Designskolen Kolding har fået ny rektor. For hende er et grundlæggende håndværk altafgørende for den akademiske overbygning, der skal være med til at udvikle designfagligheden.
Artiklen blev bragt i 365DESIGN nr. 2 2020.
Godt design er med til at gøre vores liv mere meningsfuldt, mere funktionelt og mere behageligt, og som designskole må man aldrig give køb på den håndværksmæssige dimension af designfagligheden, mener Lene Tanggaard, der pr. 1. januar 2020 er tiltrådt stillingen som ny rektor for Designskolen Kolding.
”Håndværk, kreativitet og kant er de tre ord, jeg bruger til at beskrive, hvor vi skal hen. Vi er der selvfølgelig allerede på nogle områder, men vi kan komme endnu længere,” siger Lene Tanggaard, der håber at være med at forme en bacheloruddannelse, der kvalificerer de studerende til videreuddannelse på verdens førende designskoler, og en kandidatuddannelse, der også lokker dygtige, udenlandske studerende til.
”Vi skal turde at være lidt vilde og nytænkende, og vi skal være kendt for, at de studerende hos os får den grundfaglighed og det håndværk, der skal til for at blive en innovativ designer, som færdes sikkert i den digitale omstilling og er i stand til at arbejde med de aktuelle temaer, der jo hele tiden ændrer sig,” fastslår rektoren.
Tid til en ny bevægelse
Designskolen Kolding uddanner designere inden for kommunikation, mode, tekstil, accessories og industrielt design. Det er inden for sidstnævnte, at fremtidens interiør– og møbeldesignere bliver til, og Lene Tanggaard håber, at branchens udvikling giver plads til, at nye designtalenter kan skabe en ny bevægelse lig den omkring det lette, lyse, minimalistiske og lighedsskabende, der blev arnestedet for designklassikere fra blandt andre Hans J. Wegner og Arne Jacobsen.
”Det kan være en bevægelse omkring bæredygtighed. Et mere bæredygtigt liv, et mere meningsfuldt liv, et mere kreativt liv, et mere legende liv. Vi har aldrig nogensinde set så mange mennesker i den vestlige verden, som mistrives med angst og depression, og jeg tror, at vi som mennesker har brug for at genfinde en mening i vores liv. Vi har brug for at sænke tempoet og fastholde det menneskelige, og her tror jeg, at design kan bidrage,” siger hun og fortsætter:
”Design er jo ikke bare et spørgsmål om nye ting. Det er også et spørgsmål om, hvad det er for et liv, vi kan håbe at være med til at skabe gennem dansk design.”
Netop bæredygtighed har i mange år været en integreret del af Designskolen Kolding og dens uddannelser og bliver det fortsat – især fordi eleverne vælger det som et naturligt omdrejningspunkt for deres projekter, lyder det fra Lene Tanggaard, der også fortæller, at skolen for nylig har modtaget forskningsmidler, der går til fire pilotprojekter inden for bæredygtighed, der blandt andet sætter fokus på samskabelse og demokratisk design. Ydermere har skolen søgt om EU-midler til udvikling af sine bæredygtighedskort, der verden over hjælper designere med at træffe bæredygtige valg i designprocessen. Skolens bæredygtighedstankegang er tosporet, idet Designskolen Kolding både udvikler ting, som er bæredygtige i udgangspunktet, hvor designerne har truffet en række bæredygtige valg i designprocessen, men også hvor de udvikler service- og adfærdsdesign.
”Vi har brug for, at andre mennesker træffer de rigtige valg i de sammenhænge, de nu indgår i. Det kan være på uddannelsessteder, arbejdspladser, i hjemmet og så videre. Der kan design hjælpe andre med at være kreative og træffe bæredygtige valg,” siger Lene Tanggaard.
Når hun udtaler sig om design, er det vigtigt for hende at understrege, at hun ikke er designer, og at der er mange, der ved mere om emnet, end hun gør. Lene Tanggaard er nemlig uddannet psykolog og havde faktisk ikke overvejet at søge stillingen som rektor for Designskolen Kolding, før bestyrelsen opfordrede hende til det.
”Men jeg må indrømme, at da de ringede tænkte jeg, at det var fuldstændig rigtigt, fordi det forbinder mange ting for mig: Min interesse for kreativitet og design, som jeg har fulgt i nogle år, og så synes jeg, at det er en fantastisk skole med en meget spændende opgave,” siger Lene Tanggaard, der ikke mener, at der er så langt mellem psykologi og design, som man kunne tro:
”Der er en fælles reference inde bagved, nemlig interessen for mennesket. I min fortolkning af psykologi har jeg også været meget optaget af det kreative, det æstetiske og det sanselige, som også er erkendelsesformer, designere bruger rigtig meget.” Hun mener desuden at kunne bruge sin psykologiske baggrund til mange ting, men særligt i sin egenskab som leder, hvor det i høj grad handler om at motivere mennesker og skabe tillid.
Forskning løfter designfaget
I løbet af de seneste år er der sket en øget akademisering af landets uddannelser, og Designskolen Kolding er ingen undtagelse. I 2010 fik skolen universitetsstatus, og siden har det været muligt, foruden bacheloruddannelser, at tage kandidat- og ph.d.-uddannelser på stedet.
Lene Tanggaard ser udviklingen som en naturlig følge af, at verden er blevet mere kompleks, og at de problemstillinger, vi står overfor, kræver at alle bliver dygtigere – også designerne.
”Skolen hviler på tre vidensgrundlag: Viden fra praksis, den kunstneriske udviklingsvirksomhed og forskning. De er alle vigtige tilgange, som jeg blandt andet er sat i spidsen for at skærpe,” siger Lene Tanggaard, der også fortæller, at skolen fremadrettet kommer til at justere uddannelserne for at opnå den rigtige balance mellem teori og praksis.
Særligt er den kunstneriske udviklingsvirksomhed vigtig, mener Lene Tanggaard og fortæller, at skolen har modtaget et millionbeløb fra staten, der over de næste fire år skal bidrage til at styrke vidensudvikling, som befinder sig mellem forskning og praktik. Det akademiske er imidlertid ukendt farvand for mange designere, og en studerende fra Kunstakademiets Designskole i København har for nyligt i en kronik i Dagbladet Information rettet kritik mod den højnede akademisering af de kreative uddannelser. Selv om Designskolen Koldings uddannelser er bygget anderledes op end dem i København, er den nye rektor opmærksom på udfordringen og erkender, at en lignende kritik kan rettes mod Designskolen Kolding. Ledelsen er derfor gået i dialog med de studerende for også at medtage deres betragtninger, når der justeres på uddannelserne.
”Der er og bør ikke være nogen modsætning mellem håndværk og det akademiske. Men der kan sagtens udvikle sig en modsætning, og det skal man være meget varsom overfor, for vi skal bruge forskningen til at løfte designfagligheden og håndværket, og man kan løfte både en skole og et håndværk, hvis man gør det rigtigt,” lyder det fra Lene Tanggaard, der ikke er i tvivl om, hvad det er for en designskole, hun gerne vil give videre, når hendes tid som rektor er forbi:
”Det er en designskole med massevis af studerende, som er glade for at gå der, og som vi er stolte af, fordi de tager til udlandet og videreuddanner sig, og fordi de er med til at udvikle brancherne i Danmark. At vi er et sted, hvor mennesker fra hele verden kommer for at lære om design, og at vi har fået styrket vores tre vidensgrundlag,” siger Lene Tanggaard og fastslår afslutningsvist:
”Jeg er meget ydmyg overfor opgaven som rektor, for det er en stor opgave. Men jeg tror på det.”
Lene Tangaard
… er tiltrådt stillingen som rektor for Designskolen Kolding pr. 1. januar 2020
… er uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 2000
… fik i 2005 en ph.d. i psykologi ved Aalborg Universitet og blev i 2008 professor
… har primært forsket i kreativitet og læring
… har udgivet mere end 400 bøger, kronikker, debatindlæg og tidsskriftartikler inden for sit forskningsfelt
… kommer fra en stilling som professor i pædagogisk psykologi og viceinstitutleder ved Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet og beholder sit professorat sideløbende med den nye stilling som rektor for Designskolen Kolding.
Vil du læse flere artikler fra 365DESIGN nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.