I dag lanceres sammenlægningen af by Lassen, Menu og The Audo under fællesbetegnelsen Audo Copenhagen.

Per dags dato introduceres et nyt brand til den danske og internationale design­branche. Det drejer sig om brandet Audo Copenhagen, der er en sammenlægning af by Lassen, Menu og The Audo. Det nye brand kommer til at samle kollektionerne fra de forskellige brands i en samlet portefølje med både et stort arkiv af klassikere, men også nye lanceringer med stærke samarbejdspartnerne. Og så selvfølgelig en ny visuel identitet.

”Vi følte, at tiden var moden til at lægge de forskellige kræfter sammen og have ét fælles omdrejningspunkt,” fortæller Joachim Kornbek Engell-Hansen, der er har været designdirektør for The Audo, Menu og by Lassen og nu fremadrettet også for det samlede Audo Copenhagen.


Lancering under 3 Days of Design

Til årets 3 Days of Design slår Audo Copen­hagen dørene op til en relanceret version af deres univers i Nordhavn. Det bliver den første monobrandbutik med Audo Copenhagen i fokus.
”Vi står på affyringsrampen og skal snart skydes af. Det er kompliceret at drive så mange brands, og vi tror på, at sammenlægningen bliver rigtig god. Det bliver godt at få både nye, eksisterende og relancerede produkter ud og leve under nyt brandnavn,” siger Joachim Kornbek Engell-Hansen, der glæder sig til design­festivalen.

Det er i særdeleshed butikken, der udsættes for en større ombygning, for førhen har der været flere forskellige brands, både egne og udefrakommende, men nu er det Audo Copenhagen, der skal være den tydelige afsender.

Stærke selvstændige brands

Det er aldrig nemt at føre så stor en beslutning ud i livet. Joachim Kornbek Engell-Hansen fortæller, at ideen har været frem og tilbage mindst 100 gange, før beslutningen endelig blev taget.

For samtlige brands i huset er stærke hver for sig. Der er velkendte klassikere i porteføljen hos by Lassen. Med eksempelvis Kubus-stagen, som mange danskere vil genkende, kræver det en stærk og vedvarende kommunikationsstrategi at få den associeret med et nyt brandnavn. Menu har været på en stor udviklingsrejse og er i dag særdeles stærk i udlandet. Specielt i USA er brandværdien høj, og det er også her, at der har været størst tvivl om sammenlægningen.

”Vi tror på, at vi kan drage fordel af vores bagland i Design Holding Group, som ejer virksomheden. Og vi tror på det samlede brand, som vi nu skaber. Den skepsis vi møder, hører man også ved hvert opkøb: ’Er I ikke bange for at miste noget af jeres værdi?’, og der må jeg bare sige, at det designbrand, som vi har skabt, er rigtig stærkt, og det er risikoen værd,” siger Joachim Kornbek Engell-Hansen.

Han understreger også, at ved potentielle fremtidige opkøb vil disse blive indkapslet i Audo Copenhagen-brandet.

De langsigtede briller

Det kan lyde som en svær øvelse at samle så mange brands under én paraply, men faktisk har det altid været en strategi, at opkøb skulle passe ind i produktuniverset. Så selvom Menu og by Lassen var to selvstændige brands, så passede produktsortimentet og designet sammen. Derfor mener Joachim Kornbek Engell-Hansen heller ikke, at det er noget problem, at de forskellige brands nu samles under ét navn og én fælles identitet.

”Filosofien og æstetikken i møblerne spiller allerede godt sammen. Vi har en stor portefølje med et ret massivt klassikerarkiv, men også en masse nyt design at præsentere,” forklarer Joachim Kornbek Engell-Hansen og fortsætter.

”Jeg tror faktisk, at markedsføring bliver den største udfordring. Vi har eksempelvis nogle smukke møbler fra Ib Kofod- Larsen, som branchefolk måske nok kender, men det gør den gængse dansker ikke. Den største opgave er at få Audo Copenhagen-navnet og vores designere introduceret til folk herhjemme og i udlandet.”

Til markedsføringen er Audo House i Nordhavn et oplagt udgangspunkt, og under 3 Days of Design er der fuld fokus på lanceringen af Audo Copenhagen. De drømmer desuden om at få konceptet ud og leve internationalt, fortæller designdirektøren:

”Vi har allerede stort fokus på USA og Japan. Vi drømmer om, at Audo Copenhagen kan få et liv som levende showroom med café og hotel tilpasset andre lokationer i verden. Men for nu har vi puttet rigtig meget benzin på motoren med nye design, opkøb og nyt brand, så nu skal vi ud at leve.”