Familievirksomheden Scrouples er blandt de smykkebrands, der i år er at finde på Formland. I mere end 40 år har Aarhus-firmaet tilbudt et bredt udvalg af originale smykker, og ifølge medejer og direktør, Claus Møller, glæder de sig hos Scrouples til at tage del i Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse. Han håber på, at Formland kan blive et nyt samlingspunkt for smykkebranchen.
Kan du fortælle om grundlæggelsen af Scrouples – og hvordan jeres brand har udviklet sig?
Scrouples har altid været en familievirksomhed. Den opstod i 1981, da min far, Anders Møller, startede som agent for en smykkeleverandør. Min far skulle bruge et navn til sit agentselskab, og efter flere diskussioner faldt snakken på en tv-serie, der hed ’Scruples’, og som vist nok blev oversat til ’Glimmer’ på dansk, hvilket gav god mening i forhold til smykker. På den måde blev Scrouples etableret, og umiddelbart efter blev min mor også en del af firmaet, som min søster Lene Høffner og jeg overtog for 11 år siden. I starten blev firmaet drevet af vores forældre fra deres hjem i det sydlige Aarhus, men 40 år, flere tilbygninger og tre flytninger senere rykkede vi i sommeren 2022 i eget nybygget domicil i Viby ved Aarhus. Med årerne har vi udviklet en kollektion, der består af et bredt sortiment af smykker.
Hvad er den bedste oplevelse, I har haft som brand – og det største bump på vejen?
Der har været mange gode oplevelser. Gennem årerne har vi blandt andet opbygget vores Kleopatra-kollektion til vel nok at være markedets stærkeste ombytningsserie (en smykkeserie hvor man kan bytte smykket til et nyt og kun betale differencen mellem det gamle og det nye smykke, red.). Det største bump på vejen har været coronanedlukningen med alle de usikre elementer, som den medførte. Alligevel synes jeg, at vi fik navigeret rigtig fint igennem det, således at Scrouples stadig står stærkt.
Hvordan vil du beskrive Scrouples stil og DNA?
Vi har en utrolig bred kollektion, der spænder lige fra billige børnesmykker til dyre diamantringe. Det betyder, at vi kan dække en meget stor andel af smykkerne i en almindelig guldsmedeforretning, men det gør også, at det er svært at definere os ud fra én stil. Vi kan nok ikke komme uden om, at vi er præget af nordiske designidealer målt på enkeltheden, men det vigtigste for os er at levere smykker af god kvalitet samt et højt serviceniveau. Samtidig er ordentlighed et nøgleord for os. Vi forsøger altid at gøre tingene ordentligt – både over for vores kunder, vores personale og vores leverandører. Ikke mindst fordi vi tror på, at man kommer længst med gode relationer. Det har vi med fra vores forældre.
Hvordan foregår selve designprocessen? Og hvem er jeres kunder?
En stor del at vores kollektioner designer vi selv. Vores smykker kommer til verden gennem dialog med vores egne designere og samarbejdspartnere. Fremstillingen af vores smykker forgår både på vores eget værksted, samt hos vores nære samarbejdspartnere i Europa og Asien. Vores salg henvender sig udelukkende til guldsmedeforretninger. Vi har B2B-shop, men ingen B2C-salg. Det er vores måde at støtte detailbranchen og bakke op om danske smykkeforhandlere, da vi primært sælger til det danske marked, der p.t. ikke er det letteste, eftersom flere butikker må lukke. Samtidig oplever vi også stigende råvarepriser, som betyder, at prisen på både guld og sølv er steget, hvilket vanskeliggør prissætningen.
Hvorfor har I valgt at deltage på Formland? Og hvad ser du frem til på messen?
Som indehaver af et brand, der normalt deltager på messer, og som en del af bestyrelsen i Au.Clock, finder jeg det oplagt, at Scrouples bakker op om den nye smykkehal på Formland. Det er mit håb, at det kan give os et nyt samlingspunkt i branchen. Jeg forventer i hvert fald en messe, hvor store dele af vores branche møder op, og hvor Scrouples får mulighed for at vise sine spændende nyheder frem.