Overtagelsen af Inspiration sætter stadig spor i regnskabstallene hos Imerco. Resultatet er forbedret med over 30 mio. kroner, men det er ikke nok til at få sorte tal på bundlinjen.
Isenkram- og boligkæden Imerco har netop afsluttet regnskabsåret for 2019, der endnu engang udviser et underskud. Helt nøjagtigt lander underskuddet på -56 mio. kroner, hvilket er 33 mio. kroner bedre end året før. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Omsætningen er stort set på linje med året før og går fra 1,391 mia. kroner i 2018 til 1,353 mia. kroner i 2019. Egenkapitalen er fortsat solid, om end en smule lavere end året før. Denne går fra 1 mia. kroner i 2018 til 986 mio. kroner i 2019.
Frederik Brønnum, der er adm. direktør for kæden, forventer, at 2020 skal være året, hvor Imerco genererer overskud på bundlinjen – også selv om Covid-19 har ramt isenkram- og boligkæden hårdt, idet butikker i stor- og indkøbscentre har været tvangslukkede.
“Imerco kom rigtig godt fra start i 2020 og realiserede efter de to første måneder LFL-vækst på mere end 12 procent i fysisk butik og online samt en resultatfremgang før skat på cirka 10 mio. kroner. Resultaterne af de igangsatte tiltag har været synlige gennem hele 2019 og er fortsat ind i marts 2020. Den digitale forretning fortsætter sin vækst, ligesom sammenlignelige butikkers omsætning er øget. Bruttoavancen er øget markant, omkostningerne reduceret, og driftsindtjeningen er som følge deraf forbedret,” lyder det fra direktøren i pressemeddelelsen.
”Det kan lyde optimistisk, når vi siger, at 2020 skal give et overskud. Men det var målsætningen før corona – og er det fortsat. Det er klart, at meget afhænger af udviklingen resten af året,” siger Frederik Brønnum til Finans og fortæller, at virksomheden tabte 30 procent i omsætningen fra marts til butikkerne kunne åbne igen i midten af maj.
Og hvis ikke der kommer en bølge to af coronavirus, er overskuddet bestemt inden for rækkevidde, mener direktøren.
“Vi er optimistiske for fremtiden. Vi har et stærkt ejerskab i ryggen, hvilket er afgørende, samt gode leverandører. Vi tror på, at vi kan komme godt ud af et meget specielt år,” siger han i pressemeddelelsen.
Inspiration koster og omni channel er afgørende
I 2017 overtog Imerco konkurrenten Inspiration, og det er særligt omkostninger relateret til overtagelsen, der har kostet i regnskaberne for 2018 og 2019. Derudover har kæden lukket fem butikker i fjor, så Imerco nu i alt har 166 fysiske butikker.
”Vi overtog med Inspiration en kæde, som var i knæ, så gennem både 2018 og 2019 har vi bokset med det. Vi har også i fjor ryddet op i urentable butikker, der er blevet lukket, mens andre er sammenlagt. Den proces koster måske omsætning. Til gengæld får vi reduceret omkostninger, så indtjening forbedres,” forklarer Frederik Brønnum til Finans.
Væksten i Imercos onlinesalg var i 2019 på over 30 procent. Frederik Brønnum mener, at en kombination af salgskanalerne er afgørende – især i tiden lige nu.
”Det, at salgskanalerne hænger sammen, og forbrugerne kan bestille online og afhente i butik, bringer os trygt gennem coronakrisen. Onlinesalget har fået en niveau-forskydning i krisen og rykket et par år frem på kort tid,” fortæller Imerco-direktøren til netavisen, der dog også fastslår, at de fortsat fastholder momentum i de fysiske butikker.
“Imerco har investeret i to omni channel-services. Dels klik-og-reserver, hvor kunder, der søger online, kan reservere varer i Imercos fysiske butikker, så de ligger klar til afhentning inden for en time efter reservationen. Dels klik-og-hent, der lanceres først på sommeren, hvor kunder, der handler online, 1-2 dage efter købet kan afhente deres ordre i kundens foretrukne Imerco-butik,” fortæller den adm. direktør i pressemeddelelsen, hvori det også fremgår, at Imerco i 2020 vil høste fra tidligere investeringer som eksempelvis klik-og-reserver og drop-shipment og samtidig igen investere et tocifret millionbeløb i den digitale transformation og dermed fortsætte en fokuseret udviklingsplan for Imerco som onmi-retailer.
Foto: Imerco