Siden 2012 har tæppevirksomheden arbejdet for en bæredygtig designindustri og opfordrer andre virksomheder til at hoppe med på vognen. 


Artiklen blev bragt i 365DESIGN nr. 2 2020.


I 2009 så administrerende direktør for tæppevirksomheden Rug Solid, Tina Steneman, en dokumentar, der ændrede hele hendes måde at drive forretning på. Dokumentaren handlede om jordens mangfoldighed, og hvordan menneskeheden truer den økologiske balance.

”Jeg kunne bare ikke slippe den igen. Jeg tænkte, at der måtte være en måde, jeg kunne bidrage til at ændre den udvikling,” fortæller Tina Steneman, der dengang havde en brugskunstvirksomhed, som hun valgte at lukke i december 2011 for i stedet at åbne Rug Solid med samme CVR-nummer, men med nyt produktsortiment pr. 1. januar 2012. Som virksomhed arbejder Rug Solid aktivt med bæredygtighed og forpligter sig til 10 af FN’s i alt 17 verdensmål. En stor del af tæpperne produceres af bomulds- og læderrester fra modeindustrien, og virksomheden arbejder hele tiden på at gøre produktionen mere bæredygtig.
I skrivende stund har Rug Solid skabt tæpper af bomuldsrester svarende til svarende til over lidt over 730.000 t-shirts, skindrester svarene til mængden i cirka 697.000 par klassiske lædersko og PET-plast svarende til mængden i knap 12.000 halvliters plastikflasker.

”Det giver selvfølgelig nogle udfordringer, når du ikke bare kan vælge frit fra råmaterialehylderne og designe løs. Der kan være nogle begrænsninger, når det er genbrugte materialer, der måske kræver, at du udvikler en ny teknik. Hele designfasen tager længere tid, og genbrugsmaterialerne bliver en del af designet,” forklarer Tina Steneman.

”For mig er der ikke rigtig et alternativt, for så går det jo stik imod alt det, som jeg gerne vil arbejde for. Det er jo en eller anden form for ordentlighed, som vi gerne vil have i det, vi laver,” fortæller den administrerende direktør videre og understreger, at det at producere tæpper i genbrugsmaterialer ikke er et mål i sig selv, men at målet altid er et lækkert tæppe i god og høj kvalitet.

 

 

Alle kan gøre noget

Det er særligt gennem sin Global Recycled Standard-certificering, hvor en tredjepart bidrager til udviklingen af en mere bæredygtig produktionsenhed, at Rug Solid bevæger sig i en fortsat grønnere retning. Samarbejde er i det hele taget en afgørende del af virksomhedens bæredygtige udvikling: Rug Solid bruger det CO2-neutrale kurerfirma UPS, har en CO2-neutral hjemmeside og oplever stor gavn af sparring med innovationsnetværket Lifestyle and Design Cluster.

”Vi driver en virksomhed og sælger et produkt, så vi sidder jo ikke og forsker i bæredygtighed. Derfor er det fedt at have et innovationsnetværk, som vi kan spare med, og som hjælper os med at blive klogere. Én kan jo ikke gøre alt, men alle kan gøre noget,” siger Tina Steneman og pointerer, at man som virksomhed ikke må have berøringsangst overfor bæredygtighed, fordi man ikke ved nok om det.

Rug Solid bliver gennem sine sparringspartnere hele tiden klogere, og den bæredygtige målsætning er som resultat heraf en proces i konstant udvikling. Næste skridt for virksomheden er derfor at udbrede kendskabet til Rug Solid.
”Det skal vi, fordi vi lever af at sælge tæpper, og når kendskabet bliver større, så giver det også nogle muligheder for at komme videre i den bæredygtige udvikling,” forklarer Tina Steneman, der håber, at endnu flere virksomheder vil bakke op om den grønne omstilling.

”Vi løfter i flok, og det er nogle holdningsændringer, der skal til. Jo flere der kommer med på vognen, des lettere bliver det, for så har vi nogen at kigge efter, og så kan vi løfte hinanden,” afslutter hun.

 

 


Vil du læse flere artikler fra 365DESIGN nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.