Et nyt designsamarbejde mellem Skagerak og BIG – Bjarke Ingels Group har resulteret i en ny møbelkollektion med navnet Lilium. 


Artiklen er bragt i 365DESIGN nr. 1 2020.


 

Selv om den familieejede virksomhed Skagerak har rødder tilbage i 1976, er virksomheden stærkt fokuseret på at følge med tiden, tænke innovativt og arbejde på nye måder. I starten af det nye år lancerer virksomheden således sin helt nye kollektion, som er designet af den internationalt anerkendte tegnestue BIG – Bjarke Ingels Group.

”Vi har altid arbejdet sammen med dygtige danske og internationale designere og arkitekter, og alle vores produkter er skabt af designere med os som producent. Derfor var det naturligt for os at etablere et samarbejde med en arkitektvirksomhed, som har høstet anerkendelse på internationalt plan. Samarbejdet med BIG opstod gennem et projekt i Aalborg, og her blev vi enige om, at vi gerne ville fortsætte samarbejdet ved at skabe en kollektion sammen,” fortæller adm. direktør hos Skagerak, Jesper Panduro, til 365DESIGN.

Den nye kollektion har fået navnet Lilium, da den ovale, bløde form på møblerne giver referencer til en åkande.

”Der er en flydende lethed over Lilium-kollektionen. Den kombinerer på fineste vis et moderne formsprog, klassiske materialer og ny teknologi, så det går op i en højere enhed,” forklarer Jesper Panduro.

Skagerak er kendt for at skabe langtidsholdbare møbler til både indendørs og udendørs brug, hvor der er fokus på kvalitet og bæredygtighed. Udover det smukke æstetiske udtryk har møblerne fra Lilium-kollektionen en høj funktionalitet, som gør, at de er robuste, men samtidig nemme at flytte, ligesom de også kan bruges både inde og ude.

”Med sin nytænkende tilgang har BIG fokuseret på at designe en kollektion, hvor der er rig mulighed for at kombinere møblerne på kryds og tværs, hvilket gør, at de er velegnet til både private boliger og offentlige rum,” lyder det fra Jesper Panduro.

 

Foto: Jesper Panduro

 

Mangfoldighed og udsyn gennem designsamarbejder

Ifølge Jesper Panduro er det en fordel at samarbejde med forskellige designere fremfor at have en fast designer ansat i virksomheden, da det tilføjer ny viden og er med at rykke grænser.

”Designere bidrager med mangfoldighed og udsyn – og dermed også indsigt. Vi er meget mere begejstrede for at arbejde sammen med forskellige designere, da de hver især kommer med input og ideer,” siger Jesper Panduro og tilføjer:

”Arbejdsprocessen med BIG har været enormt spændende. BIG har kontorer over hele verden, og vi har således arbejdet sammen med deres team i New York om Lilium-kollektionen. Vi startede ud med at præsentere vores ideer, og derefter fortalte de os om deres tanker. Og allerede da vi så de første oplæg, følte vi, at det var spot on, da det var lige præcis det udtryk og den stil, som vi havde drømt om,” fortæller Skageraks adm. direktør.

Jesper Panduro er derfor ikke afvisende over for lignende designsamarbejder fremover, såfremt at tilgangen til arkitektur, materialer og design er i tråd med Skageraks egen design- og materialefilosofi.

”Hos Skagerak vægter vi kvalitet utrolig højt, og det samme gør de hos BIG. Det
betyder meget for os at lave produkter, der kan tåle at blive brugt, og som kan
holde i mange år. Vi synes, at det er lidt fortærsket at kalde produkterne bære­dygtige, så vi foretrækker at sige, at de er varige,” forklarer Jesper Panduro.

 

Foto: Skagerak

 

Udsigt til yderligere international vækst

Lilium-kollektionen lanceres i marts 2020, og Jesper Panduro glæder sig til at præsentere den nye kollektion ved en række lanceringsevents, hvor Skagerak inviterer sine gode samarbejdspartnere, som deler virksomhedens værdisæt.

”Vi er overbeviste om, at samarbejdet med et verdenskendt navn som BIG kan bidrage til, at Skagerak kommer endnu længere og stærkere ud på den interna­tionale design- og møbelscene. Over halvdelen af vores omsætning kommer i dag fra udlandet, men vi håber, at vi kan komme i dialog med nye markeder i og med, at det er BIG, der står bag designet,” fortæller Jesper Panduro og tilføjer:

”Hos Skagerak regner vi med et sandt festfyrværkeri i april ovenpå lanceringen i marts, men vi forventer samtidig, at denne kollektion bliver et af vores nye ikoner, som vil holde ved i mange år. Vi holder fast i at arbejde i et formsprog, som taler til en niche. Vi skal ikke være noget for alle, vi vil hellere være noget for nogen.”

Spørger man Jesper Panduro om, hvordan han forventer, at virksomheden vil udvikle sig fremover, så er han sikker på, at Skagerak vil blive ved med at følge med tiden:

”Virksomheden har eksistereret i mere end 40 år, og selv om vi på nogle områder er en gammel og traditionel virksomhed, så er vi også moderne og eksperimenterende, og det tror jeg er vigtigt for at kunne klare sig på lang sigt,” fastslår den adm. direktør.

”Dengang min kone og jeg købte virksomheden, havde jeg en snak med min mor, som var sikker på, at det ville komme til at gå godt, hvis vi blot huskede at opføre os ordentligt, have respekt og tage ansvar. Det har vi gennem årene haft stor fokus på, og det har givet os mange gode rela­tioner både i Danmark og i udlandet. Det, tror jeg, er årsagen til, at vi gennem så mange år har haft en god og sund forretning,” lyder det afslutningsvist fra Jesper Panduro.