Hos møbel- og interiørvirksomheden er logistik blevet et strategisk indsatsområde, og dropshipment er blevet vejen til et stærkere og bedre samarbejde med butikker og webshops.
Artiklen blev bragt i 365DESIGN nr. 2 2020.
Mange butikker og webshops er begrænsede i deres produktsortiment grundet de konkrete fysiske lokaler og/eller likviditeten. Den udfordring ønsker Ikastvirksomheden Society of Lifestyle at imødekomme og har derfor valgt at satse mere strategisk på en god lager- og logistikløsning. Flemming Munck Nielsen, der er logistikchef hos møbel- og interiørvirksomheden, og Troels Damgaard Madsen, der er CCO, forklarer motivationen for dette.
”Vi kender begrænsningerne, men anerkender også, at det netop er butikken – offline, online eller en kombination – der har stået for markedsføringen og salget. Derfor har vi valgt at satse på en løsning, hvor butikken får adgang til et større produktsortiment hos os, mens vi påtager os lager og logistik med forsendelse ud til forbrugeren,” fortæller Troels Damgaard Madsen.
Det understreges i samme ombæring, at Society of Lifestyle ikke har planer om at åbne egen forbrugerrettet webshop, men i stedet fortsat ønsker at bygge et stærkt og loyalt samarbejde med de butikker – fysiske eller på nettet – der har nogle af virksomhedens brands og produkter som en del af deres udvalg. En vigtig del af dette samarbejde er at give adgang til hele produktsortimentet samt tilbyde levering direkte til forbrugeren.
I testfase med udvalgte kunder
Satsningen på dropshipment har været længe undervejs og testes i første omgang med udvalgte kunder. Faktisk har der været efterspørgsel efter denne løsning fra nogle af de store butikker i længere tid, men virksomheden har ikke været klar til det.
”Vi har snakket om det i mange år, men først nu er vi klar. Det har krævet investeringer i IT, en modning af organisationen og af butikkerne, ligesom vi har skullet finde den rette partner til at løse opgaven for os. Der er trods alt grænser for, hvad man kan klare selv,” forklarer Flemming Munck Nielsen.
”Vi har indgået et strategisk samarbejde med Scan Global Logistics og tanken er, at det skal blive en god løsning for alle involverede – både for os, for Scan Global Logistics, for butikken og for forbrugeren. Man siger altid, at kæden ikke er stærkere end det svageste led, og det gælder også her. Vi er nødt til at finde en løsning for lager- og logistikprocessen, så det hele kører gnidningsfrit,” siger Troels Damgaard Madsen og fortsætter:
”Rent strategisk har vi valgt at fokusere på det, vi selv er gode til – nemlig design, branding og B2B, og så lægge B2C håndtering og forsendelser over til en partner. Det er en kæmpe tillidsøvelse, som vi håber bringer os alle godt videre.”
Først de store butikker – men de små glemmes ikke
Efter den første testfase i foråret 2020 er der blevet lanceret to forskellige løsninger: En ’WeShipp Go’ med let IT-integration med butikken og en ’WeShipp Pro’ med fuld IT-integration. I beskrivelsen af begge løsninger står der: ’Display and sell 1000+ products 24/7 without the risk of having a stock and the hassle of the delivery’ – og dette tilbud er der flere butikker, der allerede har benyttet sig af.
IT-integrationen har været en større opgave end først antaget, men det er gået forholdsvis gnidningsfrit i forhold til integrationen med Scan Global Logistics’ løsning, mens det har været meget mere kompliceret i forhold til de enkelte butikkers løsninger, da de er meget forskellige. Til dette formål er der derfor ansat specifikke WeShipp-konsulenter, der kan assistere med dataintegrationen og sikre, at der er et match mellem systemerne.
”For de fleste vil der være tale om light-versionen i et godt stykke tid. Men nu får butikkerne prøvet, hvordan det er at have hele bagkataloget tilgængeligt og kunne bestille med hjemmelevering. Hvis de har succes med det, så kan det være, at den fulde version bliver interessant på sigt,” siger Flemming Munck Nielsen og forklarer, at WeShipp Go er en ’plug & play’-løsning, der bevirker, at man kan være i gang meget hurtigt.
Både Troels Damgaard Madsen og Flemming Munck Nielsen giver udtryk for, at det i første omgang er de store butikker, der kommer til at nyde godt af den nye løsning, men at der er en reel interesse i også at hjælpe de mindre butikker med at imødekomme forbrugernes ønsker.
”Det er vigtigt for os at støtte op om de små butikker og tilbyde dem en løsning, der fungerer. Vi er godt klar over, at det er mange af disse butikker, der har været med til at skabe vores brand – og derfor skal de mindre butikker også være med på rejsen,” siger Troels Damgaard Madsen.
Fokus er på møbler og store ting, da de er pladskrævende i butikken og logistisk nemmere at håndtere end småting, hvor der er behov for en vis kollistørrelse.
Der tilbydes professionelle billeder og færdigproducerede tekster til alle varer, så de kan tage sig godt ud på butikkens tablets eller på webshoppen.
Den nye logistikløsning indeholder også håndtering af uafhentede varer og returneringer, mens reklamationer skal håndteres af den sælgende butik.
I første omgang er der fokus på at indføre konceptet i Danmark, Sverige, Holland og Tyskland.
Vil du læse flere artikler fra 365DESIGN nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.