derfor hele tiden arbejde på at gøre koblingen mellem kundeoplevelsen i butik og på Imerco.dk så god, integreret og tidssvarende som muligt,” lyder det fra Frederik Brønnum.
Den nye omnichannel-strategi har allerede haft indvirkning på resultaterne for første kvartal 2019, og Frederik Brønnum tror på, at Imerco vil kunne realisere vækst i indtjeningen allerede i 2019, hvis det gode momentum fastholdes.