Året før Formlands debut i 1984 fik en ung Georg Sørensen job som salgsassistent i det daværende A/S Herning-Hallen. I dag er han adm. direktør for MCH Messecenter Herning og har dermed været en del af Formland gennem 40 år.
Hvad betyder Formland for MCH?
Med to messer om året i 40 år har Formland en helt særlig plads og betydning i mit MCH-hjerte. Med sit store fokus på at være i konstant bevægelse er Formland en vigtig faktor for udviklingen af messerne generelt i MCH. Den hyppige frekvens har desuden bragt os tæt på de mange loyale udstillere, som har været hos os i mange år – nogle endda helt fra starten i 1984. Gennem årene er tætte forretningsvenskaber opstået, og jeg ser hver eneste gang med glæde frem til de mange gode gensyn.
Hvordan har Formlands udtryk og formål ændret sig over tid?
Formland udvikler sig i takt med tiden og følger de ønsker og behov, der er i markedet hos både udstillere og besøgende. Derfor udvikler messen sig hver gang. Nye brancher kommer til, og messen er fortsat en handelsmesse, men vidensdeling, inspiration og netværk fylder mere i dag end nogensinde før.
Hvorfor har Formland fortsat sin vigtighed og berettigelse?
Mennesker handler med mennesker, og i en udpræget digital tid er Formland med til at styrke vigtigheden af mødet mellem mennesker. Kun gennem det fysiske og personlige møde udfordres alle sanser, og på Formland opstår altid uventede muligheder – netop via det personlige møde. De besøgende vægter denne del højt i deres søgen efter viden, visioner, ærlighed og transparens fra udstillerne. I en foranderlig tid er den fysiske messe en platform, der samler, og med stærke traditioner og relationer peger Formland både mod fortiden og især fremtiden.
Kan du fortælle om nogle af de største udfordringer, sommessen har stået over for, og hvordan I har overvundet dem?
Messen har altid været et spejl af de brancher, forretninger og virksomheder, som deltager. Udfordringer er opstået løbende og er blevet løst situationsbestemt i tæt dialog med branchen og udstillerne. Formland sætter en ære i at være i takt med tiden, og vi håndterede eksempelvis messerne under coronapandemien i et tæt samarbejde ved blandt andet at øge afstanden og lave en række tryghedsskabende tiltag.
Hvordan ser du på fremtiden for Formland?
Vi skal sikre, at messen altid tager udgangspunkt i de ønsker og behov, der er i branchen og i markedet. Ad denne vej sikrer vi en aktualitet og en attraktivitet, som i kombination med fokus på netværk, vidensdeling og det personlige møde skaber rammerne for en brancheplatform, som samler livsstilsbranchen. Derudover er det i en foranderlig verden vigtigt, at vi konstant udvikler og udvider vores gode, tætte branchesamarbejder. En kun hastigere brancheglidning skaber også muligheder for nye og spændende samarbejder med beslægtede brancher til gavn for hele Formland. Og præcis dét kan man som besøgende ved selvsyn opleve på dette års Formland-messe.