Grundlægger og designer Katrine Laursen gentænker bæredygtighed i lanceringen af sit nye børnetøjsbrand Flab. Velovervejede funktioner og brugbare detaljer giver børnetøjet en længere holdbarhed, som samtidig er unisex og har et stærkt designudtryk.

 

Da Katrine Laursen ventede sit andet barn, der er en pige, kiggede hun i alt det gemte børnetøj i Ikea-poserne fra, da hendes søn var lille: ”Det slog mig, at jeg næsten ikke kunne genbruge noget af tøjet til min datter. Det var meget kønsstereotypt. Derfor er det vigtigt for mig at designe styles, der kan bruges uanset køn. På den måde skal man ikke købe en ny garderobe, når man får et barn af et andet køn, og tingene kan gå i arv.”

I Flabs første kollektion finder man af netop den grund jeans og sweatshirts, som er kønsneutrale. Der er dog tænkt over mulighederne for at tilpasse tøjet til det enkelte barn: ”Jeg har tænkt det sådan, at man kan købe børnetøjet oversize og for eksempel bruge en sweatshirt som en sweatshirt-kjole. Min datter er 2 år og bruger størrelse 4 år. På den måde er pigetøjet også tænkt ind i det,” fortæller Katrine Laursen, der er uddannet designteknolog.

Hun startede med at lave børnetøj til sin søn, da hun følte, at meget af drengetøjet i butikkerne manglende diversitet og kulør. Og da hun så fik en pige, troede hun, at det ville være meget lettere at finde noget lækkert pigetøj. Her oplevede hun, at det enten var meget ’piget’ eller helt beige. Hun manglede selv glæde og spræl i børnetøjet på den cool måde.

For Katrine Laursen handler det også om meget andet end farver. Grundlaget for Flab udspringer af ønsket om at tænke bæredygtighed på en ny måde. Det er afgørende for hende, at børnetøjet kan bruges igen og igen, og derfor er alle detaljer gennemtænkt: ”Alt tøjet har forskellige detaljer, som gør det muligt at regulere størrelsen og tilpasse til det enkelte barn. Alle sweatshirts kommer med elastikker i ærmerne, så man kan regulere længden. Ligeledes kommer alle bukser med regulering i livet og et bredt opsmøg på benene, der gør det muligt at forlænge bukserne med op til syv centimeter.”

På samme måde har alle styles fra Flab også en medfølgende badge, der sidder i tøjets hangtags. Disse badges er tænkt som et lille plaster til tøjet og kan nemt lappe et hul eller blive en del af designet, hvis barnet ønsker det.

Katrine Laursen tager også udgangspunkt i sit eget liv som mor til to mindre børn, når hun designer tøjet: ”Jeg har lavet en sweatshirt, der ikke har nogen for- og bagside. Så kan barnet ikke tage den forkert på, og det giver mere selvstændighed. Samtidig kan det afhjælpe småstressede forældre om morgenen,” tilføjer hun grinende.

 


Bæredygtighed i nye klæder

For Katrine Laursen er bæredygtighed ikke et buzzword eller tilfældigt valgt. Det er tænkt ind i virksomheden på mange forskellige niveauer. Fabrikken i Tyrkiet, som producerer kollek­tionen, er også nøje udvalgt efter megen research og besøg – og opfylder netop ønsket om et fælles bæredygtigt værdigrundlag: ”Jeg ønsker ikke bugnende varelagre. Hvis der en style, som ikke sælger så godt, kan den komme med i næste kollektion med et tvist. Det kan være ved at sy bukser om til shorts, hvis de i forvejen er på lager.”

Grundlæggeren kommer også til at gøre op med de mange traditionelle kollektionsdrops, da tøjet er tænkt til at kunne bruges hele året, hvor barnet bruger det mere lag på lag. En denimjakke fra Flab kan både fungere som en sommerjakke, men den kan også bruges som en cardigan indenfor.

”Lige nu er mit største fokus at finde gode ambassadører til Flab i form af butikker, der vil forhandle tøjet. Netop fordi tøjet indeholder forskellige funktioner og har brugbare detaljer kræver det butikker, som kan vise det frem, og som samtidig forstår min mission om, at vi skal købe småt, men godt og gentænke bæredygtighed i vores børns garderober.”

 

Stand F5595