Gennem initiativet Creators Community hjælper Formland upcoming brands med at præsentere deres produkter over for de tusindvis af danske og internationale besøgende, der gæster Herning-messen til Spring 2024. De talentfulde iværksættere tilbydes både en stand, et iværksætternetværk og et målrettet mentorforløb, der er med til at sikre de nye udstillere unik eksponering og erfaring.
Formland er Nordens mest inspirerende interiør– og designmesse, og det er ikke uden grund, at nye udstillere hvert år flokkes til de ikoniske messehaller i Herning. Her mødes hele branchen for at netværke, samle inspiration og finde nye kunder og distributører.
Derfor er Formland en oplagt platform for nye og talentfulde iværksættere, der ønsker at promovere deres brand og fremvise deres produkter. Det er dog forståeligt, hvis nye aktører i interiør- og designbranchen tøver, før de booker en messestand på Formland, for hvordan begår man sig på en messe, hvis det er allerførste gang?
Heldigvis brænder Formland for at hjælpe upcoming design- og interiørtalenter ud fra ønsket om at være et sundt og effektivt springbræt for nye og kreative iværksættere. Derfor kan nye udstillere på Formland Spring ansøge om at blive en del af Creators Community – et initiativ, der har til formål at hjælpe spirende talenter fra både Danmark og Nordeuropa og gøre dem klar til mødet med nye kunder.
En platform til at prøve sig af
Man kan ansøge om at blive en del af Creators Community, hvis man er iværksætter med en virksomhed, der har eksisteret i et til fem år og ikke tidligere har udstillet på Formland. Bliver man udvalgt til at deltage, får man både en messestand i et fælles iværksætterområde til halv pris, muligheden for at blive en del af et iværksætternetværk og sidst, men ikke mindst, et gratis mentorforløb med én af Formlands dygtige mentorer. Forløbet finder sted to-tre måneder op til messen, og en af de tilknyttede mentorer er Peter Husted Sylvest, der er medstifter og partner i konsulenthuset Simmering Copenhagen. Ifølge ham er Creators Community en unik mulighed for nye udstillere, der ønsker at prøve deres produkter af.
“Det handler om at give nye iværksættere en platform, hvor de kan prøve en masse af. Hvor de kan finde svar og retning og få præsenteret sig overfor kunder, så de samtidig kan få en føling med, hvordan markedet og branchen tager imod deres produkter,” forklarer Peter Husted Sylvest og uddyber:
“Der er meget få steder, hvor man kan komme i kravlegård og blive holdt i hånden samt guidet og få et skub ind på spillepladen, hvor de ‘rigtige’ kunder er. Jeg kender i hvert fald ikke andre messer med samme setup og support. Og kigger man på tidligere års deltagere, så har mange oplevet at få et stempel af kvalitet og potentiale, som har hjulpet med at åbne døre efterfølgende,” siger han.
Formland som vigtig øjenåbner
Peter Husted Sylvest nævner designvirksomheden Kodanska som et godt eksempel på en virksomhed, der på en kort årrække er gået fra at have været en del af Creators Community til at være blevet en stor, etableret udstiller.
Et andet eksempel på en tidligere creator er aarhusianske Wabi Sabi Nordic, der producerer møbler og interiør i natursten. De var en del af Creators Community i 2021 og tog enormt meget konstruktivt med sig fra oplevelsen. “Vi fik utrolig meget ud af at være en del af Creators Community. Først og fremmest fandt vi ud af, at der var stor interesse for vores produkter, og derudover fik vi uvurderlig feedback fra de mange besøgende. Formland var i det hele taget en meget vigtig øjenåbner i forhold til hele B2B-delen og forhandlerleddet af dét at drive en forretning som vores. Det var en rigtig god oplevelse at deltage på messen, og jeg vil uden tøven anbefale Creators Community til alle nystartede designvirksomheder,” fortæller Stine Rosgaard, der er stifter af og designer i Wabi Sabi Nordic.
Til Formland Spring 2024 er omkring 40 virksomheder blevet udvalgt til Creators Community.