Salone del Mobile og Milano Design Week er overstået for denne gang. Den norditalienske branchebegivenhed blev et design- og møbelmæssigt tilløbsstykke – uden sidestykke. For ifølge en række danske udstillere har Milano nemlig en international pull-effekt, som ikke matches andre steder. 365DESIGN var med i Milano.

Det siges som bekendt, at alle veje fører til Rom, men for den globale design- og møbelbranche fører alle veje hvert år i april først og fremmest til en anden italiensk storby.

Det er nemlig ikke til at komme uden om Milano, når støvlelandets førende modeby hvert år bliver forvandlet til verdens førende designby i forbindelse med Salone del Mobile og Milano Design Week.

Således flokkedes nationaliteter fra det meste af verden igen i år til klodens største og mest populære designuge for at opleve det ypperste inden for både møbler, interiør, køkkener og badeværelser. Og Milano skuffede ikke. Det fastslår en række danske udstillere, der ikke blot er fast inventar på den italienske designuge, men som også hylder den internationale tiltrækningskraft, der gør Milano til det perfekte udstillingsvindue for danske designbrands.

I de kolossale messehaller Fiera Milano i Rho uden for byen løb Salone del Mobile traditionen tro af stablen – denne gang fra den 16.-21. april, og allerede i løbet af de første dage fik den 62. udgave af messen atter manifesteret sin status som førende møbelmesse på den internationale designscene. Noget der understreges af en imponerende deltagervækst, da messens arrangører har kunne berette om 1,950 udstillere fra 35 lande samt en rekordstor tilstrømning på 361.417 besøgende. Heraf var 54,3 procent ikke-italienere, hvilket er 100.000 flere end i 2022 og samtidig en vækst på hele 17 procent i forhold til 2023-udgaven.

Interessen for dansk design.

I alt havde 11 danske brands fundet vej til dette års Salone del Mobile, og den føromtalte internationalisering er da også en af de overvejende grunde til, at møbelmessen er the place to be for danske møbelbrands. Det mener man hos Cane-Line, som 365DESIGN lagde vejen forbi på messen.

”Vi oplever klart, at Salone del Mobile er mere internationalt besøgt end de fleste andre store messer. Vi har været med hernede i godt og vel 20 år, og møder altid rigtig mange kunder fra stort set hele verden. Vi har sælgere, der dækker de fleste lande, og som taler flere sprog, og de har netop lige betjent kunder fra både Australien og USA – ja sågar fra Guadeloupe. Derfor er messen også et rigtig godt udstillingsvindue i forhold til at ramme ikke-europæiske markeder,” forklarer Sofie Grøndal, der er Head of Marketing & E-com hos Cane-Line.

Også hos den danske møbelproducent Dan-Form mærkede man i løbet af Salone del Mobile, at besøgstallet ikke bare var højt, men også meget nationalt varieret.

”Salone del Mobile er i den grad en international messe. Vi er efterhånden kommet her i mange år, og selvom vi selvfølgelig også tager på andre messer, så er Milano noget særligt. Den kan noget særligt. I særdeleshed i forhold til at spotte trends. Her kan vi hvert år præsentere noget lidt mere vovet, som favner langt bredere end i Skandinavien og Tyskland, og det skyldes helt klart, at messen er så internationalt besøgt,” forklarer Steffen German, Regional Sales Mananger hos Dan-Form.

Overfor 365DESIGN understreger han på onsdagens anden messedag, at Dan-Form allerede havde været overordentligt godt besøgt.

”Der har været drøn på lige fra starten. Allerede på åbningsdagen – fem minutter før åbningen – sad de første besøgende klar i vores showroom, og siden da har det bare summet konstant,” siger Steffen German, inden 365DESIGN mister ham til en græsk indkøber, der er interesseret i at vide mere om virksomhedens danske designstole.

Tilfredshed, travlhed og Twin Peaks

Også hos andre danske udstillere som Linie Design, Actona Group, Hjort Knudsen og Softline var der tilfredshed at spore adspurgt til mængden af aktivitet på deres messestande, ligesom man hos Cane-Line allerede på åbningsdagen var begejstret for antallet af besøgende.

”Vi er som sagt fast inventar på Salone del Mobile, og selvom vi besøger en 10-13 messer i løbet af et år, så har Milano bare en særlig plads hos os. I år har vi virkelig været velbesøgt indtil videre. Allerede den første dag dukkede der mange op på vores stand. Vi bruger dog ikke kun messen til at få nye kunder, men også til at mødes med vores leverandører og ikke mindst til selv at få ny inspiration, så det er uden tvivl en messe, vi får rigtig meget ud af,” understreger Sofie Grøndal overfor 365DESIGN.

Bevægede man sig væk fra de danske stande og ud i den summende myretue af indkøbere, designere, kunstnere, journalister, studerende og andre branchefolk, var der ligeledes masser indslag og aktiviteter til at flankere og (over)stimulere de mange sanseindtryk. På messen kunne man blandt andet fejre, at den berømte SaloneSatellite, den vigtigste platform for designere under 35 år, havde 25-års jubilæum. Samtidig havde man i år et øget fokus på køkken- og badeværelsesdesign, mens messen selvfølgelig også bød på utallige talks og oplæg.

Traditionen tro er Salone del Mobile dog også en kulturel begivenhed, og ikke kun en platform for at indgå forretningsaftaler og netværke. Derfor kunne messen vanligt præsentere en række udstillinger og installationer. Først og fremmest hovedinstallationen ’Interiors by David Lynch. A Thinking Room’, Curated by Antonio Monda – en aparte og Twin Peaks-inspireret kunstinstallation af den berømte amerikanske filminstruktør. Derudover kunne de besøgende også opleve ’Under the Surface’ af Accurat, Design Group Italia og Emiliano Ponzi.

Salone del Mobile havde ligeledes valgt at bevæge sig væk fra Fiera Milano i Rho for også at tage del i festlighederne i selve byen via projektet Design Kiosk, der som en designformidlende repræsentant for messen havde fået en prominent placering på Piazza della Scala.

Med berettigelsen intakt

Som bekendt er Milanos design uge dog meget mere end Salone del Mobile, og derfor dannede hele byen endnu engang ramme om en sand designfest, hvor både lokale og udenlandske brands stod på nakken af hinanden for at slå dørene op til deres butikker, showrooms, atelierer, workshops og pop-up-spaces for at lade tusindvis af designinteresserede både opleve, se og sanse.

Et af begivenhedernes epicenter må siges at have været bydelen Brera, der som design district rummede rigtig mange velansete brands – heriblandt flere danske så som Carl Hansen & Søn, der har været med i Milano 16 år i træk. På Via Mercato har den danske møbelvirksomhed haft sin milanesiske Flagship Store gennem mange år, hvorfra det danske møbelbrand igen i år gjorde en aldeles god figur som repræsentant for Danish design.

”Vores flagship store har været godt besøgt hele ugen igennem af professionelle besøgende fra nær og fjern. Især besøgende fra APAC er kommet stærkt igen, nu hvor de sidste restriktioner efter pandemien er faldet. Til vores to aften-events var der kø ved indgangen. Så vi er godt tilfredse med både antallet og kvaliteten af de besøgende. Det var en stor succes,” fortæller Knud Erik Hansen, CEO og ejer af Carl Hansen & Søn til 365DESIGN.

Også han bekræfter, at Milano evne til at tiltrække et stort internationalt designpublikum er et særtegn for det italienske event.

”Milano Design Week har en stor international tiltrækningskraft, der formår at samle journalister, arkitekter og indkøbere fra hele verden. Det er både antallet, mikset og kvaliteten af brands, der stabler kommercielle og samtidig inspirerende udstillinger på benene, hvilket gør denne design event til noget helt særligt. Det er noget, som vi hos Carl Hansen & Søn år efter år får stor glæde af,” forklarer Knud Erik Hansen og understreger, at Milano Design Week bestemt har sin berettigelse i nogle ellers udfordrende år for branchens messe/eventlandskab.

”Milan Design Week har stadig sin berettigelse i en tid, hvor mange andre messer/designevents kæmper med at tiltrække både udstillere og besøgende. Samtidig har vores flaghsip store i hjertet af Milano endnu engang vist sig at være et perfekt og bæredygtigt alternativ til en konventionel stand i en af messehallerne. Det er helt klart vejen frem,” afslutter han.

Dansk design i milanesiske rammer

Et andet velanset, dansk møbelbrand, der siden 2013 har deltaget på Milano Design Week, er Muuto. Tidligere har brandet været en del af Salone del Mobile, men for andet år i træk havde den københavnske designvirksomhed omdannet en autentisk og smuk Milano-lejlighed på Via Solferino til et unikt showroom, hvorfra man havde mulighed for at byde inden for.

”I år havde vi muligheden for at være tilbage i den mest fantastiske lejlighed i Brera, hvorfra vi kunne give vores skandinaviske perspektiv på indretningen af en klassisk milanesisk lejlighed. At have vores eget showroom, hvor vi kan give en fuld oplevelse og afholde events i løbet af ugen, er en unik mulighed for at mødes med både nye og eksisterende relationer i branchen. Vi har også lanceret flere nye designs,” fortæller Line Brockmann Juhl, Chief Marketing Officer hos Muuto, til 365DESIGN.

Hun forklarer videre, at lejligheden har været et populært tilløbsstykke i løbet af Milano Design Week.

”Vi har løbet stærkt hele ugen og haft fuldt hus. Vores lejlighed er blevet fremhævet som en destination for Milan Design Week af blandt andet Dezeen, så vi har oplevet stor interesse fra besøgende i vores udstilling. Det har også givet en masse gode samtaler med vores kunder og samarbejdspartnere fra hele verden, nye kontakter samt en rigtig god energi fra en uge i designets tegn,” siger hun og fastslår, at Milano bare kan noget særligt.

”Under Milano Design Week kan vi samle hele vores globale netværk af forhandlere, presse og kunder, som alle sammen er i byen for at opleve det nyeste inden for design. Der er altid en helt speciel stemning, og byen summer af alle de nye udstillinger og events.”

Salone del Mobile vender tilbage den 8.-13. april 2025.