Gennem 15 år har interiør– og livsstilsbrandet Lübech Living haft et markant og virksomhedsdefinerende fokus på bæredygtighed. Også på Formland har designvirksomheden i flere år været med til at præge den grønne og cirkulære dagsorden, og derfor glæder medstifter og kreativ direktør Susanne Lübech sig til Think Circular.

Det er 18 år siden, at det danske designbrand Lübech Living så dagens lys, men hos virksom­heden, der beskæftiger sig med interiør, livsstil og boligindretning, har man i stedet valgt at fejre 15-års jubilæum.
Det er nemlig 15 år siden, at den nordjyske designvirksomhed i 2009 tog en gennemgribende beslut­ning om at skifte sit forretningsfokus fra konven­tionelt interiør til interiør, som var ansvarligt produceret af miljøvenlige materialer samt fremstillet under gode arbejdsvilkår.

”I 2009 blev vi forhandler af de certificerede Vance Kitira stearinlys, og i den forbindelse blev vi inspireret til, at man faktisk godt kan producere kvalitetsprodukter og samtidig have fokus på miljø og social ansvarlighed. For 15 år siden var der ikke mange, der havde dette fokus. Jeg havde heller ikke selv tænkt over, at man kunne kombinere forretning med en bæredygtig tankegang, men da det først gik op for mig, vidste jeg bare, at det var den retning, vi måtte gå i,” fortæller Susanne Lübech, der er kreativ direktør i Lübech Living, som hun driver med sin mand Søren Lübech.

”Økonomisk gav det ingen mening”

Beslutningen skulle vise sig at være omfattende. Ikke mindst fordi ægteparret Lübech ikke ønskede at gøre noget halvt. Man stoppede derfor samarbejdet med virksomheder, der ikke kunne efterkomme en miljøvenlig produktionsmodel – blandt andet et stort amerikansk brand, som Lübech Living var distributør for.

”Vi havde et stort leverandørnetværk, men nærmest ingen af dem levede op til de bæredygtighedskrav, vi ønskede for vores produkter. Derfor måtte vi enten skifte dem ud eller overtale dem til at agere mere bæredygtigt, og det er altså ikke en nem opgave. Derfor var beslutningen på ingen måde en god forretning tilbage i 2009. Økonomisk gav det ingen mening, men det gav mening for os, så vi valgte at fortsætte. Det var dog utrolig krævende. I dag er det væsentligt nemmere at påbegynde et bæredygtigt virksomhedsfokus – blandt andet på grund af de mange materialevalg, der findes i dag. I 2009 var udvalget af miljøvenlige materialer meget begrænset, så vi skulle teste en masse, hvilket tog lang tid. Virkelig lang tid,” forklarer Susanne Lübech.

Det var derfor ønsket om at gøre en samfundsansvarlig forskel – og ikke udsigterne til en økonomisk gevinst – der de første år efter 2009 drev Lübech Living i en mere bæredygtig retning. En retning der ikke mindst gik op ad bakke, da man befandt sig i et marked uden den store interesse eller forståelse for bæredygtighed.

”At være ’firstmovers’ kommer med en stor pris, da der ikke er nogen at lære af, at spejle sig i eller kopiere. Der er ikke materialer tilgængelige eller leverandører med erfaring, så der har ikke på noget tidspunkt i de 15 år været et ’fast track’ til succes. Det har været 15 år med eksperimenter, innovativ tænkning, afprøvninger, mange begrænsninger og utrolig mange timers investering i den konstante stræben efter at gøre tingene på en mere ansvarlig måde i morgen end i dag,” lyder det fra Susanne Lübech, der dog tilføjer:

”Med det sagt er det dog forsat alt det, der er lykkedes i løbet at de 15 år, som står øverst i vores erindringer, og som er altoverskyggende og motivationen til at forsætte Lübech Livings bæredygtige arbejde.”

Det srilankanske samarbejde

Det store gennembrud opnåede parret i 2011, da man – efter at have forsøgt sig med blandt andet at fremstille møbler af gamle jernbanetraller – startede sit OOhh-projekt på Sri Lanka. Et projekt som ifølge Susanne Lübech skulle vise sig at blive fundamentet til, hvad der definerer Lübech Living i dag.

OOhh – der er navnet på et af Lübech Livings selvstændige brands – tog sin begyndelse i slutningen af 2010, da Susanne og Søren Lübech blev kontaktet af deres – i dag – meget tætte samarbejdspartner på Sri Lanka. Her produceres håndlavede produkter under ansvarlige forhold og med udgangspunkt i genbrugsmaterialer. Samtidig tages der hånd om de kvindelige ansatte, der kan udføre arbejdet hjemmefra, så de samtidig har mulighed for at passe børn og hjem.

En aftale kom i stand, og allerede på de første forårsmesser i 2011 oplevede Lübech Living stor interesse for OOhh-produkterne. Det blev starten på en stor udvidelse af kollektionen. I dag har Lübech Living et meget tæt samarbejde omkring produktudvikling og produktion med teamet på Sri Lanka, der lige nu omfatter 200 kvinder, som fremstiller OOhh-kollektionen hjemmefra. En kollektion der blandt andet omfatter krukker, fade, vaser og lysestager.

”Vi håber, at vi ved at ekspandere med OOhh kan hjælpe, så endnu flere kvinder i fremtiden vil have samme mulighed. En af de helt unikke ting ved projektet er, at kvinderne betales samme pris per potte uafhængig af mængden, som de når per uge – i respekt og forståelse for, at der kan opstå uforudsete opgaver med hjem og børn i ugens løb,” fortæller Susanne Lübech.

Til OOhh-kollektionen anvender Lübech Living blandt andet deres eget Zero Waste genbrugspapir samt eco-felt, der er et materiale fremstillet af genbrugte plastikposer og plastikflasker. Derudover arbejder man med naturlige materialer som sand, savsmuld, cement og resttekstiler.

Formland går forrest

I dag har Lübech Living en sund og bæredygtig forretningsmodel, ligesom man, ifølge Susanne Lübech, mærker en stigende efterspørgsel på virksomhedens produkter.

”De sidste par år har vi især kunnet mærke, at hoteller, restauranter og store virksomheder køber ind på den bæredygtige agenda og efterspørger vores produkter. Også i højere grad end detailhandlen, der endnu ikke tør satse 100 procent på en miljørigtig dagsorden. Det er en skam, men jeg forstår det til dels godt, for slutforbrugerne er ikke med,” siger Susanne Lübech og understreger samtidig vigtigheden af, at en messe som Formland går forrest, når det kommer til fokus på den cirkulære omstilling.

”I flere år var jeg med til at skubbe på for, at Formland skulle omfavne en mere bæredygtig agenda og have en trendzone eller et område for miljøbevidste virksomheder. Løsningen blev i første omgang Circular Formland Days, hvor man fik Lifestyle & Design Cluster med ombord, og jeg har været meget tilfreds med at opleve, hvordan det format har udviklet sig,” fortæller Susanne Lübech.

Siden Circular Formland Days blev sat i søen i 2022, har Lübech Living været fast udstiller. I år ser Susanne Lübech dog meget frem til, at virksomheden kan tage del i den første udgave af Think Circular.

”Jeg har store forventninger til Think Circular, der forhåbentlig vil lykkes med at sætte endnu mere fokus på en utrolig vigtig dagsorden. Bagefter bliver det dog mindst lige så vigtigt at følge op på budskabet for at fremme bæredygtighed inden for design og interiør. Som branche bliver vi nødt til at italesætte det igen og igen, for ellers vil vi aldrig lykkes med at skubbe til udviklingen. Vi kan desværre ikke forvente, at en positiv udvikling kommer af sig selv,” mener Susanne Lübech.

Hun roser samtidig Formland for at påtage sig sin del af ansvaret i bestræbelserne på at styrke bæredygtighed i design- og livsstilsbranchen.

”Jeg er meget glad for og taknemmelig over, at Formland har taget dette ansvar på sig. Formland har altid været en messe, der går forrest i branchen og tør gå nye veje. Ser vi på Skandinavien, så er Formland den stærkeste messe i øjeblikket, og derfor er det bare så vigtigt, at det er dem, der løfter den her,” understreger Susanne Lübech, inden hun kommer med en opfordring til andre aktører i branchen såvel som andre udstillere på Formland.

”At satse på bæredygtighed i 2009 har kostet os mange penge, fordi branchen slet ikke var klar dengang. I dag kan vi se, at det har været en langtidsinvestering, for nu mærker vi endelig en stigende interesse. Derfor er det også nemmere for en design- og interiørvirksomhed at satse på bæredygtighed i dag, da man har et meget mere oplyst grundlag at bygge videre på. Og det er positivt, for som designvirksomhed i 2024 bliver man nødt til at tænke bæredygtigt. Man bliver nødt til at tænke over, hvordan man driver sin forretning, og hvordan det påvirker verden omkring os.”