Når Formland skydes i gang, bliver det med en debutant i skikkelse af det nystiftede sofabrand Tenksom. Navnet giver sig selv – vi skal nemlig være mere tænksomme i bestræbelserne på at flytte designproduktion i en mere bæredygtig retning. Det forklarer Morten Lind, der er CEO i selskabet bag det nye brand, der sågar har opnået Svanemærket.
Kan man være et helt nyt møbelbrand og stadig have 30 års erfaring på bagen?
Ja, lyder svaret, hvis man spørger møbelbrandet Tenksom, der blev lanceret i december sidste år. Bag brandet står nemlig den erfarne møbelproducent Innovation Living Group, der ikke kun har udstyret Tenksom med dygtige og rutinerede produktionskræfter, men som også – qua sin mangeårige erfaring – har muliggjort et visionært fundamentet for en lille virksomhed med store armbevægelser. For godt nok er Tenksom fortsat én af de nye drenge i design klassen, men når det kommer til ambitionerne, så er de større end de fleste. I hvert fald set med bæredygtige briller.
Hos Tenksom, der udvikler sofaer og tilhørende loungestole, producerer man nemlig udelukkende ud fra ansvarlige grundprincipper med fokus på bæredygtige materialer, CO2-optimeret logistik, mulighed for vedligehold, demontering og service samt genanvendelse af materialer. Ifølge Morten Lind, der er CEO hos Innovation Living Group, har det været afgørende for disse produktionsmæssige grundprincipper, at man havde mere end 30 års erfaring at trække på.
”Innovation Living Group har fremstillet møbler i mere end 50 år, og i løbet af de sidste 30 år har vi designet og produceret sovesofaer og daybeds ud fra principper, der forventeligt lever op til EU’s kommende Ecodesign-forordning, som kommer til at rulle ud over Europa og vil stille krav til miljøvenligt design,” siger han og tilføjer:
”Da vi i 2016 købte os ind hos en sofaproducent i Ukraine, blev vi tvunget til at forholde os til et sofamarked med høj konkurrenceintensitet. Vi analyserede derfor markedet og vurderede, at det eneste rigtige ville være at starte et sofabrand forankret i en bæredygtig tankegang. Både med udgangspunkt i vores kernekompetencer og mangeårige erfaring, der ville give os en komparativ fordel, og selvfølgelig også med udsigt til den kommende EU-forordning. Først og fremmest bundede beslutningen dog i, at vi gerne vil være med til at skubbe branchen i en mere bæredygtig retning,” fastslår Morten Lind.
Et skridt ad gangen
Den bæredygtige retning førte i juni Tenksom forbi 3 Days of Design, hvor det nystartede brand var en del af Circular Furniture Days, der var en videreførelse af Formland-konceptet Circular Formland Days. En positiv oplevelse for virksomheden, der derfor takkede ja, da man fik muligheden for at bygge videre på formatet ved også at deltage i det nye Formland-tiltag Think Circular.
”Vores deltagelse på Circular Furniture Days og ligeledes på Think Circular er først og fremmest en markedsføringsøvelse for at vise vores brand og vores produkter frem, men for os handler det lige så meget om at gribe hver en mulighed for at få lov til at påvirke branchen til at tænke mere bæredygtigt. Hos Tenksom har vi både et ansvar for at producere korrekt, men også for at påvirke branchen såvel som vores kunders forbrug af møbler,” fastslår Morten Lind.
Han refererer til virksomhedens tagline ’One seat in the right direction’, der netop henviser til at skubbe forbrugere såvel som producenter i den rigtige retning. En mere grøn retning.
”Vi skal være mere tænksomme. Deraf vores brandnavn. Vi skal i højere grad tænke over, hvordan vi producerer i møbelbranchen, og hvordan det påvirker verden omkring os. Vores tagline lægger vægt på et skridt ad gangen, hvilket er en nødvendighed, hvis det skal lykkes. Det kan ikke nytte noget, at vi som brand tager for mange og for hurtige skridt i en mere bæredygtig retning, for så kan vores kunder såvel som branchen ikke følge med. Derfor kræver denne dagsorden tålmodighed og repetition. Når vi står på Formland, skal vi, som en del af Think Circular, være med til at oplyse, informere og uddanne. Det er vejen frem,” mener Morten Lind.
En sofa for livet?
I Tenksoms første kollektion præsenterer de fem sofaer og tilhørende loungestole. Det er alle polstermøbler, og faktisk har tre af Tenksoms sofaer endda opnået en certificering med Svanemærket, hvilket ingen anden dansk polstersofa har formået.
Som modtager af Svanemærket forpligter man sig blandt andet til at yde 10 års garanti på reservedele, og netop reservedele er et bærende element i Tenksoms tilgang til møbelproduktion, da man kan udskifte og forny alle komponenterne.
”Den ultimativt mest bæredygtige tilgang til møbler vil jo være, hvis vi allesammen kun købte én sofa i hele vores liv, men som mennesker er vi jo drevet af forbrugsmønstre, af innovation og af modestrømninger inden for design og fashion. Dermed er det utopisk at tro, at folk ikke har behov for fornyelse. Samtidig vil der jo være dele af et møbel, der efter en årrække skal repareres. Vi har forsøgt at imødekomme begge dele,” siger Morten Lind og uddyber:
”For det første tilbyder vi sofaer, hvor man i princippet kan reparere og udskifte alt. Helt konkret betyder det, at hvis et armlæn eller en sædehynde bliver beskadiget, så skal det kunne fornyes og skiftes af forbrugeren selv. Det samme gælder betrækket – også selv om det ikke nødvendigvis er beskadiget – for der er jo ingen, der gider at have den samme grønne sofa hele livet. I erkendelse heraf tilbyder vi, at man nemt kan skifte betræk og dermed forny looket i stedet for at købe en helt ny sofa. Det må være den næstmest bæredygtige tilgang,” forklarer Morten Lind.
Han fastslår, at Tenksom i høj grad bestræber sig på at finde en sund balancegang mellem det kommercielle og det bæredygtige.
Brug for oplysning og formidling
Nu venter Formland og Think Circular, og spørger man Morten Lind, så glæder han sig til at tage del i konceptet, der ifølge ham forsøger at fremme en essentiel dagsorden. En dagsorden som hele branchen bør være med til at støtte op om, mener han.
”Det er en vigtig rolle, Formland har påtaget sig, for det er en vigtig og nødvendig agenda, man forsøger at fremme. Vi står i udfordrende økonomiske tider for branchen, så risikovilligheden og slutkundernes betalingsvillighed er lav i forhold til at prioritere noget, der – på trods af at have nogle værdiskabende aspekter – er omstændigt og koster mere. Mange brands såvel som forhandlere er usikre på at gå ned ad denne vej, og derfor er der så meget desto mere brug for oplysning og formidling. Som brand forsøger vi at løfte barren, men vi kan ikke gøre det alene. Derfor ser jeg frem til, at Tenksom og Think Circular kan understøtte hinanden,” fastslår han.