Efter 20 år i design-, interiør– og møbelbranchen mente adm. direktør Camilla Christensen, at tiden var inde til en visuel makeover for det midtjyske interiørbrand AU Maison. 


Artiklen er bragt i 365DESIGN Formland Spring 2020.


I fjor kunne AU Maison fejre 20-års jubilæum. Det var en stor milepæl for brandet i sig selv, der fejrede jubilæet med en visuel relancering, men også personligt for den adm. direktør, Camilla Christensen, der altid har set sig selv som en af de unge i branchen.

”Det vildeste ved at runde 20 år var, at jeg var nødt til at indse, at vi ikke var en af de unge længere. Det blev tydeligt, da AU Maison fyldte 20 år, men det kan bestemt noget, og det har på alle måder været en skøn rejse,” fortæller Camilla Christensen over telefonen, da 365DESIGN en mandag morgen får fat på hende.

Med et stærkt brand, og 20 års erfaring i branchen, valgte Camilla Christensen at foretage en visuel relancering af AU Maison. En opgradering af det visuelle brand, der med sit nye, æstetiske look afspejler AU Maison og virksomhedens identitet anno 2019.

”Vi har ikke redefineret os selv, fordi vores dna, dem vi er, og det vi grundlæggende står for, stadig er det samme som for 20 år siden. Det er fuldstændig rodfæstet i virksomheden, hvem vi er, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan blive endnu bedre til at tydeliggøre det overfor kunderne,” forklarer Camilla Christensen og uddyber:

”Vi er stolte af, hvem vi er, og hvordan vi skiller os ud fra de øvrige i branchen. Særligt, at alle AU Maison-produkter er designet i eget hus, og at en stor andel af vores produkter er fremstillet af vores egne syersker. Vi går forrest, når det kommer til bæredygtig produktion, produkter og standarder – uden at gå på kompromis med skønhed. Vi har forkælet os selv og givet vores visuelle identitet en lækker, up-to-date makeover. På den måde har vi redefineret vores look, men ikke vores dna, for vi er dem, vi altid har været.”

Udover en relancering af den visuelle identitet, har 2019 igangsat et nyt, spændende forretningseventyr. Når man fremover møder AU Maison på messer i Danmark og udlandet, er det nemlig sammen med EJA International med deres brands C’est Bon, Accantus og EJA på samme messestand.

”Vi har sammen fire stærke brands, som komplimenterer hinanden rigtig godt. Det giver vores kunder nye muligheder med en komplet produktpalette,” fortæller Camilla Christensen.

 

Rettidig omhu vægter højt

AU Maison har fået positiv respons af kunderne efter den visuelle makeover. Camilla Christensen mener dog ikke, at markedet tillægger stor værdi i brandets visuelle relancering, da hun i sidste ende tror, at det er produktet, der er det vigtigste i design-, interiør- og møbelbranchen. ”Om jeg har et logo, som ser ud på den ene eller den anden måde, tror jeg egentlig ikke er så vigtigt for markedet. For mig handler det mere om at få gjort tingene i rette tid og have sine forholdsregler, så vi ikke er på bagkant med dem,” siger hun.

Alligevel synes Camilla Christensen, at den visuelle relancering har været en sjov og lærerig proces for AU Maison.

”Det har været spændende at sætte ord på, hvem vi egentlig er. Selv om vi jo godt ved det, så er det interessant, når alle byder ind med deres tanker om, hvem vi er, hvad vi kan, og hvad vi står for,” afslutter hun.