Det hele begyndte med fire mænd og en produktserie af reoler og borde. I dag, 30 år senere, tæller kontrakt-indretningsvirksomheden Four Design 120 ansatte, kunder i hele verden og har efter et afgørende strategiskifte helt udfaset salget af skriveborde og opbevaringsreoler. 365DESIGN har talt med medstifter Leif Kristensen og Group Creative Director, Niels Stendys, om tre årtier med udvikling og problemløsning.
Artiklen blev bragt i 365DESIGN nr. 2 2020.
I 1990 opsiger fire mænd deres fuldtidsjobs og skaber sammen Four Design, der i dag, 30 år senere, har udviklet sig til en international kontraktindretningsvirksomhed.
”Alle gode idéer opstår af frustration. I vores tidligere jobs kunne vi se et hul i kontraktmarkedet, og det var vi ret overbeviste om, at vi kunne fylde ud,” siger medstifter af Four Design Leif Kristensen og fortæller, hvordan de i 1989 ansatte en ekstern arkitekt til at designe en serie af reoler og justerbare borde i massive træstel som supplement til datidens stålmøbler.
”Vi viste det frem for kontraktmarkedet i Danmark, og folk var fuldstændig vilde med det,” erindrer Leif Kristensen, der tilskriver virksomhedens succes dengang og i dag det store researcharbejde og den konstruktive selvkritik, som de fire stiftere fra begyndelsen har gjort til en del af virksomhedens dna.
”Hvis Four Design havde medvirket i tv-programmet Løvens Hule, så var vi formodentlig kommet igennem. Vi var måske ikke bevidste om det dengang, men vi havde faktisk hver vores rolle, og på den måde ligner vores opstart det, der hedder en moderne startup i dag,” fortæller Leif Kristensen.
Selv har han været den innovative marketingansvarlige og produktudvikler. De øvrige roller har været besat af produktionskyndige Henning Dahl og Henning Birkemose samt Sven-Ole Skouboe, der havde erfaring inden for salg og marketing.
Et afgørende strategiskifte
Det gik stærkt for Four Design, der omkring 1996 begyndte at producere møbler til møderum med
fokus på ergonomi, siddekomfort og bevægelse. Ved årtusindskiftet føjede virksomheden elektriske hæve-sænkeborde til porteføljen, men konstaterede omkring 2002 et døende marked for skriveborde. Det førte til et strategiskifte, hvor Four Design besluttede at fjerne skriveborde og opbevaringsreoler fra produktporteføljen og i stedet koncentrere sig om møde- og kantineindretning.
”Strategiskiftet var vigtigt. Havde vi fortsat med skriveborde, havde vi højst sandsynligt ikke eksisteret i dag, for der var ikke længere penge i dem. Efter skiftet fik vi omkring 2004-2005 lavet en del af de møbler, som vi har i porteføljen i dag, og som faktisk stadig udgør omkring 30-40 procent af vores omsætning,” fortæller Leif Kristensen.
Omkring 2013 blev man i virksomheden klar over, at den herværende produktportefølje ligeledes havde en stakket frist, og Four Design begyndte derfor at lave bløde møbler, der er komfortable og effektivitetsfremmende, og som fungerer flere steder i kontraktindretningen.
”Når vi kigger på 2020, kan vi sige, at vi i dag i princippet mestrer alt – med undtagelse af skriveborde og opbevaringsreoler, som vi gik væk fra i 2002. Men ser man på kontraktindretning i dag, har vi måske nogle af de mest moderne produkter til hele indretningen,” siger Leif Kristensen.
Ingen møbler uden flere funktioner
Kontraktindretning er i dag en sammensmeltet størrelse, hvor indretningen i kantinen, mødelokalet og konferencerummet smelter sammen, hvorfor Four Design udelukkende oplever stor efterspørgsel på cross over-produkter, der kan udfylde flere funktioner i flere sammenhænge.
”Vi laver ikke et møbel, uden at det har en dobbelt- funktion. Det kan også have en tripelfunktion, og så ved vi, at det er rigtig godt. Derfor arbejder vi med det, vi kalder ’FDA’. ’Funktion’ som udspringer af vores behovsanalyser, ’Designet’, der får møblet til at hænge sammen med den øvrige indretning og endelig ’Aha’et, der får dig til at tænke ’Aha, det var faktisk smart’. Hvis ikke vi kan få øje på de her tre elementer, så er vi nødt til at sige til designeren, at idéen ikke er god nok,” forklarer Leif Kristensen.
Ser mod Tyskland, Frankrig og Benelux
Allerede i 1990’erne begyndte Four Design at eksportere sine produkter til Nordtyskland og Norge, men blev klar over, at der var en bredere interesse for sortimentet. I 2010 fik virksomheden partnere i både USA, England, Australien og Kina, hvor der blev etableret produktionsenheder. I England hedder partneren OCEE International, der ejer OCEE Design og Race Furniture, og som i 2016 opkøbte Four Design.
”Four Design er stadig en selvstændig virksomhed, men vi indgår i OCEE International og kan nu udnytte en større indkøbsvolumen på tværs af selskaberne. Tilsvarende centraliserer vi også dele af vores marketingfunktion for at skabe synergi. Når vi udstiller på messer, udstiller vi sammen, så kunderne kan se, at vi er en enhed og kan bidrage på forskellige områder,” forklarer Group Creative Director i Four Design, Niels Stendys.
I 2007 valgte virksomheden, efter en glidende proces af tekniske og konkurrencemæssige hensyn, endegyldigt at outsource produktionen og er nu i Danmark en montagefabrik, der leverer til forhandlerne. Skandinavien og Norden er og har altid været Four Designs største marked, men virksomheden ser fortsat vækstpotentiale i udlandet.
”De markeder, vi er på nu, vil vi rigtig gerne bygge videre på. Vi er godt kørende i Tyskland, der stadig kan vækste, og vi er så småt gået i gang med Frankrig, hvor vi også ser et stort vækstpotentiale. I Norden fastholder vi stille og roligt vores markedsandel og udvider også, hvad vi kan, men det er klart Tyskland, Frankrig og Benelux, som er interessante for os lige nu,” fortæller Niels Stendys.
Plukker EU-Blomsten som de første
I august 2019 modtog Four Design som den første danske møbelvirksomhed miljømærket EU-Blomsten for udvalgte stole i sin ’FourSure’-serie, og bæredygtighed har inden for de seneste år været en stor prioritet for virksomheden. Her arbejdes blandt andet løbende med Four Designs CSR-strategi og certificeringer, og gennem OCEE International har Four Design en Sustainability Manager, der sikrer bæredygtighed i underselskabernes supply chains.
”Det er blevet endnu mere evident for os inden for det sidste halvandet år, hvor voldsom en problematik miljøpåvirkning er, og bæredygtighed spiller en ekstremt stor rolle for os,” siger Leif Kristensen og fortæller, at virksomheden nu også oplever en langt større efterspørgsel på bæredygtige løsninger.
Markerer jubilæum med ny kollektion
Foruden bæredygtighed er Four Designs fokusområder for fremtiden at udvikle produkter, der kan personaliseres og tilpasses af den enkelte virksomhed. Derudover arbejder Four Design med akustisk værdi, som er en af tidens store tendenser, lyder det fra Leif Kristensen, der forudser en kommende tendens i visuel afskærmning, som virksomheden derfor også er begyndt at kigge på.
”Vi laver jo research for at finde ud af, hvordan folk arbejder i et kontorlandskab. I december sidste år har vi med hjælp fra specialister lavet interviews, observationer og via små GPS-trackere på de ansatte kortlagt, hvor vi kan forbedre velvære og tilfredshed på arbejdspladsen og samtidig sikre, at folk er mere effektive,” fortæller Niels Stendys.
Med nu 30 år på bagen er blikket fortsat rettet mod fremtiden hos Four Design, der markerer sit jubilæum med en ny kollektion, der lanceres på Stockholm Furniture fair i februar 2021, men Leif Kristensen og Niels Stendys vil ikke løfte sløret for, hvad publikum kan forvente.
”Det bliver interessant, og det kommer til at lægge sig tæt op af vores dna. Igen, kigger vi på de behov, der er i markedet, og det er dem, vi prøver at komme med løsninger på,” afslutter Niels Stendys.
Vil du læse flere artikler fra 365DESIGN nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.